Gå til innhold

hvordan måle opp polygon i maya i cm?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg sitter og titter litt på hvordan jeg skal bygge et hus etter realistiske mål i maya 2017.

Problemet er at jeg sitter og ser på en tutorial fra maya 2015, og lurte på om det fantes en måte og bruke extrude og sette en korrekt cm måling i maya 2017 som dem gjør der? 

 

Hvis dere lurer på hva jeg mener, kan dere se på denne YT videoen, så kommer det til hva jeg snakker om på 17.30

 

https://www.youtube.com/watch?v=OFBmg-N41gs&t=109s&ab_channel=MayaSensei

 

Er det polyextrudeface boksen som benyttes istede? og er det eventuelt 230 i thickness for og få 2m30cm om dette er høyden du ønsker?

 

På forhånd, takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke kjent med Maya, men har du en customize meny i faneområdet hvor du kan spesifisere Units? Man skal kunne spesifisere hva en unit representerer. Altså inches, cm, mm osv.

 

Er på mobilen atm så får ikke sett videoen.

 

To change Maya's default unit of measurement

 

Go to Windows > Settings/Preferences > Preferences.

In the Settings category, locate Working Units.

In the Linear drop-down menu, select your preferred working unit.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

To change Maya's default unit of measurement

 

Go to Windows > Settings/Preferences > Preferences.

In the Settings category, locate Working Units.

In the Linear drop-down menu, select your preferred working unit.

 

 

Det stemmer, jeg benytter cm som units som indikerer rutene i Grid'en. men den kan jeg ikke bruke som en eksakt oppmåling av høyden. Jeg benytter den for og få rett bredde, som han også gjør i den videoen jeg la med. Men om jeg kunne funnet en "enkel" måte og ta høyden etter extrude, og bare tastet inn høyden i cm. ville ting vært mye enklere :)

Lenke til kommentar

Dersom du har 2d planes som er lagt ut, kan du ikke velge samtlige i en selection, høyreklikke og velge extrude?

 

Maya er et autodesk program og det kan man i det minste i 3dsmax så jeg ville antatt at det er mye det samme. Jeg har ikke Maya selv så jeg kan ikke sjekke programmet men jeg kan kikke på videoen senere så skjønner jeg kanskje om jeg bare kommer med svada eller ikke :)

 

Vent nå litt.. nå leste jeg innlegget ditt og igjen og leser at det er kun grid'et ditt som er satt til cm. Da skjønner jeg at du åpenbart ikke kan måle eksakt hvis det er hvordan du extruder. Normalt sett ville jeg trodd at du vil få en tekstboks hvor du kan spesifisere units hvis du bruker "presspull". Men uansett - hvis extrude er et alternativ når du høyreklikker så burde det åpne et alternativ for tekst input et sted.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Dersom du har 2d planes som er lagt ut, kan du ikke velge samtlige i en selection, høyreklikke og velge extrude?

 

Maya er et autodesk program og det kan man i det minste i 3dsmax så jeg ville antatt at det er mye det samme. Jeg har ikke Maya selv så jeg kan ikke sjekke programmet men jeg kan kikke på videoen senere så skjønner jeg kanskje om jeg bare kommer med svada eller ikke :)

 

Vent nå litt.. nå leste jeg innlegget ditt og igjen og leser at det er kun grid'et ditt som er satt til cm. Da skjønner jeg at du åpenbart ikke kan måle eksakt hvis det er hvordan du extruder. Normalt sett ville jeg trodd at du vil få en tekstboks hvor du kan spesifisere units hvis du bruker "presspull". Men uansett - hvis extrude er et alternativ når du høyreklikker så burde det åpne et alternativ for tekst input et sted.

 

Er ikke så veldig flink til og forklare meg selv her tenker jeg, også er det en del forskjell fra 3dsMax til maya, etter egne erfaringer hvertfall. 3ds max og maya har hver sine fordeler kan du si :)

 

Jeg la med et bilde her, som kanskje kan forklare det litt bedre, dersom du ser på videoen.

Så får vi håpe du har noen tips til meg etter dette :)

 

qvdKghB.jpg

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei _eXe, trenger du fortsatt hjelp med dette, eller fant du ut av det?

Som standard er Maya satt til centimeter.

Èn unit er 1 cm.

Så for å lage en vegg som er f.eks. 8m lang, 2,6m høy og 25cm tykk må du skrive 800 x 260 x 25.

 

For å gjøre jobben lettere med tanke på å snappe ting til grid kan du gå i Display -> Grid [  ] (trykk på firkanten)

Der kan du skrive inn hvor stor grid du ønsker, og hvor tett gridlines skal være.

F.eks. length and width 1000 units (10 meter) (griden er delt i fire, så det blir totalt 20m i hver retning)

og Grid lines every 100 units (hver meter), kan gjøre det lettere å snappe vertices etc til grid. :) 

 

Den infoboksen du etterlyser for extrudeverktøyet og antall units du extruder, kan du lettest finne ved å endre fane til Channel Box, derfra kan du skrive antall centimeter du vil ha.

 

2KHSSzU.gif

 

 

 

 

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...