Gå til innhold

Laptop for informatikkstudent?


Anbefalte innlegg

Som aktiv student (IT) har jeg følgende erfaringer:

 

1. Viktig med god byggekvalitet. Opp og ned av sekken etc. krever en viss byggekvalitet. Og om man tar en bachelor og kanskje i tillegg en master, så er det greit at pcen holder hele løpet.

2. På utdanningstedet er det som regel rikelig med stikkontakter, men det er greit å slippe styret meg lading, så en god batteritid er å foretrekke.

3. Godt tastatur er fint, kan bli mye skriving.

4. IPS skjerm, ja takk.

5. Minimum 250 gb lagringsplass (SSD). Fint om man kan oppgradere, men har ikke vært noe problem.

6. 8 gb ram er kjekt, men det funker med 4 gb også. Fint om man kan oppgradere, men har ikke vært noe problem for meg.

7. USb kontakter. Jeg har to og det har holdt så langt.

8. HDMI, veldig kjekt når man skal vise noe for medstudenter på en større skjerm.

9. Veier lite og ikke for stor (13" eller 14") er veldig kjekt.

10. Glemte god prosessor og et godt skjermkort(men ingen spillmaskin), det bør det være.

 

Disse to oppfyller alle punktene:

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4577081

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4844417

Den siste er en Huawei, men det er ikke noe problem med tanke på oppdateringer(Windows).

Endret av ronron25
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som aktiv student (IT) har jeg følgende erfaringer:

 

1. Viktig med god byggekvalitet. Opp og ned av sekken etc. krever en viss byggekvalitet. Og om man tar en bachelor og kanskje i tillegg en master, så er det greit at pcen holder hele løpet.

2. På utdanningstedet er det som regel rikelig med stikkontakter, men det er greit å slippe styret meg lading, så en god batteritid er å foretrekke.

3. Godt tastatur er fint, kan bli mye skriving.

4. IPS skjerm, ja takk.

5. Minimum 250 gb lagringsplass (SSD). Fint om man kan oppgradere, men har ikke vært noe problem.

6. 8 gb ram er kjekt, men det funker med 4 gb også. Fint om man kan oppgradere, men har ikke vært noe problem for meg.

7. USb kontakter. Jeg har to og det har holdt så langt.

8. HDMI, veldig kjekt når man skal vise noe for medstudenter på en større skjerm.

9. Veier lite og ikke for stor (13" eller 14") er veldig kjekt.

10. Glemte god prosessor og et godt skjermkort(men ingen spillmaskin), det bør det være.

 

Disse to oppfyller alle punktene:

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4577081

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4844417

Den siste er en Huawei, men det er ikke noe problem med tanke på oppdateringer(Windows).

15" tror du blir litt for stort eller?

Lenke til kommentar

15" tror du blir litt for stort eller?

Personlig så synes jeg det blir for stort og ville valgt en 13" eller 14", hadde større skjerm tidligere, men har nå 14" og synes det er mer anvendelig i en studiesituasjon. Ser at grensa di er 20 000 kr, men om du kjøper en til ti, så skal det holde i lange baner ( med forbehold om hva du skal studere).

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Hva burde jeg prioriterer når det gjelder specs? Prosessor,ram, ssd, skjerm, noe mer

Skjerm og cpu. Også ha en stor nok ssd da. Hvis du kjøper rett maskin så kan du fylle på mer ram. Hjelper ikke å ha mye ram men for dårlig cpu. Ellers ville jeg dratt i butikk og testa tastaturet.

Lenke til kommentar

https://www.dell.com/no-no/shop/b%C3%A6rbare-pc-er-fra-dell/ny-xps-13/spd/xps-13-9380-laptop/cnx38006

 

Hva med denne her Dell xps 13 eller blir det litt overkill? i7, 16ram, 512 ssd.

Da hadde jeg heller gått for matebooken med i7/16gig ram/512 ssd som har bedre lysstyrke, bedre batteritid (tror jeg) og høyere oppløsning på skjerm (3000x2000) samt touch skjerm som i tillegg er 3000kr billigere. 

Har den selv og det er den beste laptoppen jeg har brukt/hatt så langt 

 

edit: Tror den har en prossessor generasjon tidligere dog ?

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Da hadde jeg heller gått for matebooken med i7/16gig ram/512 ssd som har bedre lysstyrke, bedre batteritid (tror jeg) og høyere oppløsning på skjerm (3000x2000) samt touch skjerm som i tillegg er 3000kr billigere.

Har den selv og det er den beste laptoppen jeg har brukt/hatt så langt

 

edit: Tror den har en prossessor generasjon tidligere dog ?

Vet ikke om du leste tidligere i tråden. Men bekymring med huawei er hvordan det vil være med programvare oppdateringer, prosessore osv mtp sanksjoner til USA for Kinesiske selskap.

Lenke til kommentar

Jeg kan skjønne det med telefoner (ettersom operativsystemet er android, men til og med der mener jeg å ha lest at allerede aktiverte enheter vil få oppdateringer fremover), men hva mener du skal skje med windows som operativsystem? Er det mulig for programmer/programvare å sjekke opp mot enhet, finne ut om det er dell/msi/huawei etc og da blokkere oppdatering ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...