Gå til innhold

Begynne å jakte


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er en 19 år gammel jente som gjerne vil lære å jakte både rype og elg. Jeg er vokst opp i Finnmark med jakt og fiske som en stor del av samfunnet rundt meg. Foreldrene mine var sørfra og ville ikke visst forskjellen på hva en hagle og rifle brukes til om du spurte. Jeg har med andre ord aldri fått ta del av den jakt- og friluftskulturen rundt meg. Det har alltid vært et stort savn og nå har jeg lyst til å gjøre noe med saken. Jeg har veldig lyst til å komme i gang. Spørsmålet mitt er da hvordan jeg går frem. Jeg vet i hvert fall at jeg må ta jegerprøven, men utenom det er jeg helt tom. Jeg kan ingenting. Jeg har ikke så mye som rørt et våpen før. Kan man møte opp på skytetrening med så liten kunnskap? Må man ha eget våpen? Når jeg en dag har tatt jegerprøven og kan skyte (sånn halvveis i hvert fall), hvor går veien videre da? Hvor finner man et jaktlag liksom? De består vel som regel av folk som kjenner hverandre fra før. Jeg har ingen. Spørsmålene er mange så all hjelp tas i mot med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Jeg har ikke så mye som rørt et våpen før. Kan man møte opp på skytetrening med så liten kunnskap?

 

2. Må man ha eget våpen?

 

3. Når jeg en dag har tatt jegerprøven og kan skyte (sånn halvveis i hvert fall), hvor går veien videre da?

 

4. Hvor finner man et jaktlag liksom? De består vel som regel av folk som kjenner hverandre fra før.

1. Tok jegerprøven i vinter sammen med kona mi. Hun hadde aldri holdt i et våpen før, og det gikk fint. På jegerprøven er det ikke noe krav til å treffe x antall leirduer. Man skal bare lære seg å behandle våpen med respekt, og helt grunnleggende skyteteknikk. Og du kommer garantert ikke til å være den eneste som ikke har noe erfaring med våpen :)

 

2. Nei, du får låne våpen, men om du har så kan du spørre om å ta med. Folk flest har heller ikke mulighet til å skaffe seg våpen lovlig før de tar jegerprøven.

 

3. Skal du skyte elg, eller annen storvilt, er det krav til treningskudd og skytterprøve hvert år. På fuglejakt er det ingen slike krav, men tren-tren-tren-tren.

 

4. Spør jegerforeningen du blir medlem i når du tar prøven. Er ikke alle steder, eller all vilt, man må være medlem i et jaktlag for å jakte på heller. Detter får du også informasjon om under kurset.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar! Jeg har likevel et par spørsmål til:

1. Bør jeg ta jegerprøven før jeg begynner med skytetrening?

2. Jeg har en Winchester-hagle fra 80-tallet som jeg har arvet. Den er ikke registrert i mitt navn og ærlig talt så vet jeg ikke om det lovlige er i orden. Jeg har i hvert fall ingen papirer på den. Den er bare brukt 2 ganger så vidt jeg vet og siden har den hengt i en bod. Den er ikke pusset eller vedlikeholdt på noen som helst måte. Vil den være brukbar og er dette noe jeg kan ta med på skytetrening etter hvert eller er det ikke sånne våpen som brukes der?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Hagla burde ihvertfall vært låst i et FG-godkjent skap. Om den er registrert i dine foreldres navn, så er det lovlig: Alle hagler ervervet gjennom arv før 1990 skal være lovlig å eie uten å måtte registreres. Skal den rettmessig overføres til ditt eierskap, må det gå gjennom politi. Da må du søke om våpentillatelse. 

Rypejakt er flotters. Anbefaler det etter at du har tatt jegerprøven. Ta noen dagsturer med børsa, bli trygg på å bære våpen, og prøv å finne fugl. Når du jakter ryper uten fuglehund, kalles dette støkkjakt. "Støkkjakt på rype" kan være en grei søkeord-kombo for å finne fram til flere tips. Om du er sprek, gå høyt til fjells og jakt fjellrype. De oppfører seg litt annerledes enn lirypa, og det er gjerne lettere å se fuglen før den letter; ofte strekker de hals når du dukker opp, tror de er usynlige... easy peasy lemon squeezy!

På inatur.no kan du søke opp jaktområder eid av staten, avgiften er ikke så voldsomt stor. Skjønt, en skal nok skyte bra mange fugler før man får full valuta for penga. Det er en jegeravgift som må betales, og så må du betale etter hvilket område du skal jakte i. Jegeravgifta er på ca 300 kroner, men sesongkort for jaktområdene koster gjerne mer.  :hm: 

Å gå alene på rypejakt er flott, men for læringsformål vil det være lurt å gå sammen med en mer erfaren jeger. 

Lenke til kommentar

Meld deg på et jegerprøvekurs, så vil du lære det aller meste du trenger å vite.

 

Under kurset vil du lære alt fra jaktteknikker til å gjøre opp felt vilt, samt at det som regel legges inn en dag eller to til skyting.

De aller fleste som deltar på slike kurs, særlig i større byer og omegn, har liten erfaring, og det er ikke forventet at du skal vite noe som helst om jakt, det er derfor man går på kurs.

 

Selve prøven tar man som regel hos kommunen, og når den er bestått kan du kjøpe våpen, og jakte småvilt. For storvilt må du også ha skyteprøve i orden.

 

Du bør nok ikke ta med hagla du har på jegerprøvekurs.

Det kan være at du eier den lovlig, men uten våpenkort kan du fort få et stort forklaringsproblem.

 

Dersom dette våpenet er tidligere registrert men ikke på deg, så er det jo egentlig ikke ditt våpen, i det minste ikke i lovens forstand, og du måtte i så fall hatt utlånserklæring, men ettersom du ikke oppfyller kravene til å kjøpe slikt våpen i dag, så kan du heller ikke låne det heller.

 

Det er verdt å merke seg at denne hagla uansett skal oppbevares etter reglene, altså ikke i en bod, men inne i huset, i et FG-godkjent våpenskap.

 

Du får låne våpen på jegerprøvekurset, og når prøven er bestått kan du registrere den gamle hagla på deg, uansett om den er arvet eller ikke, men pass på at den oppbevares forsvarlig, ellers kan du miste både hagla og retten til å jakte.

 

Som aktiv jeger må man stå i jegerregisteret, løse jegeravgift, rapportere om sett vilt, skutt vilt og en hel del annet hvert år.

Det er også vanlig å melde seg inn i et lokalt Jeger- og Fiskelag, og der kan man ofte møte mange som kan være behjelpelig med å skaffe jakt, og som kanskje også kan veilede litt.

 

Jakt kan dog være vanskelig å finne, særlig sentralt på Østlandet. Kan man reise noe nordover eller vestover så er det litt enklere.

Det legges ut en hel del jakt på iNatur, og det er vel stedet å begynne dersom man ønsker å ordne seg selv.

 

https://www.inatur.no/

 

Særlig er det Staten som legger ut forholdsvis rimelig jaktkort på iNatur, og det nærmeste Oslo er vel Sølverksskogene i Kongsberg, eller kanskje noe opp mot Hedmark.

 

Diverse småvilt- og rådyrjakt legges ofte ut, men det gjelder å være rask. Elg er nok en del vanskeligere, ettersom det krever betydelig større terreng, og ofte jaktlag. De fleste slike terreng med kvoter for elg har allerede lag som har hatt jaktretten i området i lang tid, slik at det kan være vanskelig å komme inn uten å kjenne noen, men småviltjakta kan jo være vel så morsom etter min mening.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...