Gå til innhold

"Akvariebord"-rack!


Anbefalte innlegg

Hei!

Spørsmål og kommentarer postes i kommertartråd.

Videre diskusjon kan foregå i denne tråden da jeg er ferdig med størstedelen av prosjektet, som forøvrig ligger først i tråden.

Da fattern endelig bestemte seg for å hive ut det gamle akvariet, var jeg kjapp opp med å rappe bordet som akvariet før stod på. Dette er en solid metall (alu..?) ramme, med treplater som fungerer som dører med et rom. Grunnen til at jeg vil dette er at jeg fikk perfekt plass til en rack-basert D-Link switch to av sidene. Dette betyr at jeg kan sette servere og andre rack-baserte enheter inni her, selvsagt med oppstøtting bakfra.

Selv er jeg ganske noob på prosjekt som dette, men jeg har en generell idé på hvordan dette skal gjennomføres. Bilder følger heretter.

bilde1.JPG

 

Her har du selve forsiden av racket. Det er denne siden jeg tenker å ha framover, altså, den motsatte siden vil være mot veggen som den står nå (ikke på samme plass selvsagt!)

 

bilde2.JPGHer ser du hvordan switchen AKKURAT går inn mellom. Det er noen mm med klaringsrom mellom sidene, så man har litt å gå på. Det er ikke denne veien det er tenkt montert, altså.

 

bilde3.JPGHer kan du se hvordan jeg har tenkt å la det bli. Jeg monterer switcher, servere etc denne veien, og lar racket stå slik med andre siden mot veggen. For å montere tingene har jeg tenkt på å drille noen hull i metall-stengene og bruke sterke muttere og skruer for å holde på plass ting, selvsagt med støtte bakfra.

bilde5.JPGHer ser du føttene på "baksiden", som før var undersiden. Jeg tenker å kutte av disse for så å enten sveise (jeg kan virkelig ingenting om det, så må spørre noen andre i såfall) de på under. Uansett vil jeg kutte de av, og jeg tror heller jeg vil montere på noen nye føtter/knotter under istedenfor å sveise.

bilde6.JPGHer er hvordan stengene er festet sammen. Jeg vet ikke hvordan dette foregår, men det er iallefall en svart plast-bit mellom hvert ledd. Hvor enkelt det vil bli å kutte av disse føttene er jeg usikker på.

bilde7.JPGHer er feste mekanismen for føttene. Disse kan skrues ut inn, og helt ut om man ønsker. Tror, som jeg har sagt tidligere, at jeg kutter disse stengene helt av.

Så, det jeg enda ikke er sikker på er hvordan jeg skal

  • Fjerne føtter (metallsag..?)
  • Montere fast nye hjul/føtter
  • Feste enhetene, og deretter støtte dem opp (stang bakpå..?)

Har du innspill, kom gjerne med de i kommentarposten.

 

Takk for at du tok turen innom!

Endret av crispy345
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha fullført skolearbeidet, tok jeg meg litt tid i går for å se litt på prosjektet igjen. Da jeg fant metallsag ganske fort, bestemte jeg meg for å begynne med avkappingen av føttene.

 

dag2-01.JPGHer er avkappingen i gang. Noe greier etter akvarie-bruken som en kanskje ser, men det vaska jeg bare lett av.

dag2-03.JPGHer er sluttresultatet. Mangler enda en liten bit, men det tar jeg når det kommer. Dette er forøvrig hvordan hele "racket" er satt sammen.

 

dag2-04.JPGHer har alle føttene blitt kappet av. Ikke aller så verst sluttresultat. Om du lurer, hånduken var fordi jeg måtte kappe dette av ute i snøen, og ikke orket å ha med meg snøen inne....

 

dag2-05.JPGHer ser en hvordan føttene er oppbygd. Det er først plastikk som holder hele greia sammen, men deretter en stor "plugg" med metall som holder selve foten stødig.

 

dag2-06.JPGSelve foten er oppbygd av en liten tynn vegg med metall og deretter plastikk inni.

 

dag2-07.JPGNærmere bilde av den overnevnte pluggen.

 

dag2-02.JPGDet siste jeg gjorde igår var å begynne å måle opp hvor mange U jeg hadde plass til. Målt rett av har jeg plass til 13 på hver seksjon, men da jeg helst ikke ønsker å ta med meg stabiliteten, tror jeg det blir 10U, som ikke er dårlig for et slikt prosjekt.

 

Eller vil jeg fortsette å jobbe, og kommer med ny oppdatering om ikke så lenge.

 

Ciao!

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Da var faktisk selve grunnarbeidet gjort, det som gjenstår nå er bare små finpusser og evt. noen hjul. Ellers er det meste gjort unna!

 

Etter at jeg brukte ettermiddagen på å måle opp siste rest, bestemte jeg meg deretter for å begynne å bore hull.

Her er racket etter en runde med boring. Måtte først her stikke å kjøpe et nytt borr, da den andre knakk (funka visstnok likevel). Fikk ordnet hull ved å først bruke det gamle-borret, og deretter forstørre det med det nye. Det nye var av typen Bosch Multi-ett eller annet, funka veldig dårlig. Spurte en venn, og han sa pent at "de anbefales ikke." Fikk da borret hullene uansett.

 

dag3-01.JPG

 

På bildet under ser du at det ble igjen noen metall-splinter etter boringen. Fikk bort det meste av dette, men er ikke helt fint bak der enda. Skal ta en liten runde på dette med ei metall-fil når jeg fortsetter.

 

dag3-02.JPG

dag3-03.JPG

Her er racket i sin helhet etter boring.

 

dag3-04.JPGHer ser du bortypene jeg brukte. Det nederste boret er et som ikke er knukket, det ovenfor er det som knakk (men som fortsatt "virker) og det øverste er av typen Bosch Multi. Det øverste funka dårlig.

 

dag3-05.JPGHer er et nærmere bilde på hullene. Noe svinn, men det forsvinner så snart en putter bolter inni.

 

dag3-06.JPG4 passende knotter ble klister på under for å spare gulvet fra oppriping. Vet ikke om dette blir værende enda.

 

dag3-07.JPGOg her kom det, endelig. Et bilde med switcher montert i racket. Må ærlig talt si jeg er imponert over egen innsats på dette prosjektet, da jeg ikke er så særlig handy-man fra før. Nesten rart jeg ikke klarte å drille hull i en switch eller noe lignende. Ser ikke ut som verdens beste rack, men helt greit synes jeg da selv. Skal som sagt prøve å vaske vekk limrester og sånt fra tidligere bruk.

 

dag3-10.pngBaksiden av racket. Her har jeg fått med hele racket på et bilde. Desverre så jeg i ettertid at de bildene jeg tok av hele racket fremifra var forsvunnet, men regner med man får en idè om hvordan den ser ut i front ved hjelp av dette.

 

dag3-12.JPGHer ser man hvordan enhetene er montert. Ja, man kan tydeligvis se at switchene svaier, MEN dette er på grunn av rackmountene. Dette er ikke metallet som bøyer seg på noe sett og vis. Om man ser nøye på de gråe festeplatene kan man se at de er "rette". Switchen helt nedenfor har hatt et ganske røft liv, så den er nok bare ustødig. Var mest med på bildet for å demonstere at racket "funket".

 

Ellers ser jeg med relativt ferdig med prosjektet. Dette ble ikke akkurat en lang work-log, og jeg trengte vel egentlig ikke noen kommentartråd. Om du derimot har noe innspill videre, sleng det over i kommentartråden!

 

EDIT: Glemte å legge til; målingene mine var litt utafor, så når jeg endelig hadde målt helt nøyaktig opp, fant jeg ut at jeg hadde 11U med plass. Så 1U mer enn ventet!

 

Signing off,

crispy345

Endret av crispy345
Lenke til kommentar

Dette er Porsa, bare sånn i tilfelle du skulle føle for å utvide eller bytte ut noen av delene: http://www.porsa.dk/products/alubyggesystem/

 

Det er rett og slett aluminiumsrør i firkantprofil som monteres ved hjelp av "knuter" av plast. Det dunkes sammen, og er som regel mulig å få fra hverandre igjen helt ved å hamre og dra.

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar

Dette er Porsa, bare sånn i tilfelle du skulle føle for å utvide eller bytte ut noen av delene: http://www.porsa.dk/products/alubyggesystem/

 

Det er rett og slett aluminiumsrør i firkantprofil som monteres ved hjelp av "knuter" av plast. Det dunkes sammen, og er som regel mulig å få fra hverandre igjen helt ved å hamre og dra.

 

Interessant, takk for info.

 

Men mindre nevenyttig var det vel at jeg tok fram stikksag for å fjerne føttene. Har jeg mao. ødelagt rammen nå? Eller er det bare å kjøpe nye endestykker? Jeg prøvde nemlig å dra alt jeg maktet på de føttene, men fikk ikke så mye som lirket de av.

Lenke til kommentar

De kan sitte temmelig hardt, ja. Du har nok ikke ødelagt noe mer enn de sorte knutene du sagde over. Men det hadde vært mulig å bytte dem ut istedet, det hadde spart deg for litt jobb. Det er veldig modulære saker. Man bestiller rør i passe lengde, eventuelt kapper til selv, og pusler det sammen med de riktige knutene.

 

Got it! Takker veldig for info, da jeg visste dette var et type system, men ikke hvilket.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare LackRack?

 

Hadde lyst på noe som så litt mer proft ut (det kan vel diskuteres....) og som tålte litt. Stoler mer på alu enn på ikea bord, for å være ærlig. Dessuten er jo lackrack ikke akkurat en fullverdig løsning, spør du meg da. Jeg så på det mest som en utfordring for meg selv, som jeg mener jeg gjennomførte ganske bra. Det eneste jeg brukte penger på i dette prosjektet var skruer og bor, så tømte ikke akkurat lommeboka heller.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...