Gå til innhold

Lommeguide("nybegynner"/"amatør")har du tips/forslag?


Anbefalte innlegg

http://diverse.zaftsuse.net/lommeguide.doc

lagd meg en "liten" lommeguide som jeg skal ha med meg i fotobagen min, er relativt ny med fotografi og teknikk osv. Så har plukka ut div ting fra manualen min, fotokompediet og diverse andre steder.

Det jeg da lurer på, noen anbefalinger om ting som bør legges til/omformuleres/rettes på? ;)

 

Hadde vært fint om noen tok seg tid ;)

 

Denne er "tilpasset" mitt Canon Eos 400D.

 

11.02.2008 : La denne ut som html istedenfor tekst i denne posten.

Har du noen forslag eller tips som kunne vært med her? Skriv en reply eller send pm.

 

http://foto.zaftsuse.net/lommeguide.pub Publisher sak, printes på 4 halve a4 ark sider, ett lite hefte mao, last ned og se selv hvis det er av interesse ;P

 

 

Jeg kommer ikke til å oppdatere førsteposten her noe mer, vil du ta over send en pm så ordner vi;)

Endret av Zaft
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt enig! Men den kunne gjerne vært enda litt lengre, for dette var jo kjekt!

Har lagd den på 2 sider for det skal være basic only, men hvis du har forslag til ting jeg kan legge til så gjør jeg det;)

 

 

Mye bedre enn å slå opp i ei bok. =)

Det som var planen her også, slippe å drasse med seg alt mulig unødvendig i starten.

 

Bruker selv Nikon D70s, men jeg har alikevel allerede printet den ut, stifta sammen arka og lagt ned i kamerabaggen klar til Oslo-tur på mandag!

Overraska over responsen jeg har fått på denne. ;) Takker;)

 

 

MEN, folkens, si gjerne ting som bør legges til, om ikke du gidder skrive hva/forklare det som skal legges til, så skriv forslag så finner jeg frem selv og legger inn;)

Lenke til kommentar

Fint dokument å ha med seg før all teknikken sitter i fingrene :)

 

Under overskriften "blender" har du skrevet "f=brennvidde". Jeg tror du mener f-tallet her. Stort f-tall betyr liten blenderåpning, og omvendt. Bokstaven f brukes også som det matematiske symbolet for brennvidde i diverse formler, men du tenker vel heller på den f'en som står på objektivet, typisk på formen 1:3.5-5.6??

 

Ellers er vel et par ord om dybdeskarphet kjekt å ha med også? Særlig i forbindelse med landskapsbilder (og da har man kanskje tid til å lese dokumentet uten at motivet forsvinner før man har funnet riktige innstillinger).

Lenke til kommentar
Under overskriften "blender" har du skrevet "f=brennvidde". Jeg tror du mener f-tallet her. Stort f-tall betyr liten blenderåpning, og omvendt. Bokstaven f brukes også som det matematiske symbolet for brennvidde i diverse formler, men du tenker vel heller på den f'en som står på objektivet, typisk på formen 1:3.5-5.6??

Vel, nå er jo "den f'en som står på objektivet" symbolet for nettopp brennvidde, så det var helt riktig som det sto opprinnelig. f=brennvidde, og så har man jo på linjene under hva "f-tallet" betyr. Jeg skjønner ikke hva en nybegynner (eller jeg! ;)) skal med en eksponeringstabell i lommeguiden sin - vi har da lysmålere i kameraene våre?

Lenke til kommentar
Om du plutselig får mistanke om at kameraet eksponerer helt villt, så ville det vel kanskje vært ekstremt flaks å hatt en eksponeringstabell i sekken?

Fordi? Er det ikke mye enklere å chimpe og/eller sjekke histogrammet? Vi er jo tross alt kommet litt lengre enn da eksponeringstabeller ble trykket på filmpakkene...

Lenke til kommentar
Under overskriften "blender" har du skrevet "f=brennvidde". Jeg tror du mener f-tallet her. Stort f-tall betyr liten blenderåpning, og omvendt. Bokstaven f brukes også som det matematiske symbolet for brennvidde i diverse formler, men du tenker vel heller på den f'en som står på objektivet, typisk på formen 1:3.5-5.6??

Vel, nå er jo "den f'en som står på objektivet" symbolet for nettopp brennvidde, så det var helt riktig som det sto opprinnelig. f=brennvidde, og så har man jo på linjene under hva "f-tallet" betyr.

 

Uttalte meg slurvete. For å få guiden mer nøyaktig ville jeg skrevet noe à la dette:

 

----------------------------

 

Blender :

f-tallet angir hvor stor blenderåpningen er; typisk angitt på formen 1:3.5 (på objektivet) eller f3.5 (i kameraets søkervindu/display).

Stort f-tall = liten blenderåpning.

Lite f-tall = stor blenderåpning.

Stor blender krever lite lys, liten blender krever mye lys.

 

----------------------------

 

NB: tallet 3.5 ovenfor er bare et eksempel.

 

Så for ordens skyld, bare for å avklare hva f-tallet er - matematisk kan det defineres slik:

 

f/# = f/D

 

der f/# er det matematiske symbolet for f-tallet, f er brennvidden og D er blenderåpningens diameter. f-tallet er med andre ord forholdet mellom brennvidden og blenderåpningen og sier hvor stor blenderen er relativt til brennvidden. Hvorvidt ordet "f-tall" er det korrekte, norske uttrykket vet jeg ikke. På engelsk heter det i hvert fall "f-number", evt. "relativ aperture".

 

Hva Zaft faktisk skriver i lommeguiden sin, er selvfølgelig helt opp til han selv.

 

Er vi enige da?

Lenke til kommentar
  • Gjest avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...