Gå til innhold

Canon 10-18mm objektiv. Erfaringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kort svar:

Det duger sikkert helt ok til det aller meste, men til nordlysfoto må du regne med et kompromiss mellom ISO og lukkertid. Men for all del, prøv. Du får uansett god nytte av objektivet til landskapsfoto selv om du velger å oppgradere til et bedre nordlysobjektiv i framtida.

 

Langt svar:

Hvis du vil konkurrere med "proffene" på nordlysfoto må du nok opp i fullformat og droppe zoom til fordel for 20 eller 24mm f/1,4 eller noe sånt. Det koster! For ordens skyld med 24mm f/1,4 på fullformat får du like støy-rene bilder på 1 sekund som du får med 15mm f/5,6 på 1,6x crop-kamera med 40 sekunder lukkertid. I sistnevnte tilfelle vil nordlyset vaskes ut på grunn av for lang lukkertid. Velger du å øke ISO-verdien 40 ganger i stedet for lukkertida får du låst bevegelsene like godt, men da har du selvsagt mye mer støy. Hvis du lurer på hvor jeg har tallene fra så er forskjellen på f/5,6 og f/1,4 = 4 trinn, noe som vil si 24 = 16 ganger forskjell i lysintensitet per areal av bildebrikken. Så må du gange opp med ca 2,5 ganger forskjell i sensorareal på fullformat og 1,6x crop. 16*2,5 = 40.

 

fannypack1111:

Velkommen til forumet :) Finn riktig kategori, f.eks fotografering, og deretter let etter knappen "start ny tråd". Du må se på listen over tråder for å få dette til, uten å klikke deg inn i en tråd først.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Canon 10-18mm:. Skarpt, lett og kjapp autofokus. Finner egentlig ikke noe jeg ikke liker med det, kanskje byggekvalitet eller at den ikke er serlig lyssterk, men til nordlysfoto? Nah. Se heller på Canon 24mm 2.8 eller lignende.

For så vidt enig i det meste du skriver, men 24mm er vel ikke noe alternativ til en 10-18 zoom. Har ikke oversikt over hvilke alternativer for Canon crop-kamera som er best i supervidvinkelområdet, men Sigma har en 10-20mm F3.5.

 

Ellers spørs det hvor viktig nordlys er for trådstarter. 10-18 vil jo fungere fint for landskap/midnattsol. Og det er mulig å få nordlysbilder også, men ikke like bra som med bedre utstyr.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Tenker du på Tamron sin 11-18 f/2,8 eller Tokina sin 11-16mm f/2,8? Begge koster over det dobbelte av det objektivet TS har vurdert.

 

Det er 2/3 blender forskjell på f/3,5 og 2,8. Forskjellen mellom f/2,8 og 1,8 er dobbelt så stor.

 

Jeg har inntrykk av at TS ser for seg å bruke noen få tusenlapper på dette. Da tror jeg disse er mest aktuelle:

Canon EF-S 10-18/4,5-5,6 IS STM 2339 kr

Tamron AF SP 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF for Canon 2749 kr

Sigma 10-20/3,5 EX DC HSM for Canon 4099 kr

 

Hadde jeg vært TS ville jeg nok valgt den øverste av disse i første omgang. Grunner: Pris, størrelse og helt ok til det meste. Alternativene i de laveste prisklassene er ikke så mye bedre at det er verd pengene. Skal man ha noe mye bedre bør man opp i proffklassen og det tror jeg ikke TS gidder å betale for.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg kom på et alternativ til. Et budsjett-alternativ, på bekostning av autofokus. Helmanuelle Zenitar 16mm f/2,8. Den bør være mulig å få tak i til under 1500 kr inkludert EOS-adapter med fokusbekreftelse. Dette er også mulig å bruke på fullformat om det skulle bli aktuelt i framtida.

 

Edit: Også har vi Samyang 8mm f/3,5 som ofte går for under 2000 kr på finn. Det er også helmanuelt, men finnes med EF-s fatning så man slipper adapter.

 

Erfaringsmessig er det den vide enden av vidvinkelzoomene som blir brukt. Hvis du bruker objektivene som meg så kan du altså regne f.eks Sigma sin 10-20mm som praktisk talt en fast 10 mm.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, både Samyangen og Zenitaren er fisheye. Når det er sagt så er det ingen fasit på om det er fisheye eller rektilineær som er "riktig". Smak og behag. Har man det ene og ønsker det andre så kan man strekke i bildet i programvaren sånn at man får det resultatet man ønsker. Fra fisheye til rektilineær taper man mindre detaljer enn andre veien.

Lenke til kommentar

Hvilken lukker, blender å iso er lurest å bruke for å ta bilder av midnattsola?? Tenkte ta i natt men aldri tatt av midnattsola før. :)

 

Om du setter programvelgeren på M, ISO = 100 og F/4, så kan du regulere lukkeren til du får sånn passe mye lys inn på bildet (bruk "Live view" så har du full kontroll). Solnedganger bør vel være litt mørke, så en eksponering med Ev = -1 er vel en grei start.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...