Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer sterkt å kjøpe denne lille herligheten,en har noen spørsmål jeg håpe å få svart på.

 

1. Er det mulig å kjøre Apache samt MySQL lokalt på den? Som i at jeg kan programmere på trikken uten internett?:) -> Hvordan er Easy Debian med tanke på performance, blir mobilen mye tregere? Går batterilevetiden kraftig ned?

 

Debian funker bra det. batterilevetiden er bra.jeg har bestandig med meg et batteri. har batterilader å har bestilt 3 nye batteri fra kina (koster ca 50kr får 3stk) synes det er veldig fint å ha debian siden jeg bruker open office. cpu'n er litt får svak til at gimp funker bra. qcad funker nå bra eller har jeg ikke testet ut debian så mye.

 

2. Har den god støtte for SSH og SVN?

 

3 .Hvordan er PDF leseren? Er den såpass god(samt stor nok skjerm) til at jeg kan lese lecture notes på?

 

4. Mulig å programmere på den? Eller blir det veldig knotete?

 

5. Mulig å gjøre skolearbeid me den? som skrive oppgaver etc.?

 

Koffice takler n900 bra. open office funker bra men kan være litt treg når du åpner filer osv.

 

Og sist men ikke minst, er det smart å gå for denne nå? Den begynner jo å dra på ... månedene, men i mobilverden går ting relativt fort.. Hvordan blir det me meego, vil fokuset skifte over på mer brukervennlighet/ mindre "leking" for oss?

 

Nokia N900 har vel begrenset marked så tviler på at Nokia kommer ut med en ny mobil/lommepc slik som N900 hvert år. Du kan kjøre mange OS på N900. Ubuntu mobil.Meego,OSX,WIN 2000 å eldre versjoner,Android

 

Må si at jeg sikler mer og mer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fokuset vil definitivt skifte over på brukervennlighet. Foreløpig har man for eksempel ikke sett noe til en skikkelig task switcher i MeeGo, og der er N900 i særklasse. Det er reduserte forventninger til geekabilitien på MeeGo. N900 regnes som et nisjeprodukt. Det er ikke sikkert N900 noensinne vil bli forbigått som out-of-box linuxleketøy. Tilsvarende hvordan Panasonic aldri overgikk DMC-FZ50 som avansert ultrazoom-kamera...

Lenke til kommentar

Er velig i tvil om å kjøpe, virker som den allerede er "utgått på dato". Etter hva jeg ser er det få apps, og det virker som hele community er i nedgang. Bruke 3000 kr på en telefon jeg kommer til ha glede av i et halvt år er ikke noe jeg håper på... Det er egentlig veldig trist, skulle ønke Android hadde like bra muligheter som Maemo.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke hatt for store forhåpninger til at det gikk nedenom med Android-plattformen, gitt. Jeg tror Meego kan bli en like fin tumleplass som Maemo var, du har tross alt tilgang til stort sett de samme low-level funksjonene og verktøyene, så vidt jeg har skjønt. Så fort communitiet kommer seg over, tror jeg det kan bli riktig bra.

Lenke til kommentar

MeeGo - som jeg foreløpig forholder meg nøytral til, siden jeg ikke vet om det blir bra, og ikke har noen planer om å kjøpe eventuelle MeeGo-produkter - har større potensiale enn Maemo. På nær sagt alt.

 

Det blir mindre andel lukkede drivere. Det blir flere aktører. Qt sikrer at det blir langt flere applikasjoner, siden de samme applikasjonene skal kunne kjøre på bl.a. Symbian og MeeGo. Det satses mot massemarkedet, mens Maemo kun har vært rettet mot en nisje.

 

Så, hvorfor har jeg ikke valgt MeeGo som min fremtidige plattform? Fordi potensiale ikke sier noe om hvordan virkeligheten blir.

 

Det er ingen selvfølgelighet at communitiet i sin helhet går over til MeeGo, og Maemo-communitiet er i praksis avhengig av en håndfull nøkkelpersoner. Det er ingen selvfølgelighet at man vil ha samme tilgang til alle low-level funksjonene, heller. Dette vil avgjøre hvor hackbar/utvidbar produktene blir.

Lenke til kommentar

De har da ikke stengt av noen av low-level-funksjonaliteten enda, har de vel? Da har du jo i praksis en liten maskin med linux du kan gjøre veldig mye med. Klart, hvor åpen tilgangen til ulike funksjoner ender opp med å bli gjennom API, er det kanskje for tidlig å si noe om. Har ikke fulgt veldig nøye med, ettersom det er en god stund til jeg skal ha ny telefon i noe fall.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jepp! Den gikk gjennom testingen for to dager siden og dermed har vi endelig en applikasjon for å sjekke Trafikanten for sanntid, rutetider og holdeplasser i nærheten på N900. Den ligger i Maemo Extras og kan lastes ned her.

 

Jeg har fortsatt ikke gitt den navnet "Trafikanten" siden jeg ikke har fått svar på om jeg kan bruke varemerket deres. Derfor heter den nå "Journey Planner" på engelsk og "Reiseplanleggeren" på norske enheter.

 

Det er fortsatt en betaversjon, da det er noen feil som fortsatt dukker opp innimellom, men alt i alt skal den være ganske stabil. Skulle dere ha noen problemer med applikasjonen er det bare å gi beskjed her, så skal jeg prøve å fikse det i neste versjon.

Lenke til kommentar

Hei hå! Gode nyheter n900 kan brukes med psgroove (som er samme koden som ps jailbreak) Men kan ikke så mye(ingenting) i xterminal. Noen som kan forklare meg hva jeg skal gjøre i mer detalj enn hva som står her? På forhånd takk :)

 

http://kakaroto.homelinux.net/2010/09/psfreedom-jailbreak-ps3-with-n900-worked-finished-and-released/

 

Ser ut som det kan være noe trøbbel med sia prøv google buffret om linken over ikke funker

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:nLDX7fpqOIoJ:kakaroto.homelinux.net/+kakaroto+home+linux+net+category+development+ps3&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Solgte min N900 nå. Ikke fordi eg gikk lei.

Men fordi den er ikke framtidsrettet i det hele tatt.

Nå kan det jo diskuteres om noen telefoner er framtidsrettet da :p

Men har mye større tro på Android :)

Kanskje Meego blir en hit, men inntil videre blir det nok Android på meg ja.

 

Ps: N900 har det beste tastaturet eg noensinne har brukt. Blir å savne det mest.

Lenke til kommentar

Synes n900 er genial...

 

Jeg har gjort følgende med min:

 

Overklokka til 750 mhz\25 mhz standby.

 

Installert:

 

Apps:

qtirreco - bruk n900 som universal fjernkontroll til tv-bilspiller-dvd +++++

Codecs for .mkv .h264 .divx .xvid .mov .rm .avi

Low Light - tar myyye bedre bilder i dårlig lys.

pykake - styrer Nikon\Cannon cameraer...

HID pakke - Lar deg bruke vanlig bluetooth tastatur eller mus..

+++++ myye mer

 

 

Spill:

Dune II + Skulle hatt flere C&C lignende spill til n900

Quake II + bluetooth mus = konge

Quake III + bluetooth mus = konge

Monkey Island 3 + Beste spillet i serien, uten tivil, funker 100% på n900 Annbefales !

Full Throttle

Sam & Max hit the road..

Monkey Island 2

Monkey Island 1

Loom - vanskelig å navigere.

Hexen II + bluetooth mus = konge

Theme Hospital - litt igjen før det er helt 100%

"4 på rad"

 

 

Beste telefonen jeg her eid, om man ser bort i fra batteri levetiden da... :p

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar

Mirror by xnt14, http://xceleo.org/psfreedom.tar.gz

untar somewhere, put all 3 in one folder and run the enable script as root.

 

Har lagt inn rootsh men skjønner ikke hvor filene befinner seg på linux språk. ligger både i n900 katalogen min og på minnekort i mappe psfreedom.

 

Dette er kult, bare jeg får det i gang

 

Edit : bruker sudo gainroot for å få root tilgang, men hva skal jeg skrive for å aktivere scriptet?

 

Edit2: her en tutorial. men får ikke det heller til å fungere :( kommer enklere program i mårra. drikker heller øl i kveld http://www.ps3hax.net/showthread.php?t=12803

Endret av anordne
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har forslag til hva jeg kan lage til telefonen? Noe lite noe, jeg har ikke all verdens tid. Men et lite prosjekt. Har satt opp QtCreator så det blir i C++.

Edit: Eventuelt noe jeg kan forbedre av eksisterende programvare som er blitt discontinued.

 

Har lenge ønsket meg noe som viser månefaser og tidevann(flo og fjære).

Har dog ingen peil på programering,så aner ikke om det vil innebære mye jobb :)

Lenke til kommentar

Noen som har forslag til hva jeg kan lage til telefonen? Noe lite noe, jeg har ikke all verdens tid. Men et lite prosjekt. Har satt opp QtCreator så det blir i C++.

Edit: Eventuelt noe jeg kan forbedre av eksisterende programvare som er blitt discontinued.

 

- Applikasjon som holder oversikt over hvilke bok-, tv- og filmserier du har, og lanseringsdatoer for neste release.

 

Hva var den siste sesongen av Battlestar Galactica jeg kjøpte? Hvor langt har jeg sett i Entourage? Hva er neste bok i Discworld etter den siste jeg kjøpte, og har det kommet noen nye bøker av fantasyforfatterene jeg har lest "ut"? Aner ikke. Der kunne jeg tenkt meg en liten applikasjon som kanskje sync'er med en eller flere databaser på nett.

 

- Applikasjon som regner ut og viser meg hvor mye jeg kan forvente av faste utgifter (les - gjentakende regninger som studielån, vann og kloakk, tv-lisens) for hver måned framover. Trenger ikke holde oversikt over saldo eller forbruk, kun gi en indikator på hvilke måneder som trenger ekstra planlegging.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...