Gå til innhold

Akse - strongmanlogg. Veien mot 300 i markløft og 120kg KV.


Akse

Anbefalte innlegg

Jess, da var min første styrketreningsøkt over. Det gav uten tvil mersmak! Vi har fått et nytt treningssenter som ligger i rimelig nærhet, og med hyggelige ansatte kan dette bli morsomt.

Jeg følger RYP Grunnprogram til å begynne med, så får jeg se senere hva jeg vil gjøre annerledes. Jeg er ganske sikker på at jeg gikk for hardt ut i dag, spesielt i begynnelsen av intervalløkten. Jeg måtte gi meg ca halvveis, for da var jeg gåen.

Videre synes jeg programmet var fint å følge, selv om det antageligvis tar litt tid å lære seg øvelsene ordentlig. Jeg brukte litt tid på å finne ut hvilken belastning jeg skulle bruke, men jeg tror jeg vet hvor jeg skal ligge nå.

Under knebøy opplevde jeg å se litt stjerner mellom settene. Kan dette være på grunn av at jeg gikk for hardt ut under intervalltreningen som jeg begynte med? Eller fordi dette er en type trening som kroppen ikke er vant med?

Min kropp
Vekt: 82kg
Høyde: 193
Fettprosent: ca 12%
Muskelmasse: 69,5kg
Magefett: 1%
Metabolsk alder: 12

1.04.2013
Vekt: 98kg
13.07.2013
Vekt: 92kg

Jeg er usikker på hvor jeg vil ligge vektmessig, men jeg antar at jeg vil øke muskelmasse til jeg ligger rundt 90kg, og deretter vedlikeholde. Fettprosenten er jeg ikke så opptatt av, men jeg var på 9% tidligere, og det er en fin plass å ligge.

Oppdatert 080813:
Jeg har for lengst nådd mitt første mål om 90kg, og nå er det 100kg som gjelder. Let's do this!

Når det kommer til kosthold tror jeg det skal gå veldig bra. Jeg spiser stort sett mye og forholdsvis sunt.

- Speilegg og grovbrød m/ melk
- Kyllingkjøttdeig m/ villris, pasta eller lignende
- Knekkebrød m/ makrell i tomat, ost&skinke, leverpostei
- Laks og poteter, samt annen fisk
- Frukt

Jeg bruker også F1 shake og en del andre produkter fra Herbalife, både som frokost og før, under og etter trening.

Motivasjonen er her, så nå må jeg bare følge opp og dra meg på senteret.

Endret av Akse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt jobbet, gratulerer med din første økt! :)

 

Som du sier er det viktig å fokusere mye på teknikk nå i begynnelsen. Tren gjerne med vekter du opplever som ikke alt for tunge, slik at du kan konsentrere deg om å utføre hver repetisjon med god teknikk. Kiloene på stanga kommer etter hvert ;).

 

Jeg følger spent med :).

Lenke til kommentar

Har du trent før? Hva trente du i dag?

 

Jeg trener kampsport aktivt, men har aldri drevet med seriøst styrketrening.

 

I dag ble det som følger.

 

- 4x4 Intervall på tredemølle

- Mage 3x12 (situps med vekt på brystet)

- Knebøy 3x12 40kg

- Skråbenk manualer 2x12 16kg

- Roing bredt 2x12 41kg

- Arnoldpress 2x12 16kg

- Bicepscurl 2x12 20kg

- Tricepspress 2x12 12kg

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Har du trent før? Hva trente du i dag?

 

Jeg trener kampsport aktivt, men har aldri drevet med seriøst styrketrening.

 

I dag ble det som følger.

 

- 4x4 Intervall på tredemølle

- Mage 3x12 (situps med vekt på brystet)

- Knebøy 3x12 40kg

- Skråbenk manualer 2x12 16kg

- Roing bredt 2x12 41kg

- Arnoldpress 2x12 16kg

- Bicepscurl 2x12 20kg

- Tricepspress 2x12 12kg

 

Nå vet ikke jeg om du tok i rekkefølgen du skriver her, men jeg ville avsluttet med 4x4 intervaller, ikke startet. Også husk oppvarming, veldig viktig.

 

 

 

Lenke til kommentar

Har du trent før? Hva trente du i dag?

 

Jeg trener kampsport aktivt, men har aldri drevet med seriøst styrketrening.

 

I dag ble det som følger.

 

- 4x4 Intervall på tredemølle

- Mage 3x12 (situps med vekt på brystet)

- Knebøy 3x12 40kg

- Skråbenk manualer 2x12 16kg

- Roing bredt 2x12 41kg

- Arnoldpress 2x12 16kg

- Bicepscurl 2x12 20kg

- Tricepspress 2x12 12kg

 

Nå vet ikke jeg om du tok i rekkefølgen du skriver her, men jeg ville avsluttet med 4x4 intervaller, ikke startet. Også husk oppvarming, veldig viktig.

 

Det står faktisk skrevet i programmet at man kan gjøre litt som man vil med intervallene. Det er nok lurt å ta det etterpå eller på en separat dag ja, for det var veldig slitsomt med styrketrening etter intervallene.

 

Oppvarming er selvfølgelig viktig :)

Lenke til kommentar

Kan hende jeg tar feil her, men dette er bare noe jeg mener virker logisk for meg.

 

4x4 intervaler handler om å opprettholde en vis hjertefrekvens i lengre periode. Dette er for å øke oksigen opptaket til musklene. Hjertefrekvens kan man få til riktig % selv om man er sliten før starten av interval øken. Så er man sliten etter styrke øvelsen, så kan man forsatt yte 100% og fullføre interval treningen riktig.

 

Er du så sliten etter intervalene at du ikke greier å yte max på styrke øktene, så vil man ikke bygge like mye muskler, siden man må minske antall reps/set, eller gå ned i vekt på vektene. Så interval treningen vil påvirke styre økten med at du er for sliten til å yte.

 

For meg, om jeg tar 4x4 intervaler, eller kjører meg veldig godt ut på 3000meteren, så må jeg miske vekten på vektene mine betrakltig for å greie like mange reps/set som jeg ville greid før løpetreningen.

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Da var treningsdag to over. Bra dag, og det er nok ingen tvil om at jeg kan øke belastningen på knebøy ganske betydelig etter hvert som jeg får bedre teknikk.

 

- Mage 3x12 med 6kg på brystet

- Knebøy 3x12 42,5kg

- "Benkpress" med manualer 2x12 28kg

- Roing bredt 2x12 41kg, dette var en anelse for mye belastning

- Arnoldpress 2x12 20kg

- Bicepscurl 2x12 20kg, dette var også litt for mye

- Tricepspress 2x12 12kg

- Maskin for bryst og øvre rygg 2x12 25kg

 

Jeg skal jo ned på 8 repetisjoner neste uke, så da går vel belastningen opp noen kilo, så det blir spennende. Treningen er gøy, spesielt når man har mål, samt et program å følge.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Treningsdag 3. Bra trening, bortsett fra at jeg ikke klarte å fullføre reps i to øvelser. Jeg gikk dog opp 5kg i knebøy uten problemer, morsomt.

 

- Mage 3x12 med 5kg på brystet (klarte ikke fullføre siste sett)

- Knebøy 3x12 47,5kg

- Benkpress med manualer 2x12 20kg

- Roing bredt 2x12 36kg

- Arnoldpress 2x12 20kg

- Bicepscurl 2x12 20kg

- Tricepspress 2x12 12kg

- Brystmaskin 2x12 25kg

- Brystmaskin 2x10 25?

- Magemaskin 2x12 36kg

 

Neste trening går jeg ned til 8 reps i følge RYP. Vil dette fortsatt gi god muskelvekst?

Lenke til kommentar

Ny treningsdag!

 

I dag startet jeg og treningspartneren min med en time ju jutsu. Dette var andre økten med jutsu etter jul og det føles veldig bra.

 

Etter at jeg hadde spist, gikk jeg bort på treningssenteret for å gjøre følgende.

 

Knebøy 3x8 50kg - lett!

Arnoldpress 2x8 28kg

Bicepscurl 2x8 28kg - klarte bare 7 på siste sett

Benk manual 2x8 28kg

Tricepspress 2x8 16kg - den var tung!

Roing bredt 2x8 41kg

 

Jeg trente ikke mage i dag. Den trenger sårt hvile etter å ha fått tyn 2 dager på rad. Den er rett og slett vond..

 

Ellers føler jeg det går veldig bra. Restitusjonen er veldig fin, og jeg begynner å få mye mer kontroll i øvelsene. Nå må jeg bare bli flinkere å legge meg til normale tider :p

Lenke til kommentar

Alright, nok en treningsdag over. I dag føltes det veldig bra. Kroppen restituerer fort, og det hjelper veldig.

 

Situps 5kg på bryst - 3x8

Knebøy 3x8 55kg - lett som bare det!

Roing 1x8 41kg, 1x8 46kg

Arnoldpress 2x8 28kg

Bicepscurl 2x8 28kg

Benk manual 3x28 - her kan jeg også ta en del mer neste gang

Tricepspress 2x16 - denne var tung

Brystpress maskin 2x8 39kg, 1x8 32kg

Barbell rows - 3x8 30kg

Lenke til kommentar

Tok av på treningssenteret i dag! Var på fjellet i går, så jeg er overrasket over at det funket så bra.

 

Mage situp m/7,5kg

4x8

Knebøy 60kg

4x8

Roing bredt 45,5kg

2x8

Arnoldpress 32kg

2x8

Benk m/ manual 36kg

2x8

Bicepscurl 28kg

2x8

Tricepspress 16kg

2x8

Barbell rows 35kg

2x8, 1x6

Brystpress 29kg

3x10

Magemaskin 39kg(tror jeg)

3x8

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Tung trening i dag. Spiste for lite på forhånd, så det føltes ikke veldig bra, men jeg fikk gjort det jeg skulle.

 

Mage situp m/10kg

3x8

Knebøy 65kg

4x8

Roing bredt 45,5kg

2x8

Arnoldpress 32kg

2x8

Benk m/ manual 36kg

2x8

Bicepscurl 28kg

2x8

Tricepspress 16kg

1x8, 1x7 failure

Barbell rows 35kg

3x8

Brystpress 29kg

3x10

Magemaskin 39kg -> 66kg

1x10, 1x10

 

Skal på scanneren på Torsdag, så det blir spennende å se om det er noen forandring der.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...