Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kompis skylder meg penger


Anbefalte innlegg

Hei, har et lite dilemma her. For et par måneder siden la jeg ut noen tusen for en god kompis. Var snakk om at jeg skulle få pengene etter et par dager.

 

Når dagen jeg forventet å få pengene kom så skyldte han på at han ikke fikk penger av noen som skyldte penger til han igjen, noe som forsåvidt er sant men burde ikke ha noe å si da jeg var veldig klar på forhånd om at jeg måtte ha de pengene siden jeg på det tidspunktet var ganske blakk selv.

 

Etter dette har jeg nevnt det en gang til og han har sagt han skulle føre over men ennå ikke skjedd noe. Jeg vet han har fått pengene som den andre personen skyldte.

 

Nå har det gått et par måneder og ennå ikke fått noe penger. Vi snakker sammen relativt ofte, men har ikke giddi å mast noe mer. Nå begynner jeg og bli litt lei, men vil gjerne ha litt andre synspunkt her.

 

Dette er en kompis jeg egentlig ikke vil miste, og det er kjipt hvis vennskapet skal ryke over 3k. Samtidig er jeg mye mer pengesterke enn han og de pengene klarer jeg meg egentlig uten, men det blir litt prinsipp. Er ikke slik at han ikke har penger, men si han er på minstelønn, mens jeg har ca 1mill i året..

 

Anonymous poster hash: 3c68c...51b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakk med kompisen din. Han vet vel og godt at han skylder deg de pengene, samme hvor god råd du har ift. til han. Han har lånt de av deg og sagt til deg at du skal få de tilbake.
Skulle vennskapet ryke over noen tusenlapper, så er det vel ikke et fryktelig godt vennskap i utgangspunktet. Du er ikke den "store stygge ulven" for å ta det opp, det er det han som er som ikke betaler for seg. 

 

Lykke til!

Endret av Dolandyret
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet om ei som har lånt ut flere hundre tusen, og nå om dagen bæler som en påkjørt Oter på Facebook om at folk ikke betaler tilbake.

Har man såpass mye penger at man kan leke bank for andre, da får man regne med problemer også.

Desto lenger tid det tar å få inn penger, desto større sjanse for at man ikke får de igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pengene i seg selv er oftest ikke så nøye, men når man ikke betaler tilbake er det i praksis tyveri i mine øyne.

Jeg lånte bort en god del tidligere, var alltid utsettelser, "glemte det", og alltid mas fra min side for å få igjen penger som egentlig var mine.

 

Ett par hundrelapper i måneden holder etter min erfaring ca 2 ganger før man må mase igjen, så 1-2 ganger før enda mer mas.

 

Forholdet til min bror er i praksis ødelagt etter at jeg lånte bort en god del tusen for ca 10 år siden, under halvparten har kommet inn igjen, selv om han har god råd og mer enn gjerne kaster bort tusenvis på rene leketøy. Maser jeg en del kommer det inn ett lite beløp en gang, så stopp.

 

Når du låner, se på det som en gave til de du låner til, for det er mange som låner som ser på det slik. Får du det igjen så er det en ren bonus. Å se på lån som noe man noen gang får tilbake er naivt og ødelegger både vennskap og familie.

Så, enten gi bort penger eller slutt å "lån" bort, alt annet skaper bare trøbbel for alle.

 

Ellers er det fint lite du kan gjøre for å få de tilbake enn å mase til "vennen" din blir lei maset og betaler tilbake. Ikke se bort ifra at du ikke er så god venn for han når du begynner å mase om å få tilbake dine penger..

Men høres ut som om dette er penger han har tenkt til å beholde.

 

Slutt å lån bort, du gjør deg selv og de du låner til en bjørnetjeneste, både økonomisk og sosialt sett. La andre stå på egne ben. Anonymous poster hash: 1d78f...ef5

Lenke til kommentar

En vrien sak ja. Har så klart vært borti lignende, blitt lurt trill rundt. Jeg valgte å sakte og sikkert kutte dem ut.

 

Men du er i en litt annen situasjon. Hvis jeg var deg, ville jeg tatt praten med han én gang til. Si at det er jævlig dårlig gjort av han å ikke gjøre opp for seg. Så kan du si at hvis han vil være ærlig og gjøre opp, så kan han betale deg 200 kr i måneden til alt er betalt, rentefritt. Hvis ikke han vil, så skal du tilgi dette denne éne gangen, men da låner du han aldri noe mer penger, spanderer, eller hjelper med noe som helst. Det blir bare prat og perifér sosial omgang.

 

Penger er knyttet til overlevelse og det er et temmelig stort tillitsbrudd når noen velger å omgå eller unngå å betale gjeld. Man må la det få en viss konsekvens.

 

Men som du skriver, fyren betyr noe for deg, så da er det storsinnet av deg å prøve å finne løsninger. Du kan jo se an holdningen hans utover også, hvis han er hovmoden og overbærende, så er det tydelig at det er noe bak, kanskje han er overveldet av livet sitt, kanskje det er rusmisbruk, kanskje ei dame han prøver å imponere og blakker seg for, og er skamfull over noe av det her. Kan være en million ting. Eller kanskje han bare er en sleip snik som elsker å lure andre så ofte det lar seg gjøre, aldri fått noe positiv psykologisk bekreftelse av foreldre så da ser han på verden som "dog eat dog", den med størst tenner er den som klarer seg best, og ser på deg som et lettlurt offer.

 

Så ikke la deg lure to ganger. Du kan også bruke denne situasjonen som en mal for å aldri låne ut penger uten kontrakt i fremtiden. Da har du noe håndfast å gå til rettslige skritt med hvis du skulle ønske det. Du har nok bevis nå også i en eller annen form, og hvis du skulle ønske, så er det nok ikke vanskelig å få han til å innrømme at du har lånt'n penger på et tidligere tidspunkt. Men jeg regner med du ikke har lyst til å starte noen rettslig prosess mot en du ikke ønsker å fiendtliggjøre.

Lenke til kommentar

Sørg for å ta dialogen skriftlig, ikke muntlig.

Når du forhører deg om betalinger så sender du en sms. Da får du bekreftende svar tilbake dersom du senere skulle ha behov for å sannsynliggjøre kravet ditt ovenfor en meglene part.

 

Det er alltid lettere å få denne dokumentasjonen FØR det eskalerer til tvangsutlegg og uvennskap.

Lenke til kommentar

Kommer aldri til å tvangsinnkreve pengene. Sånn jeg ser det har dette 3 mulige senarioer

 

1. Spørr etter pengene en gang til å får betalt.

2. spør etter pengene en gang til å ikke få betalt, samt droppe vennskapet.

3. Spørre en gang til uten å få betalt og svelge denne kamelen.

 

Vet han lever litt fra hånd til munn. Så tror det går mest i at han ikke vil leve på vann og brød for å betale meg tilbake. Og jeg har tidligere lånt penger og fått de tilbake. Fungerer ikke som bank for vennene mine, men vi pleier liksom ikke være kjipe når folk Spørr om man kan legge ut osv. Har gjort dette maaange ganger før begge veier uten at det har vært noe problem.

 

Skal uansett møte han i helgen så skal spørre han da.

 

Anonymous poster hash: 3c68c...51b

Lenke til kommentar

Hei, har et lite dilemma her. For et par måneder siden la jeg ut noen tusen for en god kompis. Var snakk om at jeg skulle få pengene etter et par dager.

 

Når dagen jeg forventet å få pengene kom så skyldte han på at han ikke fikk penger av noen som skyldte penger til han igjen, noe som forsåvidt er sant men burde ikke ha noe å si da jeg var veldig klar på forhånd om at jeg måtte ha de pengene siden jeg på det tidspunktet var ganske blakk selv.

 

[...]

 

Er ikke slik at han ikke har penger, men si han er på minstelønn, mens jeg har ca 1mill i året..

 

Anonymous poster hash: 3c68c...51b

 

WOW! Er nesten imponert over at du kan være blakk med en inntekt på 1 mill. Du må leve et herlig liv!

 

Er enig i at det blir en prinsippsak, men med gjennomsnittlig månedslønn på over 80.000 kr blir du vel ikke fant over et beløp på 3000?

Har bekjente som jevnlig bruker mer enn dette i løpet av en kveld på byen, og de tjener mye mindre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...