Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har sagt opp, får jeg bonusen?


Sydvest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvordan praktiseres bonusutbetalinger? Har sagt opp jobben min og jobber ut desember måned i år. Bonusen utbetales samtidig som feriepengene. Kan jeg bare glemme å se noe til denne?

Bør stå i bonusavtalen det.

 

Har aldri jobbet med bonusordning før. Er det et eget skriv for dette? Eneste jeg finner i arbeidsavtalen er under "Andre opplysninger: Bonusordning"   :hmm: 

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan praktiseres bonusutbetalinger? Har sagt opp jobben min og jobber ut desember måned i år. Bonusen utbetales samtidig som feriepengene. Kan jeg bare glemme å se noe til denne?

Bør stå i bonusavtalen det.

 

Har aldri jobbet med bonusordning før. Er det et eget skriv for dette? Eneste jeg finner i arbeidsavtalen er under "Andre opplysninger: Bonusordning"   :hmm: 

 

Du er i feil tråd for akkurat dette synes jeg.

Hos oss så er det et eget avsnitt som definerer hvor lenge du må ha jobbet, og mener det står noe om at de som slutter i løpet av året det beregnes bonus av, ikke får bonus.  Men det er hos oss, trenger ikke gjelde hos deg.

Lenke til kommentar

Grunnen til at folk er litt avvisende og ber deg sjekke avtalen er at man her ikke har konkrete lovregler som regulerer dette i detalj. Arbeidstager og arbeidsgiver er i stor grad frie til å avtale den bonusordning de måtte ønske og innholdet i slike avtaler varierer stort.

Selv har jeg en bonusavtale hvor jeg ikke får noe bonus for 2017 dersom jeg sier opp i 2017. Hvorvidt du må jobbe til juni eller andre tidspunkter bør stå i avtalen, da man ikke har lovtekster som sier hvordan dette skal være.

Dersom det ikke står i avtalen så må du nesten høre med arbeidsgiver. Jeg mener å huske at det er et krav om lik behandling av de ansatte fra arbeidsgivers side, så hvis han har innført et system for andre ansatte med samme avtale så bør dette gjelde for deg også.

Lenke til kommentar

Roooolig nå.

Har selv jobbet ved bedrifter som praktiserte bonus. Men da bygget på forrige års resultat. Vi måtte vært ansatt hele det inntjeningsåret og bonus ble utregnet i forhold til fravær. 
Så, jeg sluttet i august et år men fikk allikevel bonus for forrige regnskapsår utbetalt til til julelønna.
Sjekk om det er en mulighet for at det er slik hos deg.

Lenke til kommentar

 

Har sagt opp, får jeg bonusen?

 

Jeg har slått opp med dama, får jeg julepresang tror du?

 

Er ikke unaturlig å få bonus om bonusordningen er basert på prestasjoner og inntjening man personlig har tilført bedriften. Men dette bør jo være spesifisert enten i ansettelsesavtale, generell bonusavtaleskriv eller lignende.

Lenke til kommentar

Har sagt opp, får jeg bonusen?

Jeg har slått opp med dama, får jeg julepresang tror du?

Hvis du er sammen med henne ut desember må du jo fortjene gave.

 

Ut desember er vel meir enn nødvendig. Slå opp 1. juledag så går det vel greit.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har sagt opp, får jeg bonusen?

 

Jeg har slått opp med dama, får jeg julepresang tror du?

 

Er ikke unaturlig å få bonus om bonusordningen er basert på prestasjoner og inntjening man personlig har tilført bedriften. 

 

 

Det kan du si! Men hovedhensikten med en bonus (og en julegave) er jo å vise at man setter pris på innsatsen, og anspore til mer av det samme, eller hva?

Lenke til kommentar

 

 

 

Har sagt opp, får jeg bonusen?

 

Jeg har slått opp med dama, får jeg julepresang tror du?

 

Er ikke unaturlig å få bonus om bonusordningen er basert på prestasjoner og inntjening man personlig har tilført bedriften. 

 

 

Det kan du si! Men hovedhensikten med en bonus (og en julegave) er jo å vise at man setter pris på innsatsen, og anspore til mer av det samme, eller hva?

 

Noen ganger ja, noen ganger nei.  Er ingen fasit på dette.

Kan være en motivasjonsfaktor for å gjøre en ekstra innsats i løpet av året. Kanskje motivere til mer overitd, og ta i et tak når det trengs.  Innsatsen er lagt ned, og bonus kan være fortjent.

 

Men som sagt, det er ikke det som er hensikten alltid, nei.

Lenke til kommentar
Har sagt opp, får jeg bonusen?

 

Jeg har slått opp med dama, får jeg julepresang tror du?

 

Nå fikk jeg meg en god latter :nei: Har man slått opp og fortsatt er venner så får man gjerne julegave, men siden du ikke får julegave så har du sikkert vært et rasshøl.

 

Hva man får eller ikke får avhenger jo av avtalen, hvorfor man får bonus og hvordan man tjener opp bonusen. Er det som nevnt for forrige år så får du jo. Blir bonusen beregnet månedlig så bør du jo få for de månedene du har jobbet i år. Å svare på spørsmålet ditt er umulig rett og slett da du ikke har slengt ved avtalen du har, men hadde du hatt avtalen foran deg så hadde du nok ikke trengt å spørre.

 

Kan du ikke bare høre med sjefen din, h*n burde vite svaret ;)

Lenke til kommentar

Med mindre bonusavtalen er nærmare detaljregulert i arbeidsavtalen eller virksomheita sine regelement så er det heilt opp til arbeidsgiver korleis eventuell bonus skal fordelast.

 

Dersom du har ein avtale på at bonusen er knytta opp mot f.eks. månedlig resultat eller liknande så vil du ha eit krav på å få utbetalt den delen av bonusen som du har gjort deg fortjent til.

Ofte er bonusen meint som ein motivasjon for dei ansatte om å gjere ein like god jobb neste år også, og då vil det ikkje være hensiktsmessig å premiere arbeidstakarar som hopper av skuta.

Tilsvarande prinsipp er også vanlig å bruke ved lønnsforhandlingar, dei som sluttar får vanligvis inga lønnsauke slik at det blir meir å fordele på dei gjenværande arbeidstakarane.

 

Dersom eg var arbeidsgiver og ikkje var bunden av ein bonusavtale så ville eg ikkje betalt ut bonus til arbeidstakarar som har sagt opp, uavhengig av om dei har oppsigelsestid ut året eller ikkje. Ein arbeidsgiver som har sagt opp skal ut av virksomheita og treng ikkje bonus som motivasjon til å gjere ein god jobb.

 

 

 

 

Heilt konkret så har eg følgande råd til trådstarter:

 

1) Sjekk arbeidsavtalen din og eventuelle andre regelemang som binder arbeidsgiver for å sjekke om du har eit avtalefesta krav på bonus (og eventuelt om du har krav på at bonusen skal ha ein viss størrelse). Dersom du kan vise til avtale så kan du gå til arbeidsgiver for å kreve bonus under trussel om sivilt søksmål for å få utbetalt eventuell avtalefesta bonus.

 

2) Dersom arbeidsgiver ikkje er bunden av bonusavtale så må du skifte taktikk. Då kan du ikkje kreve bonus, men du kan forsatt be om å få utbetalt din del av bonusen. Det er ikkje umogleg at du kan få arbeidsgiver til å være enig i at du likevell har fortjent bonusen sidan du har jobba ut året. Eksakt måten du bør gå fram på er litt avhengig av kva person sjefen er, og kva forhold dere har. Her kan du gjere alt frå å tigge og be på den eine sida, til å legge fram rasjonelle argument på den andre sida.

Du kan f.eks. vurdere å indikere at ein lovnad om å få utbetalt bonusen vil påvirke din arbeidsinnsats i løpet av dei to siste månedane du skal stå i jobben.

Har du fagforening så kan du også vurdere om det er hensiktsmessig å få tillitsvalgt til å bistå deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...