Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektrikker Eksamen 2013, ELE3002


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man skal montere en ny underfordeling i garasjen kommer vel litt ann på lengden mellom huset og garasjen. samt om garasjen er frittstående. tror varmedetektor er det beste valget i en garasje såfremt det ikke skal sveises etc.

 

Da er det vel best å ikke velge varmedetektor da, eller....

 

I forhold til å ikke ha en underfordeling i garasjen; hvordan ville du gjort det?

Sett at garasjen er frittstående selvfølgelig ;)

Endret av bahamuten
Lenke til kommentar

litt tull med formuleringa her:P

Om garasjen er frittstående er det vel greiest med en underfordeling, men det er ikke spesifisert på noen måte hva denne garasjen skal brukes til. Er eier av garasjen en mekaniker som skrur om kveldene, eller en psykolog som bruker kappsaga si en gang i skuddåret? Brukes garasjen kun som en lagringsplass?

 

Om garasjen er av "standard" størrelse, typ max 15kvm, kan jeg ikke se behovet for tre kurser.

Lenke til kommentar

En PIR med ultralydfunksjon rett og slett...

Ungår falske alarmer da de to funskjonene "snakker" sammen for å bekrefte eller avkrefte hverandres observasjon.

Er også sabotasjealarm på denne.

.

 

En multikriterie detektor er en brannmelder. Er det røyk tilstede sjekker den om det er økende temperatur og vice versa.

Lenke til kommentar

litt tull med formuleringa her:P

Om garasjen er frittstående er det vel greiest med en underfordeling, men det er ikke spesifisert på noen måte hva denne garasjen skal brukes til. Er eier av garasjen en mekaniker som skrur om kveldene, eller en psykolog som bruker kappsaga si en gang i skuddåret? Brukes garasjen kun som en lagringsplass?

 

Om garasjen er av "standard" størrelse, typ max 15kvm, kan jeg ikke se behovet for tre kurser.

 

Skjønner hva du mener:) kunne klart seg med 2 kurser i "psykologtilfellet" ;)

Men når jobben først skal gjøres kan en jo like greit legge opp en egen kurs til stikkontaktene. (eller kanksje bare til en av dem). Da er hvertfall muligheten der...(hadde jeg sagt til kunden) :p

Lenke til kommentar

En multikriterie detektor er en brannmelder. Er det røyk tilstede sjekker den om det er økende temperatur og vice versa.

 

jeg har snakket med en brann-ingeniør og han mener at vi burde bruke Optiske detektorer i garasjen.

han sa også at vi må bruke "brannsikre kabler" men han var usikker på type kabel.. er det noen som vet hilken kabel vi skal bruke?

Lenke til kommentar

Ja. En kan jo bare ta et utgangspunkt ettersom man ikke får vite alt på forberedelsesdelen. Jeg tar nå utgangspunkt i at garasjen er frittstående. Det er støpt gulv og innlagt vann.

 

sjekka litt angående krav til separat jordelektrode. Det må dokumenteres at garasjen er på samme potensial som den øvrige installasjonen. Er nok det greieste å legge ned ringjord rundt garasjen, så er man på den sikre siden. legger vel en PFSP fra hovedfordelinga til garasjen

Lenke til kommentar

Ja. En kan jo bare ta et utgangspunkt ettersom man ikke får vite alt på forberedelsesdelen. Jeg tar nå utgangspunkt i at garasjen er frittstående. Det er støpt gulv og innlagt vann.

 

sjekka litt angående krav til separat jordelektrode. Det må dokumenteres at garasjen er på samme potensial som den øvrige installasjonen. Er nok det greieste å legge ned ringjord rundt garasjen, så er man på den sikre siden. legger vel en PFSP fra hovedfordelinga til garasjen

 

Hvor var det du fant ut av dette?

Lenke til kommentar

Ja. En kan jo bare ta et utgangspunkt ettersom man ikke får vite alt på forberedelsesdelen. Jeg tar nå utgangspunkt i at garasjen er frittstående. Det er støpt gulv og innlagt vann.

 

sjekka litt angående krav til separat jordelektrode. Det må dokumenteres at garasjen er på samme potensial som den øvrige installasjonen. Er nok det greieste å legge ned ringjord rundt garasjen, så er man på den sikre siden. legger vel en PFSP fra hovedfordelinga til garasjen

 

Skal være en maksgrense i antall meter fra hovedbygningens, antatte, ringjord. Jeg har ikke funnet ut av det, så visst noen har fasiten hadde det vert greit å visst :)

Lenke til kommentar

Riktig det ja, PSXP er ikke godkjent for nedgraving.

Bør også legge en kabel som er såpass stor at den tåler noe utvidelse. Selvfølgelig avhengig av hvilken belastning som blir dimensjonerende i oppgaven, så gjør det vel ingenting å legge en 3x10, om ikke 3x16 også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...