Gå til innhold

Den (forhåpentligvis snart) store makro-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Icefox:

Dette bildet er f. eks på rundt 1:1.2, og jeg har ingen problem med å kalle det makro, og det har vel få andre også. I tillegg er det croppet litt, så alt i alt er det vel egentlig en litt større forstørrelse enn 1:1.

Da er jeg også på bølgelengde!

Jeg liker best/mest å ta bilder av planter og slikt som kommer i min vei, og for å være ærlig, så betyr ikke forstørrelsesforholdet noe mer enn en fotnote for meg.

 

For å passere grensen 1:1 må man som regel ty til andre virkemidler enn våre makroobjektiv. Det kan være et snudd objektiv, snudd objektiv utenpå et annet, belg, telekonverter, mellomring ol.

 

Jeg er usikker på om Nikon sine makro objektiver passer på AF kamera uten modifisering. Uansett har ikke jeg vurdert å tømme kredittkortet for disse dyre samleobjektene!

 

Wiciwato:

Leste forresten linken "How to do insect macro photography" der det stod 1/125, F16 og blits. Tenkte jeg skulle stå opp tidlig i morgen og vekke de morgengretne insektene med den innstillingen.

Blits og makro er morro, og jeg har vel kommet til det at dette er noe en aldri blir utlært på. Utrolig spennende og lærerikt. Reflektor er også brukbart.

 

 

tomsi42:

Det dere bør gjøre er å lag en bildetråd for makrobilder - litt som månedens bilder. Men jeg vil tro at det holder med en makro-tråd i året. Håper at det rom for nær-fotografi i tilleg til makro i tråden.

Ja til begge deler!

Endret av arela
Lenke til kommentar

Fulgte rådet til "How to do insect macro photography" om å stå opp før soloppgang, da de fleste insektene ville være trøtte og saktegående. Men! Problemet er jo å finne alle disse små vesene. Jeg traska jo rundt i min egen hage uten å finne mer enn et par edderkopper og fluer. Etter linken å dømme, forventer jeg å finne alt mulig insekt, som larver, mygg, osv osv. :p

 

Fant også ut at etter å ha sett på bildene hans, hvor han bruker 2x osv, så kommer han utrolig nærme insektene, og når jeg går ut med Sigma 105mm'n så blir jeg lettere skuffa. :p

Lenke til kommentar

Nei, mitt Velbon Sherpa 600R var helt ubrukelig en periode, da beina var dritvanskelig å få ut. Men nå har det ligget og tørka i mange måneder på rommet, og da Francis lånte det forleden dag funka det helt fint!

 

Litt redd for å bruke mitt Manfrotto 055XPROB også, men synes det tålte det bedre. Teleskopdelene er liksom ikke så tette, og da renner vel vannet ut. Ellers er det viktig å passe på å tørke av stativet når du kommer hjem.

Lenke til kommentar

Flott tråd dette!

 

Ved fotografering av øyenstikkere...er det bestemte tidspunkt på dagen hvor disse mest i ro? Mtp på idéelle lysforhold er det vel best om morgenen eller sent på ettermiddag/kveld (unngår hardt lys).

 

Mtp på det fototekniske med foto av insekter som stadig er i bevegelse...er det lurt å prefokusere og deretter satse på at insekten kommer eller satse på seriefotografering?

Lenke til kommentar

Basert på egen erfaring, er det best å fotografere på morgenen for alle insekter. Da er de mest i ro og lyset er bra.

 

Jeg har dessverre ikke tolmodighet til å prefokusere og vente på et insekt. For alt du vet kan du bli sittende å vente flere timer før noe lander der. Jeg går heller rundt og jakter etter insekter, og finner jeg noe interessant er jeg rask med å rigge opp tripod. Så gjelder det å stille fokus og blender, og kanskje ISO hvis nødvendig.

 

Jeg bruker speillås og trådutløser for å redusere vibrasjon til et minimum, så seriefotografering er ikke aktuelt for min del. Mr. Olsen fyrte derimot av 8 bps og håpet et blinkskudd, og det fikk han jo selvfølgelig mange av. Bare jævlig mye mer jobb med utvelging i ettertid.

Lenke til kommentar
Ved fotografering av øyenstikkere...er det bestemte tidspunkt på dagen hvor disse mest i ro? Mtp på idéelle lysforhold er det vel best om morgenen eller sent på ettermiddag/kveld (unngår hardt lys).

 

Når det gjelder øyenstikkere (libeller) så hade disse faste utkikksposter - så merk deg hvor den lander hver gang og still deg ved denne pinnen/sivet når den er borte. Litt tålmodighet og den kommer tilbake

Lenke til kommentar

Takker for gode tips, Icefox og ThorEH.

 

Icefox: Med snorutløser får du vel ikke til å bruke manuell fokusteknikk...tenker da på å prefokusere sånn noenlunde og deretter bevege kamera noen få mm frem og tilbake til fokus sitter. Min erfaring er at autofokus er vanskelig på fluefoto med min Sigma 150 mm.

 

ThorEH: Hvor langt er objektivets fremre del fra øyenstikkeren..prøver du alltid med 1:1 (38 mm avstand) eller kropper du bildet i ettertid?

Lenke til kommentar
Icefox: Med snorutløser får du vel ikke til å bruke manuell fokusteknikk...tenker da på å prefokusere sånn noenlunde og deretter bevege kamera noen få mm frem og tilbake til fokus sitter. Min erfaring er at autofokus er vanskelig på fluefoto med min Sigma 150 mm.
Nå heter jeg ikke IceFox, men jeg får i alle fall bedre resultater på tripod med snorutløser enn jeg gjør på frihånd.

 

Det er bare å benytte fokusringen på objektivet, eller fokusskinne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...