Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skatt når man jobber for norsk bedrift men bor i utlandet


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Normalt sett bostedslandet, dog Norge har begynt å prøve å karre til seg pengene du tjener i utlandet også nå i senere tid.

 

Ellers påpeke at spørsmålet er juridisk, ikke økonomi.

 

Oppsøk en god advokat, det kan bli svært lønnsomt ettersom du nå står i fare for å bli beskattet dobbelt opp.

 

Ellers gjør jeg oppmerksom på denne tråden som kan være relevant for din situasjon:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1791996

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Normalt sett bostedslandet, dog Norge har begynt å prøve å karre til seg pengene du tjener i utlandet også nå i senere tid.

 

Ellers påpeke at spørsmålet er juridisk, ikke økonomi.

 

Oppsøk en god advokat, det kan bli svært lønnsomt ettersom du nå står i fare for å bli beskattet dobbelt opp.

 

Ellers gjør jeg oppmerksom på denne tråden som kan være relevant for din situasjon:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1791996

 

Takk, men jeg er ikke ute etter å gjemme penger for snuten. Jeg betaler den skatten jeg er forpliktet til å betale, men jeg vil ikke betale mer enn nødvendig. 

 

Anonymous poster hash: 7a5d4...6a6

Lenke til kommentar

Du skriver ikke hvilket land du bor i, men generelt sett bygger den norske skattelovgivningen på at vi beskatter to persongrupper hva gjelder arbeid:

 

- personer som er bosatt her (skatteloven § 2-1)

- personer som utfører sitt arbeid her (skatteloven § 2-3)

 

Dersom du hverken bor her eller utfører ditt arbeid her er du ikke skattepliktig til Norge.

 

Situasjonen blir mer komplisert hvis du tidligere har bodd i Norge, da norske skattemyndigheter vil anta at du er bosatt i mellom ett og tre år etter at du sist disponerte bolig her. Dette får imidlertid liten betydning for arbeidsinntekt, da skatteloven § 2-1 (10) gir rett til forholdsmessig skattenedsettelse basert på opptjening i utlandet så lenge utenlandsoppholdet varer minst tolv måneder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Takk, men jeg er ikke ute etter å gjemme penger for snuten. Jeg betaler den skatten jeg er forpliktet til å betale, men jeg vil ikke betale mer enn nødvendig. 

 

Anonymous poster hash: 7a5d4...6a6

Det er nettopp derfor man bruker advokat.

 

 

Omtrent hvor mye koster det? 

 

Lurer også på om man kan ha norsk bankkonto og bankkort selv om man er utflyttet. Eller må folk som vil sende penger gjøre det med internasjonal overføring?

 

Anonymous poster hash: 7a5d4...6a6

Lenke til kommentar

 

Hvilket land betaler man inntektsskatt til når man jobber for en norsk bedrift (fjernarbeid) men bor i utlandet?

 

Er du ansatt i den norske bedriften? Har du et norskt personnummer og et norskt skattekort?

 

 

Ja, ansatt. Ja, norsk personnummer og skattekort. Men har hørt rykter om at man kan skatte til andre land hvis man bor der lenge nok. 

 

Anonymous poster hash: 7a5d4...6a6

Lenke til kommentar

Omtrent hvor mye koster det?

Det kan nok bli noen kroner. Dog, første samtale er gjerne gratis.

 

Tipper du må regne en tusenlapp i timen, samt du bør finne en advokat som forstår både norske regimet samt regimet der du bor. (Eventuellt, en advokat fra hvert land).

 

Billigste advokatsalær vil du dog få fra Krikkert her, selv om det muligens ikke blir billigste regningen fra Futen.

 

Om du vurderer å opprette firma kan det bli mer komplisert, men også mer lønnsomt.

 

 

Lurer også på om man kan ha norsk bankkonto og bankkort selv om man er utflyttet. Eller må folk som vil sende penger gjøre det med internasjonal overføring?

I teorien burde det ikke være noe problem, dog du bør melde flytting til banken, samt til folkeregisteret-Futen.

 

På den andre siden, noe avhengig av hvor du nå bor (innen SEPA?), kan utenlandske banker være bedre alternativ, samt at de ikke nødvendigvis er dyrere.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Hvilket land betaler man inntektsskatt til når man jobber for en norsk bedrift (fjernarbeid) men bor i utlandet?

 

Anonymous poster hash: 7a5d4...6a6

 

Har du spurt internt i selskapet om de har bistand for dette? Hos min tidligere arbeidsgiver ble dette håndtert uten at jeg måtte gjøre særlig ved at de leide inn profesjonell hjelp for de som jobbet utenlands i perioder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...