Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke fordi jeg ikke vil basere livet mitt på ulogiske tekster funnet i en 2000-3000 år gammel bok. Bibelen er på ingen måte bevis for at gud eksiterer, tvert imot; etter og ha lest litt i den ble jeg bare enda mer overbevist om at om det ikke var noe for meg. En gud som mener at jeg fortjener og lide i all evighet fordi jeg ikke sitter på ræva hver eneste søndag er ikke en gud verdt og følge.

 

Intet kan oppstå fra intet sier du, hvor oppsto guden din fra? Sjangsene for at det kan oppstå liv er uendelig liten ja, men universet er og uendelig stort, så whynot.

 

Eksiterer gud?

Gud er ikke et elektron i et atom, er han vel?

Gud er uforanderlig.

 

Tilleggsforklaring:

Et atom får tilført energi så forandrer det seg. Kan du tilføre gud energi?

Bibelen sier dessuten at Gud er uforanderlig, så da er jo saken klar. Hø hø hehe

 

 

Gud er uforanderlig - absolutt

Hans evige vesen og karakter forandrer seg aldri:

Jak 1,17 ingen forandring eller skiftende skygge

Salme 102,26-28 Gud er den samme

Mal 3,6 har ikke forandret meg

Jes 40,8 Hans ord står fast

1 Sam 15,29 angrer ikke

Hebr 13,8 i går, idag, den samme,ja, til evig tid

E. Gud regjerer

Sal 93,1-2 fast står din trone

Sal 95, 3 + 6 konge

F. Gud er ånd

Joh 4,24 Gud er ånd

Sal 139,7-10 hvor skal jeg gå fra din ånd

G. Gud er hellig

3 Mos 20,26 jeg, Herren, er hellig

Jes 6,3 Hellig, hellig er Herren

Åp 15,4 du alene er hellig

- Gud, faderen er hellig Joh 17,11

- Gud, sønnen er hellig Matt 1,18

- Gud, ånden er hellig Mark 1,8

H. Gud er sannhet

Gud er sannhet fordi bibelen forteller det. :p

 

Spesiellt dette med atomnivå er fascinerende saker:

 

Hvorfor tror du ikke på gud?

Av samme grunn som jeg ikke tror på julenissen.

Hvis gud ikke finnes hvorfor har INGEN greid å bevise det?

Hvis gud finnes hvorfor har INGEN greid å bevise det?

Kom gjerne med ET bevis på at Gud ikke finnes, ...

Kom med ETT bevis på at gud finnes.

 

 

Altså, hva vil du heller tro på; en 2000 år gammel bok som er skrevet av mennesker med veldig god fantasi, eller vitenskapsmenn som faktisk har forsket på dette helt ned på atomnivå?

De fant ham ikke der heller :xmas:

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dude, vi forstår det. Vi har forsket på det og funnet løsningen! Det at du ikke har hørt om det er bare din egen feil.

ok, npr viste forskningen at gud ble skapt, ev hvordan han altid har eksistert?

 

Vet du, det er det som er så greit! Forskningen viste ikke gud i det hele tatt!

http://en.wikipedia....iki/Higgs_boson

 

Wikipedia er ingen sikker kilde til noe som helst , det kan være skrivet av hvem som helst ( men støtter heller forsking en tro )

 

Hvis du ikke ser på Wikipedia som en "sikker kilde" så er det fordi det ikke _er_ en kilde, det er en samleside som man bruker for å FINNE kilder. Bruker du wikipedia korrekt så er det løsningen på 90% av alle researchproblemer.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke fordi jeg ikke vil basere livet mitt på ulogiske tekster funnet i en 2000-3000 år gammel bok. Bibelen er på ingen måte bevis for at gud eksiterer, tvert imot; etter og ha lest litt i den ble jeg bare enda mer overbevist om at om det ikke var noe for meg. En gud som mener at jeg fortjener og lide i all evighet fordi jeg ikke sitter på ræva hver eneste søndag er ikke en gud verdt og følge.

 

Intet kan oppstå fra intet sier du, hvor oppsto guden din fra? Sjangsene for at det kan oppstå liv er uendelig liten ja, men universet er og uendelig stort, så whynot.

 

Eksiterer gud?

Gud er ikke et elektron i et atom, er han vel?

Gud er uforanderlig.

Nå datt jeg av. Leser det imorgen etter jeg har fått meg litt søvn. God natt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis gud ikke finnes hvorfor har INGEN greid å bevise det?

Går det ann å motbevise spagettimonsteret? Ting som ikke eksisterer kan heller ikke motbevises empirisk. Man kan bare anta det er sludder, nissen, odin, younameit.

der finner du mye dokumentasjon som bekrefter at gud eksiterer.

Vel, du kan jo gi disse bibelversene så alle kan sjekke det opp da.

 

Sorteringen om hvem som kommer til himmel eller helvette er og helt på trynet, du kan være den største drittsekken noensinne og komme til himmelen fordi du følger de ti bud, eller du kan være den herligste personen som finnes og havne i helvette fordi du ikke sitter på ræva hver eneste søndag.

Nå visste ikke jeg at du måtte sitte på ræva hver søndag for å holde budet. Ellers tror jeg ikke en som følger de 10 bud vil "være den største drittsekken noensinne".

Moralske og etiske regler kan jo være bra selv om du ikke tror på gudeaspektet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager, men Kristendommen holder ikke stan for min del. En gud som sender noen til helvette for og lide i all evighet er ikke en god gud, uansett hva du sier.

Paradiset det står om i bibelen er heller ikke mulig og gjennomføre, siden lykke er individuelt og alle kan ikke være lykkelige på samme tid og sted. Dessuten er det et paradoks, uten ulykke eksisterer heller ikke lykke.

Sorteringen om hvem som kommer til himmel eller helvette er og helt på trynet, du kan være den største drittsekken noensinne og komme til himmelen fordi du følger de ti bud, eller du kan være den herligste personen som finnes og havne i helvette fordi du ikke sitter på ræva hver eneste søndag.

 

Jeg burde egentlig ha lagt meg nå, og diskutere i halvsøvne er aldri en god ide.

 

I følge gnostiske kristne får alle evig liv. Gnostiske kristne opererer med en annen skapelsesberetning som har et veldig positivt budskap.

 

I følge ortodokse kristne, altså alle de kristne grener man ser utfolde seg i verden i dag, så er det kun et utvalg rettroende som får evig liv. Syndebegrepet står meget sentralt hos ortodokse kristne.

 

Ortodokse kristne og gnostiske kristne drev en god stund og kjeklet og svartmalet hverandre. Inntil de ortodokse fikk med seg romersk lederskap på sin side og utryddet effektivt de gnostiske kristne som de hatet.

 

Hat er vel ikke helt det samme som kjærlighet, eller? Og hvem som fant på hva er jo noe vanskeligere å stake ut nå i ettertid, selv om man gjerne ser indisier på noen av tingene i de spor de etterlot seg.

 

Et poeng er at man kan finne på mye. Man kan også velge å tro på hva man vil, uten andre sin hjelp på veien. Fritt valg på øverste hylle. Vi har også religionsfrihet, og kan sånn sett leve litt fredeligere her på berget enn i andre land som praktiserer blasfemi-begrepet til fordel for en utvalgt religion. :):ohmy:

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke fordi jeg ikke vil basere livet mitt på ulogiske tekster funnet i en 2000-3000 år gammel bok. Bibelen er på ingen måte bevis for at gud eksiterer, tvert imot; etter og ha lest litt i den ble jeg bare enda mer overbevist om at om det ikke var noe for meg. En gud som mener at jeg fortjener og lide i all evighet fordi jeg ikke sitter på ræva hver eneste søndag er ikke en gud verdt og følge.

 

Intet kan oppstå fra intet sier du, hvor oppsto guden din fra? Sjangsene for at det kan oppstå liv er uendelig liten ja, men universet er og uendelig stort, så whynot.

 

Eksiterer gud?

Gud er ikke et elektron i et atom, er han vel?

Gud er uforanderlig.

Nå datt jeg av. Leser det imorgen etter jeg har fått meg litt søvn. God natt.

Det var bare en artig, eller langdryg måte å fortelle om at du hadde en skrivefeil på ordet eksistere. Skrivefeilen din gir likevel mening i fysikk-verdenen som tar for seg energinivåer for elektronbanene i atomer. Du brukte jo selv skrivefeilen eksitere.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vi ikke heller bare gå tilbake til norøn mytologi da ? =P Det var jo hvertfall litt artig

 

Hva er egentlig vitsen med å diskutere religion her inne?

HVER ENESTE tråd jeg ser om temaet dreier seg til slutt om hvem som har det skarpeste intellektet og om hvem om som kan skrive mest mulig intrikat med åttestavelsesord for å blende hverandre med sitt ordforråd.

Som forøvrig er ok, bare dere hadde visst å sette ordene sammen til noe som helst fornuftig...

 

Jeg er noenlunde religiøs selv, tror på en gud og håper han finnes men ikke faen i helvete om jeg er villig til å gå i ordkrig med noen her inne rundt temaet. (Bannskap er forøvrig en subjektiv greie, bibelen sier INGENTING om det...)

 

Og bibelen, den er nedskrevet for mange tusen år siden. Hvem vet om oversettelsen er korrekt? De som siterer derfra og bruker det som "bevis" er så numne i toppen at jeg kjenner jeg blir flau på deres vegne...

 

sånne kristene som deg kan jeg like !

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ateister kommer gjerne med vitenskaplig "fakta" uten å egentlig vite hva dem kommer med.

 

Dem sier "forskere har funnet ut at det er sånn og sånn", uten å selv skjønne logikken bak det. Hvorfor tror dere på en eller anna forsker, men ikke jesus?

 

Grunnen er enkel, når man ser mange vanskelige ord "submikroskopisk", "bølge-partikkel-dualitet", "nøytroner" "subatomære partikler", "kjemiske reaksjoner" høres det logisk ut, du tenker, vel, jeg har ikke peiling, man han som skjønner seg på dette har sikker rett.

 

Eventuelt kan du basic uten å ane hva som ligger bak det.

 

Et bevis du egentlig ikke skjønner, hva er egentlig det?

 

Jeg skjønner ikke at dere kan tro på det her, hvorfor ikke bare følge den riktige veien, nemlig Gud jesus og den hellige ond? Hva har dere å tape?

Lenke til kommentar

Here we go again, Pascal's Wager. Hva bevis gjelder, man trenger ikke å skjønne hva hvert eneste vitenskapelig felt sier, så lenge det verifiseres, kan måles, repeteres, forutsi resultater og faktisk implementeres og praktiseres. I motsetning til påståtte beviser som ikke kan verifiseres, og historiske noteringer som beviselig er falsifisert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan ærlig innrømme at jeg var kristen da jeg var liten, men vokste det på en måte av meg.

Det begynte med tvil, for så å avstøte det helt.

 

Noen av de viktigste grunnene til at gud ikke finnes er i mine øyne det at det finnes andre religioner.

 

Personlig mener jeg at det å mene at det ikke finnes en gud, er like dumt som å si at det finnes en gud. Det er god mulig at det finnes noe som kan defineres som en gud, men det er tvilsomt noe som ligner på de gudeskikkelsene mennesket har beskrevet opp igjennom historien. Vi bør alle innrømme at vi ikke kan vite om det finnes en gud eller ikke, vi vil aldri finne ut av det. Det vi dog vet nesten helt sikkert er at bibelen er en eventyrbok og at kristne, muslimer, hinduer osv. tror på noe som ikke eksisterer fordi det er helt ulogisk og går i mot all logikk.

 

Det er likevel viktig å respektere de som tror, de fleste har ikke valgt det selv, de har blitt hjernevasket fra tidlig alder, og i noen tilfeller voksen alder. Satt sikkert en luring for noen 1000 år siden og klekte ut hvordan han skulle få hele verden til å tro på noe mumbo jumbo. Nuff said

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gi meg ett eneste godt argument til at gud finnes. ETT.

 

At det står i bibelen at det finnes en gud, og at han er den eneste og rette sannhet, er IKKE et godt argument.

 

Jeg tror ikke på gud, eller allah, eller Odin for den saks skyld, fordi jeg evner å tenke selv.

Du evner IKKE å tenke selv om du skal bruke bibelen som argumentasjonsgrunnlag...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...