Gå til innhold

Lønnskrav ved virksomhetsoverføring


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det ser ut som jeg blir virksomhetsoverført innen nærmeste fremtid. Jeg er veldig positivt til dette og har vært med på å påvirke situasjonen slik at det ble sånn.

 

Til saken. Jeg kommer til å få en mer krevende jobb i ny virksomhet. Kan jeg nå gå i lønnsforhandlinger på samme måte som om jeg hadde fått et jobbtilbud etter en søknads/intervjuprosess?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs, utgangspunktet er at det ved virksomheitsoverdragelse etter arbeidsmiljøloven er slik at ny arbeidsgiver overtar dei ansatte med same lønns og arbeidsvilkår som dei hadde.

 

I ditt tilfelle blir det litt annleis då du indikerer at du får nye arbeidsoppgåver. Då skal du i utgangspunktet ha ein endringsoppsigelse, der du i praksis enten må godta den nye arbeidsavtalen eller bli oppsagt.

 

Når det er sagt så er det ingenting i vegen for at du ber om å få reforhandla lønna di før du startar i den nye stillinga.

 

 

Det du må være oppmerksom på er betydninga av å forhandle.

Dersom du er ein del av ei virksomheitsoverdragelse så har du rett til å beholde det du i dag har i lønn og arbeidsordningar.
Ved å gå i forhandlingar som åpner du for å også inngå ny arbeidsavtale, her vil då arbeidsgiver kunne "true" med at du også må godta ein ny arbeidsavtale for å få noke meir enn det du har i dag.

Dersom det blir aktuelt med ny arbeidsavtale (fordi du får ei ny stilling med meir ansvar) så må du være oppmerksom på at du ikkje mister andre arbeidsgoder som du har.

Det er ikkje uvanleg at arbeidsgiver ønsker å få alle arbeidstakarane inn på samme arbeidsavtalen slik at alle har lik fleksitid, samme feriedagane i romjula, rett til jobbtelefon, osv. Ein måte som blir brukt for å oppnå dette er å tilby meir i lønn mot at du godtar ein ny arbeidsavtale med dårligare arbeidsforhold enn det du hadde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...