Gå til innhold

Excel/Google Sheet filtrering


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Trenger litt hjelp med et dataark jeg lager i Google Sheet. Excel er jo mye likt så om noen har tips basert på det skal vi få det til på samme måte.

 

Dette er jobbrelatert, så kan ikke bare dele hele arket, men har laget et enkelt eksempel her:

 

Lokasjonsnummer Lokasjonsnavn Modell Årstall 1234 A PC 2012 1234 A PC 2015 1234 A Mobil 2018 6666 B PC 2012 6666 B PC 2012 2355 C Mobil 2018 2355 C PC 2012 2355 C Nettbrett 2013 9999 D PC

2015

 

Det jeg ønsker er å kunne filtrere denne listen (som opprinnelig er myyyye lengre) etter visse kriterier. Jeg ønsker da at dataene i kolonne A (Lokasjonsnummer) ses under ett/blir gruppert sammen.

 

Eksempel:

- Jeg ønsker at lokasjon 1234 synes i listen (med alle 3 linjer) FORDI de har PC fra 2015 og Mobil fra 2018.

 

- Derimot ønsker jeg at lokasjon 6666 filtreres bort fra listen FORDI de har PC fra 2012, da dette ikke er relevant.

 

- På samme måte som det første ønsker jeg at lokasjon 2355 (alle 3 linjer) vises i skjema FORDI de har Mobil fra 2018 - dette overkjører da PC fra 2012 som i utgangspunktet ikke er relevant som i forrige punkt, men PC fra 2012 må fortsatt være synlig.

 

- Lokasjon 9999 skal da synes fordi de har PC 2015

 

 

Dette er bare enkle eksempler, men jeg trenger da at det på en smart måte filtreres bort/vises flere linjer som hører sammen basert på gitte kriterier som f.eks PC 2015 og Mobil 2018

 

 

Om dette løses enklere med flere kolonner eller formler er forsåvidt det samme, men det er nesten 3000 linjer i dette arket med forskjellige scenarioer som dette, så viktig at dette til slutt kan filtreres på en enkel måte.

 

Prøvd å google litt, men blir vanskelig da jeg ikke vet helt hva jeg skal se etter av funksjoner/formler e.l.

 

Håper det var forståelig og at noen har noen tips til hvordan jeg kan få til dette uten å måtte filtrere manuelt med 3000 linjer

 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det er på en måte litt vanskelig å forstå spørsmålet ditt. F.eks, hvis lokasjon 6666 skal filtreres bort kan du jo bare huke de vekk? Men du skriver FORDI de har PC fra 2016? Er det da slik å forstå at alle som har PC fra 2016 skal bort, eller kun alle PC fra 2016 hvis lokasjon er 6666? 

 

Det jeg hadde endt opp med å gjøre er å lage forskjellige ark med forskjellige filterregler, alt etter hva jeg spør etter. Min erfaring er at man må stille seg spørsmålet, "hva er det jeg ønsker å finne?". 3000 rader er absolutt overkommelig med gode filter. 

 

Alternativt, har du sett på bruken av pivottabeller? Kanskje dette kan hjelpe deg med grupperingen hvertfall.

Hvis jeg tror jeg har forstått deg riktig, hadde nok jeg løst dette ved å lage kolonner som svarer på dine spørsmål/queries, og evalurerer disse til sann/usann. Deretter filtrert på dette. 

 

For excel sin del så er det nok =HVIS(norsk) / =IF(engelsk) funksjonen du leter etter. 
Den er litt komplisert når man lager de rekursive, men er mer om å holde tunga rett i munnen(det finnes sikkert smartere måter for å teste hvis/if med flere vilkår, enn min. Blant annet ved bruk av =OG(norsk)/=AND(engelsk), se siste kolonne. )

 

Etter du har laget kolonner med dine spørringer, kan du deretter filtrere på å vise alle som viser "sann".  Kombinerer du dette med en pivottabell kan du nok gjøre underverker.

=HVIS(A2=6666;HVIS(C2="Pc";HVIS(D2>2011;"Sann"));"Usann") 

=HVIS(A4=1234;HVIS(C4="Mobil";"Sann";);"Usann") 

---- Enkleste metoden: ---
=OG(A1=6666;C1="PC";D1=2012) 

post-529839-0-46830500-1567853097_thumb.png

Endret av Ahaa
Lenke til kommentar

Hei, takk for godt svar! Har forsåvidt fått ordnet det med en blanding av automatisk og manuelt arbeid :)

 

Problemet her er at jeg har x antall lokasjoner som har flere forskjellige alternativer basert på "Modell". Altså enten alternativ 1, eller alternativ 1+2, eller 3+1 osv.. Og jeg har fått flere lister basert på modellene/alternativene, så lokasjoner kan dukke opp flere ganger i listene. (hvis det ga mer mening)

 

Brukte Pivottabell for å luke ut hvilke lokasjoner som har hvilken setup, uavhengig av om de har kun et alternativ eller to. Så fikk jeg noen lokasjonslister ut fra det og sammenlignet hvilke lokasjoner som dukket opp i flere lister eller kun én osv. Nå skriver jeg på mobilen så får ikke sjekket nøyaktig formel, men i "Betinget formatering" brukte jeg en funskjon som sammenlignet to og to kolonner og merket de som var like. Så kopierte jeg bare ut de fargede manuelt.

 

Sikkert dårlig forklart, og sikkert mye bedre måter og gjøre det på, men fikk det til uten altfor mye stress i det minste.

Lenke til kommentar

Hei, takk for godt svar! Har forsåvidt fått ordnet det med en blanding av automatisk og manuelt arbeid :)

 

Problemet her er at jeg har x antall lokasjoner som har flere forskjellige alternativer basert på "Modell". Altså enten alternativ 1, eller alternativ 1+2, eller 3+1 osv.. Og jeg har fått flere lister basert på modellene/alternativene, så lokasjoner kan dukke opp flere ganger i listene. (hvis det ga mer mening)

 

Brukte Pivottabell for å luke ut hvilke lokasjoner som har hvilken setup, uavhengig av om de har kun et alternativ eller to. Så fikk jeg noen lokasjonslister ut fra det og sammenlignet hvilke lokasjoner som dukket opp i flere lister eller kun én osv. Nå skriver jeg på mobilen så får ikke sjekket nøyaktig formel, men i "Betinget formatering" brukte jeg en funskjon som sammenlignet to og to kolonner og merket de som var like. Så kopierte jeg bare ut de fargede manuelt.

 

Sikkert dårlig forklart, og sikkert mye bedre måter og gjøre det på, men fikk det til uten altfor mye stress i det minste.

 

Høres ut som et godt stykke excelarbeid ;) 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...