Gå til innhold

"Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" - Lan Marie Nguyen Berg og MDG ute på nye eventyr


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Å ikke eie bil er helt normalt i Oslo, det er ikke imponerende. Vi har også behov for taxi av og til, men oss vanlige borgere får ikke betalt taxireisen av kommunen.

 

En ting er hva hun betaler for, men når hun får det gratis så bør hun tenke litt på hvordan hun utnytter tjenesten. 

 

 

Sitter du med ett inntrykk av at hun ikke gjør det? Jeg ser for meg at hun tar sykkel, tog eller trikk om mulig, og taxi og fly der bare det gjør jobben. Jeg tipper også at terskelen hennes til å ta den bilturen eller det flyet er høyere enn noen andres her i tråden, så kanskje ros framfor ris i akkurat denne politikers tilfelle ville vært mer passende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter du med ett inntrykk av at hun ikke gjør det?

 

Absolutt, mitt intrykk er at hun priorterer sin egen komfort høyere enn hennes prinsipper. Dette er ikke uvanlig blant politikere, f.eks. Al Gore er vesentlig verre. 

 

Jeg tipper også at terskelen hennes til å ta den bilturen eller det flyet er høyere enn noen andres her i tråden

 

Jeg kjenner ingen som har så lav terskel som henne til å ta taxiturer. 

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sitter du med ett inntrykk av at hun ikke gjør det?

 

Absolutt, mitt intrykk er at hun priorterer sin egen komfort høyere enn hennes prinsipper. Dette er ikke uvanlig blant politikere, f.eks. Al Gore er vesentlig verre. 

 

 

Som sagt, credit where credit is due. Når det kan vises til resultater så fortjenes det skryt, alt annet blir bare surmaga bias.

 

 

Berg kan allerede vise til resultater på enkelte områder.

– I fjor reiste for første gang flere kollektivt enn med bil i Oslo, og antallet syklister økte med nesten 20 prosent.

I tillegg viser Statens vegvesens vegtrafikkindeks at biltrafikken gikk ned med 1,4 prosent i Oslo i 2016.

Også i Aust-Agder, Rogaland, Hordaland og Finnmark var det en nedgang i biltrafikken, men ingen av disse fylkene var i nærheten av nedgangen i Oslo.

Utslippene i Oslo ned 15%

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, credit where credit is due. Når det kan vises til resultater så fortjenes det skryt, alt annet blir bare surmaga bias.

 

Berg kan allerede vise til resultater på enkelte områder.

– I fjor reiste for første gang flere kollektivt enn med bil i Oslo, og antallet syklister økte med nesten 20 prosent.

I tillegg viser Statens vegvesens vegtrafikkindeks at biltrafikken gikk ned med 1,4 prosent i Oslo i 2016.

Også i Aust-Agder, Rogaland, Hordaland og Finnmark var det en nedgang i biltrafikken, men ingen av disse fylkene var i nærheten av nedgangen i Oslo.

Utslippene i Oslo ned 15%

 

Om nyheten over er Lan Marie sin fortjeneste vet jeg ikke, men det har ingenting med hennes taxiforbruk. 

 

Mange politikere føler at de kan unnskylde deres personlige handlinger med politiske handlinger. Dette er jeg ikke enig i.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Som sagt, credit where credit is due. Når det kan vises til resultater så fortjenes det skryt, alt annet blir bare surmaga bias.

 

Berg kan allerede vise til resultater på enkelte områder.

– I fjor reiste for første gang flere kollektivt enn med bil i Oslo, og antallet syklister økte med nesten 20 prosent.

I tillegg viser Statens vegvesens vegtrafikkindeks at biltrafikken gikk ned med 1,4 prosent i Oslo i 2016.

Også i Aust-Agder, Rogaland, Hordaland og Finnmark var det en nedgang i biltrafikken, men ingen av disse fylkene var i nærheten av nedgangen i Oslo.

Utslippene i Oslo ned 15%

 

Om nyheten over er Lan Marie sin fortjeneste vet jeg ikke, men det har ingenting med hennes taxiforbruk. 

 

Mange politikere føler at de kan unnskylde deres personlige handlinger med politiske handlinger. Dette er jeg ikke enig i.

 

 

Fungerer det slik i ditt hodet at hun, på grunnlag av å være politiker og miljøverner, må forventes å tillate seg færre taxiturer enn deg og meg, på tross av at hun er folkevalgt og dermed en tilsynelatende viktig og hektisk samfunnsnyttig jobb som hun blir målt (og mobbet) for?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fungerer det slik i ditt hodet at hun, på grunnlag av å være politiker og miljøverner, må forventes å tillate seg færre taxiturer enn deg og meg, på tross av at hun er folkevalgt og dermed en tilsynelatende viktig og hektisk samfunnsnyttig jobb som hun blir målt (og mobbet) for?

 

Nei, det holder at hun tar like mange taxiturer som meg, og de jeg kjenner. Det betyr et par reiser i året, når man har ingen annet alternativ. Og hvis man ikke liker disel, så er det greit å prøve å få tak i en taxi som ikke kjører på disel, selv om det vil ta litt lenger tid.

 

Det er forresten ingenting jeg forventer, men det ville vært fint om hun gjorde det.

Lenke til kommentar

 

Fungerer det slik i ditt hodet at hun, på grunnlag av å være politiker og miljøverner, må forventes å tillate seg færre taxiturer enn deg og meg, på tross av at hun er folkevalgt og dermed en tilsynelatende viktig og hektisk samfunnsnyttig jobb som hun blir målt (og mobbet) for?

Politikeres jobb er å føre folk bak lyset, så det er, som du påpeker (Fraudian slip), bare tilsynelatende samfunnsnyttig.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Berg kan allerede vise til resultater på enkelte områder.

– I fjor reiste for første gang flere kollektivt enn med bil i Oslo, og antallet syklister økte med nesten 20 prosent.

I tillegg viser Statens vegvesens vegtrafikkindeks at biltrafikken gikk ned med 1,4 prosent i Oslo i 2016.

Også i Aust-Agder, Rogaland, Hordaland og Finnmark var det en nedgang i biltrafikken, men ingen av disse fylkene var i nærheten av nedgangen i Oslo.

....og det er muligens ikke noen sammenheng med tap av 40 000 arbeidsplasser i oljesektoren....

Lenke til kommentar

 

Berg kan allerede vise til resultater på enkelte områder.

– I fjor reiste for første gang flere kollektivt enn med bil i Oslo, og antallet syklister økte med nesten 20 prosent.

I tillegg viser Statens vegvesens vegtrafikkindeks at biltrafikken gikk ned med 1,4 prosent i Oslo i 2016.

Også i Aust-Agder, Rogaland, Hordaland og Finnmark var det en nedgang i biltrafikken, men ingen av disse fylkene var i nærheten av nedgangen i Oslo.

....og det er muligens ikke noen sammenheng med tap av 40 000 arbeidsplasser i oljesektoren....

 

 

At utslippene gikk ned med 15% i Oslo?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg kunne forstått litt mer av hvordan du ser dette henge sammen om hun selv hadde eid og kjørt diesel bil(er) til vanlig - men selv da så trenger ikke dette gjøre henne hyklerisk.. selv om hun ønsker et totalt diesel forbud, både for privatsjåfører og yrkessjåfører hele året som gjelder for hele landet. 

Da har vi helt klart forskjellig oppfatning om hva hykleri er. Greit nok det.

 

Men når det hele kun henger i at noen har ringt og bestilt en taxi til a og at denne taxien som kommer å plukker henne opp er av diesel typen så synes jeg det hele blir av typen emosjonelt og irrasjonelt hat, vel iallefall ingenting å lake en slik sak ut av som det her.

Hat? Har vel ikke gjort noe annet enn å påpeke at det er lett å få tax i taxi i Oslo som ikke kjører på diesel. 

 

Diesel forbudet har aldri omhandlet taxi sjåfører og uansett hvordan hun eller hennes politiske parti ønsker at vår fremtidige politikk skal være så må hun nesten forholde seg til dagens ordning, med dagens lover, regler og muligheter frem til hennes politiske ønske er i bruk.

Når man er så opptatt av dette med å begrense dieselkjøring at man faktisk går i fronten for å innføre et dieselforbud, da bør man som politiker forsøke å gå foran med et godt eksempel.

 

Men en bra ting som kommer ut av denne saken er at velgerne kanskje får øynene opp for hva et tulleparti MDG egentlig er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fungerer det slik i ditt hodet at hun, på grunnlag av å være politiker og miljøverner, må forventes å tillate seg færre taxiturer enn deg og meg, på tross av at hun er folkevalgt og dermed en tilsynelatende viktig og hektisk samfunnsnyttig jobb som hun blir målt (og mobbet) for?

Nå er ikke Lan Marie Berg den eneste i landet med en hektisk jobb og en hektisk hverdag. Andre mennesker kan heller ikke taxi på skattebetalernes regning de dagene det måtte være forbud mot å kjøre dieselbiler. Dersom MDG og Lan Marie kan bruke som unnskylding at hverdagen er hektisk når de benytter seg av dieseltransport, da burde også andre mennesker også kunne bruke samme unnskylding.

Lenke til kommentar

 

Jeg kunne forstått litt mer av hvordan du ser dette henge sammen om hun selv hadde eid og kjørt diesel bil(er) til vanlig - men selv da så trenger ikke dette gjøre henne hyklerisk.. selv om hun ønsker et totalt diesel forbud, både for privatsjåfører og yrkessjåfører hele året som gjelder for hele landet. 

Da har vi helt klart forskjellig oppfatning om hva hykleri er. Greit nok det.

 

Det å ønske å innføre en politikk men å forholde seg til dagens politikk er ikke det samme som å mene en ting å gjør det motsatte.

Er du uenig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det å ønske å innføre en politikk men å forholde seg til dagens politikk er ikke det samme som å mene en ting å gjør det motsatte.

Er du uenig?

Tja, jeg synes nå egentlig bare at når man som politiker preker om at andre mennesker skal gjøre slik og sånn; da bør nevnte politikere selv prøve å leve slik de vil at andre skal leve. MDG og Lan Marie har fått innført et dieselforbud, samtidig som de oppfordrer andre til å ikke kjøre diesel; da er det vel ikke mye forlangt at de selv fosøker å ikke benytte seg av dieselkjøretøy? Det er ikke vanskelig å finne alternativ til dieseltaxi i Oslo. Det må være den byen i landet der det er lettest.

Lenke til kommentar

 

Det å ønske å innføre en politikk men å forholde seg til dagens politikk er ikke det samme som å mene en ting å gjør det motsatte.

Er du uenig?

Tja, jeg synes nå egentlig bare at når man som politiker preker om at andre mennesker skal gjøre slik og sånn; da bør nevnte politikere selv prøve å leve slik de vil at andre skal leve. 

 

Hmm..  det å ønske en alternativ politikk men fortsatt forholde seg til dagens politikk er ikke hyklerisk. Du klarer heller aldri å få dette til å bli hyklerisk med mindre du er uærlig, eller tar jeg feil?

 

La oss shuffle litt rundt her, er du av oppfatning at Libertinius sine medlemmer under dagens lovverk skal måtte handle basert på politikken de ønsker å innføre - ellers er medlemmene hykleriske?

 

 

MDG og Lan Marie har fått innført et dieselforbud, samtidig som de oppfordrer andre til å ikke kjøre diesel; da er det vel ikke mye forlangt at de selv fosøker å ikke benytte seg av dieselkjøretøy?

 

 

Så du mener MDG og Lan Marie begikk et lovbrudd ved å benytte seg av dieselkjøretøy under deres eget forbud? Og dette er hva som er hyklerisk? I så fall ville jeg vært enig - om det var sant da så klart.

 

 

 

Det er ikke vanskelig å finne alternativ til dieseltaxi i Oslo. Det må være den byen i landet der det er lettest.

 

God mulig, men er det relevant? Er det bedre om noen andre hadde bestilt denne diesel taxien eller om den hadde stått på tomgang en time? Det var jo ikke forbudt for taxisjåfører å jobbe under det midlertidige forbudet.

 

Igjen så må politikere få lov til å forholde seg til dagens lover og regler, også i tilfeller der de måtte ønske å forandre dagens lover og regler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hmm..  det å ønske en alternativ politikk men fortsatt forholde seg til dagens politikk er ikke hyklerisk. Du klarer heller aldri å få dette til å bli hyklerisk med mindre du er uærlig, eller tar jeg feil?

Som sagt: du har tydeligvis en annen oppfatning av meg ang hva som er hyklersk eller ikke. I min bok så er man en hykler om man kommer med formaninger til andre mennesker, samtidig som man ikke følger sine egne formaninger.

 

Forøvrig trenger man ikke kalle hverandre uærlige bare fordi man har forskjellige oppfatninger.

La oss shuffle litt rundt her, er du av oppfatning at Libertinius sine medlemmer under dagens lovverk skal måtte handle basert på politikken de ønsker å innføre - ellers er medlemmene hykleriske?

Du må nesten komme med noe konkret her.

 

Så du mener MDG og Lan Marie begikk et lovbrudd ved å benytte seg av dieselkjøretøy under deres eget forbud? Og dette er hva som er hyklerisk? I så fall ville jeg vært enig - om det var sant da så klart.

Nei ikke lovbrudd. De har bare utvist dårlig dømmekraft og/eller manglende forståelse for hvilke konskvenser den politikken de står for har får vanlige mennesker. Det er faktisk veldig få som får sponset taxi av jobben de dagene det er dieselforbud.

 

God mulig, men er det relevant? Er det bedre om noen andre hadde bestilt denne diesel taxien eller om den hadde stått på tomgang en time? Det var jo ikke forbudt for taxisjåfører å jobbe under det midlertidige forbudet.

Det er relevant i den fortstand at representanter for et såkalt miljøparti i det minste forsøker å oppdrive miljøvennlig transport. Signaleffekt: noe politikere bør være litt opptatt av.

 

Igjen så må politikere få lov til å forholde seg til dagens lover og regler, også i tilfeller der de måtte ønske å forandre dagens lover og regler.

Ikke bare skal de få lov til forholde seg til dagens lover og regler. De SKAL forholde seg til de samme lover og regler som gjelder alle andre. Men om man ønsker at andre skal endre adferdsmønster (for eksempel ved å ikke kjøre diesel), da bør man selv gå foran med et godt eksempel og ikke kjøre diesel.

 

Se på det slik: Hvorfor skal andre gidde å følge miljøformaninger om de som kommer med formaningene selv ikke gjør det? For det er faktisk sånn det ser ut som for meg her: MDG og Lan Marie setter tydeligvis sin egen komfort foran sine egne prinsipper. Dersom de synes at de har en hektisk hverdag eller whatnot, da bør de kanskje også ha forståelse for at andre (som forøvrig ikke får sponset taxi av arbeidsgiveren sin), også kan ha en hektisk hverdag. Mange er faktisk avhengig av dieselbilene sine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er definitivt bedre for miljøet om den hadde gått på tomgang. Enda bedre om taxisjåføren slår av motoren.

Taxiene i Oslo nærmer seg 80% dødtid, noe som vel neppe gjør underverker for miljøet. Kanskje noe MDG kunne tatt tak i? MDG kunne jo for eksempel begynt med å oppfordre til mer samkjøring via Uber, Haxi og liknende?

Lenke til kommentar

Taxiene i Oslo nærmer seg 80% dødtid, noe som vel neppe gjør underverker for miljøet. Kanskje noe MDG kunne tatt tak i? MDG kunne jo for eksempel begynt med å oppfordre til mer samkjøring via Uber, Haxi og liknende?

 

Riktig, og det er mye de kunne ha gjort uten å legalisere andre taxitjenester. De kunne ha inkludert taxier i diselforbudet, og de kunne ha forbudt taxier å kjøre på tomgang. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Riktig, og det er mye de kunne ha gjort uten å legalisere andre taxitjenester. De kunne ha inkludert taxier i diselforbudet, og de kunne ha forbudt taxier å kjøre på tomgang. 

Man kan jo undres på hvorfor de ikke inkluderte taxier i forbudet. Men dersom de hadde gjort det så måtte de jo selv ha tydd til kollektiv eller "apostlenes hester", og det er vel kanskje vanskelig i en "hektisk hverdag". :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...