Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med dette kameraet?

 

Virker som om det er begrenset tilgang til gode objektiver og når de først er der så er de store, tunge, dyre og ikke særlig lyse. Blir det ikke litt feil med lite kamerahus og stort tungt objektiv? 

 

Hva sier proffene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kameraet med 24mm - 70mm f/4 S og 50mm f/1.8 S (pluss adapteret og et par eldre objektiv)

 

Objektivutvalget er begrenset, og de tilgjengelige objektivene virker noe store og dyre, ja. Det vil si 24mm - 70mm f/4 S er ikke noe monsterobjektiv, og jeg vil si du får veldig mye for pengene om du kjøper det som kit sammen med kamera. 50mm f/1.8 S er imidlertid temmelig stor i forhold til brennvidde og lysstyrke, men bildekvaliteten er også en helt annen enn for eksempel AF-S 50mm f/1.4G som jeg brukte før. Størreslen er forresten ganske lik om en legger til FTZ-adapteret.

 

50mm f/1.8 S VS AF-S 50mm f/1.4G @ F1.8, litt over 100% crop:

post-196087-0-55010800-1552591887_thumb.jpgpost-196087-0-85402000-1552591898_thumb.jpg

24mm - 70mm f/4 S @ 50mm f/4

post-196087-0-00183300-1552591704_thumb.jpg

Dette er ikke en nøye utført test, og blant annet lysforholdene endret seg noe under testen. Jeg vil imidlertid si at resultatet er temmelig klart på at den nye 50mm til Nikon er et par hakk over den gamle, og at det er snakk om en temmelig skarp "kit-zoom".

 

De nye objektivene er også meget støysvak og nærmest uten "focus breathing", begge deler viktig for video.

 

Ellers så fungerer adapteret ganske greit, i hvert fall med Nikon-objektiver.

 

Jeg er forresten ikke proff...

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Interessant sammenligning av objektivene. Jeg var ikke klar over at forskjellen skulle være så stor.

Spennende å følge med på hva som kommer av objektiver. Litt synd at Nikon er så kjipe med å utgi spesifikasjoner så andre produsenter også kan utvikle objekter. Men de finner sikkert ut av det etterhvert og da blir litt konkurranse og prisene vil gå ned.

Lenke til kommentar

Skal du ha lyssterke objektiver til fullformat, så blir de store uansett. Bare se på Sony. Små kameraer men store objektiver. Selvfølgelig kan du få små 1.8 fast objektiver, men skal du feks 2.8 tele så blir det en minimum størrelse på de uansett. :)

Lenke til kommentar

Skal du ha lyssterke objektiver til fullformat, så blir de store uansett. Bare se på Sony. Små kameraer men store objektiver. Selvfølgelig kan du få små 1.8 fast objektiver, men skal du feks 2.8 tele så blir det en minimum størrelse på de uansett. :)

Dette stemmer da ikke?

Nå er ikke jeg kjent med nikon, men Canon har jo flere fastobjektiver (FF) som er svært kompakt, samt pancake-objektiv som er noen få cm lang. Og de lyssvake zoom'ene er også svært lette.

 

Men små, lette objektiv er stort sett dårligere mtp bildekvalitet. I motsatt ende finnes fantastisk klare objektiv, som er svin tunge og relativt dyre. Jeg kan godt skjønne at enkelte vil ha både sigma 50f1.4 art for bildekvalitet, og canon 50f1.4 mtp tyngde.

Lenke til kommentar

Dette stemmer da ikke?

Nå er ikke jeg kjent med nikon, men Canon har jo flere fastobjektiver (FF) som er svært kompakt, samt pancake-objektiv som er noen få cm lang. Og de lyssvake zoom'ene er også svært lette.

 

Men små, lette objektiv er stort sett dårligere mtp bildekvalitet. I motsatt ende finnes fantastisk klare objektiv, som er svin tunge og relativt dyre. Jeg kan godt skjønne at enkelte vil ha både sigma 50f1.4 art for bildekvalitet, og canon 50f1.4 mtp tyngde.

Det var jo det jeg skrev. Du får små fastobjektiver, men da ofte med 1.8 eller mindre blender. Også skrev jeg skal man ha lyssterke zoom’ene ikke lyssvake, så blir de ganske store uansett. Så du skrev egentlig det samme som meg ;)

Lenke til kommentar

Det var jo det jeg skrev. Du får små fastobjektiver, men da ofte med 1.8 eller mindre blender. Også skrev jeg skal man ha lyssterke zoom’ene ikke lyssvake, så blir de ganske store uansett. Så du skrev egentlig det samme som meg ;)

Når jeg leser det på nytt, så er jeg vel stort sett enig. Men det finnes unntak. Se på Canons snodigt korte 70-200mm f2.8, som de nettopp lanserte til RF-fatningen. Og rokinon/bower har noen kjempelett, lyssterke linser.

Edit: Men ja, skal man ha et lett og lite system, så burde en se mot mindre sensorer :-)

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...