Gå til innhold

Konkurrent bryter loven og får et voldsomt konkurransefortrinn - hvor henvender man seg?


Anbefalte innlegg

(Usikker på om denne burde legges i bedriftsøkonomi eller juss. Flytt den gjerne til juss hvis det er riktigere)

 

Lang historie kort. I bransjen (detaljhandel/netthandel) jeg jobber i kom det tidligere i år nye internasjonale regler som tilsier at man må søke om tillatelse til å flytte visse varer over landegrenser. Dette fordi noen nye tresorter kom på lista over utrydningstruede tresorter (hos CITES). Denne eksporttillatelsen tar som oftest 3-6 uker å få i boks. Tillatelsen er det avsender som må skaffe, ikke mottaker (med noen veldig få unntak der begge parter må ha tillatelse). Mange (nesten alle) av våre leverandører har lager i Sverige eller nedover i Europa, og følgelig tar det ofte 3-6 uker før vi får disse varene inn til vårt lager i Norge.

 

Det har seg slik at en konkurrende forhandler med lager i Sverige og England selger til sluttkunder i Norge (ala CDon og andre nettbutikker med lager i utlandet). De har ikke brydd seg med denne reguleringen og sender varene uten å søke om tillatelse. Jeg har fortsatt ikke lest om en eneste sak der sendingen har blitt stoppet av tollvesenet. Altså får kundene som bestiller fra vår konkurrent varene på noen få dager. Dette har jeg lest mange eksempler på på diverse forumer og Facebook.

 

Er det noe sted man kan henvende seg for at tollvesenet skal bli mer obs på dette? Reguleringene kom veldig brått på for alle parter. De ble gjeldende fra 2. januar (mener jeg å huske), og første gang vi fikk noen info om dette var rett rundt jul i fjor. Altså hadde man omtrent ingen tid til å lese seg opp på nye regler osv. Antagelig er dette også forholdsvis ferskt for tollvesenet, er det jeg prøver å si. Det som er sikkert er jo at denne praksisen er et voldsomt konkurransefortrinn for vår konkurrent som ikke bryr seg. Det er verdt å nevne at alle store aktører i både Norge og utlandet (utenom denne ene butikken) har fyldig info på sine sider, og innarbeidede metoder for å håndtere søknadsprosessen fortest mulig.

 

Til info: Jeg ser for meg at noen kan komme med et argument som går på at denne butikken ikke vet om reguleringene. Det er veldig, veldig lite sannsynlig. Dette har vært slått opp stort i alle bransjemagasiner, bransjespesifikke nettsider, bransjemesser osv. Produsentene som lager disse varene er også veldig tydelig på å hele tiden oppdatere og informere om at en del varer har lenger leveringstid nå enn i fjor, både i nyhetsmail og på sine nettsider. Altså er det så godt som umulig å ikke vite om denne reguleringen hvis man jobber i bransjen.

 

Så det jeg altså lurer på, hvor kan man henvende seg for å gi like vilkår i en sånn sak? Tollvesenet? Miljømyndighetene i Norge, England eller Sverige? (Det er miljødirektoratet som behandler søknadene, iallfall dersom man skal eksportere fra Norge eller Sverige. England er jeg mer usikker på...)

Endret av Knewt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil naturlig nok være tollvesenet som er rette instans, hvis du kan gi et reliabelt tips om at visse avsendere driter i tillatelser. Det er de som kontrollerer på vegne av miljøvernmyndighetene.

 

Hypotetisk sett kunne du hatt et direkte krav mot vedkommende aktør i medhold av markedsføringsloven § 25 som du kunne gjort gjeldende i søksmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...