Gå til innhold

Å få tilbake på skatten. Hvor mye?


jevli

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg lurer på hvor mye jeg får igjen på skatten. Jeg har akkurat startet som lærling, med 30% (!) skatt. Jeg kunne egentlig ha brukt frikort i år, fordi jeg blir ikkje å tjene mer enn 20-30 000 før nyttår.

 

Kommer jeg da til å få ALT som jeg har betalt i skatt, tilbake? Hvis ikke, hvor mye?

Er det noen renter på skatten jeg får tilbake?

Når er det man får tilbake på skatten? Er det årlig?

Jeg har prøvd å søke litt rundt på Google, men klarte ikke å få opp noe som hjalp..

 

Noen som vet?

På forhånd, takk :)

 

 

Mvh

Birger

Endret av gromit190
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en link til et javascript hvor du kan beregne skatten din: http://www.skatteetaten.no/Applikasjoner/E...08_12032008.htm

 

Her kan du lese om årets skatteoppgjør: http://www.skatteetaten.no/Templates/Press...;epslanguage=NO, siden man iår fikk igjen penger i juni/juli antar jeg at det blir på samme tid til neste år, skatteetaten ga i år en rentegodtgjørelse på 3,6% til de som fikk igjen penger på skatten, kan vel regne med litt høyere rente til neste år. Er egentlig ikke en spesielt god rente, dette kommer av at du bare får rente for tiden fra 1.1 til det blir betalt ut, mens du i praksis gjerne har blitt trukket gjennom hele året.

Lenke til kommentar

Hvis du har tjent under omtrent 40.000 og betalt skatt får du tilbakebetalt alt du har betalt i skatt med renter. Renten bestemmes hvert år og ligger på omtrent 4%. Pengene får du i juni neste år.

 

Frikort er bare en ordning for de som ikke har planlagt å tjene mer enn frikortgrensen i løpet av året. Det er ikke noe fritak for skatt som mange feilaktig tror.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...