Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

 

FourThirds systemet er rimelig dødt og har vært det i en liten stund nå. Olympus og Panasonic satser alt på det speilløse systemet sitt; MicroFourThirds. Olympus startet med PEN kameraene og har utvidet med en ny serie kameraer kalt OM-D. Panasonic har G-serien sin.

 

 

MFT = MicroFourThirds (speilløs systemkamera)

 

 

Utvalget av optikk begynner å bli meget bra for MFT. MFT er det speilløse systemet med størst og best utvalg av optikk.

 

 

Sigma har en

19mm f/2.8 og en 30mm f/2.8 Begge koster kun 1500kr. De er ikke på riktig plass i prisguiden pr. dags dato (28.05.12).

 

Det finnes diverse helmanuelle objektiver med MFT-fatning:

Voigtländer 17,5mm f/0.95

Voigtländer 25mm f/0.95

 

 

Endret av # offline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikler fælt på E-P1 med pannekake (og blitsskosøker) selv for tiden. Synes dog prisen er litt for høy akkurat nå - tror jeg vil prioritere (canon) fullformat først. Men skal slettes ikke se bort i fra at det blir en E-P1 etterhvert.

 

Er dog interessant å følge med på hva som skjer. Personlig vil jeg gjærne ha et par litt videre MFT-primes. Typ 12mm og gjærne enda videre.

Lenke til kommentar
Tomsi, du er fornøyd med E-420?

Ja det er jeg.

 

Men jeg er enda mer fornøyd med E-620. E-420 har ikke mange svakherer; men den er ikke en stjerne på høy ISO - mest pga. banding slik at støyen ikke kan brukes kreativt. ISO 800 og riktig eksponert går fint.

 

Autofokus i dårlig lys imponerer heller ingen; men der sliter jeg med Canon også. Nekter å å bruke innebygd-bilts-som-fokus-hjelpe-lys.

 

Men det som E-420 er god på; det er hendig størrelse, lett å bruke, og god bildekvalitet når lyset er der.

 

Det som slår meg når jeg bruker Olympus i forhold til Canon; er jeg bruker tiden på å ta bilder. Bruker mindre tid på å skru på diverse knotter. Ikke det - føler meg som pokkers til kar med EOS 30D + batterigrep og Sigma 50-150mm f/2.8. Ingen som ler av meg da. Men jeg har tatt like gode bilder med E-420 og ZD 40-150mm f/4-5.6. Det er noe å tenke på.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
...føler meg som pokkers til kar med EOS 30D + batterigrep og Sigma 50-150mm f/2.8. Ingen som ler av meg da.

 

:!:

 

Har det motsatt. Føler meg som en raring som drar rundt på ett svært kamera.

 

Men jeg er enda mer fornøyd med E-620. E-420 har ikke mange svakherer; men den er ikke en stjerne på høy ISO - mest pga. banding slik at støyen ikke kan brukes kreativt. ISO 800 og riktig eksponert går fint.

 

Er dette et stort problem?

Lenke til kommentar
Men jeg er enda mer fornøyd med E-620. E-420 har ikke mange svakherer; men den er ikke en stjerne på høy ISO - mest pga. banding slik at støyen ikke kan brukes kreativt. ISO 800 og riktig eksponert går fint.

 

Er dette et stort problem?

Ikke mer enn det jeg opplevde på EOS 350D. Men du bør være klar over problematikken og jobbe med den.

 

Tom

Lenke til kommentar
Sigma 28mm f/1.8 til Fourthirds kan med fordel unngåes. Den er på størrelse med 12-60'en, har treig&bråkete AF og er uskarp wide-open. Men den kan gi ganske så atmosfæriske bilder, da.

 

Takk! Har vurdert denne en stund nå, men da går jeg nok heller for sigma 30mm 1.4

 

Har 50mm og bruker den mye innendørs, 14-42 er som tom nevner ikke særlig anvendelig i dårlig lys.

 

Vurderer også pancake, men er usikker på hvor bra den fungerer i lite lys.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...