Gå til innhold

Om bilder i worklogs


Anbefalte innlegg

Worklogs -kategorien krever bilder av prosjektene. Men vær så snill: Lag en thumbnail på f.eks. 200 pixler (lengste side altså) og post den slik at man ved å klikke på bildet kommer til den store utgaven - slik som vi gjør i artiklene på Overklokking.no.

 

Når dere legger ut bilder, er det også kjempefint om dere skalerer dem slik at de ikke er så gigantiske. Et bilde som er innenfor 800x600 pixler er mer enn stort nok. Skal du vise konkrete detaljer, kan du heller ta detaljbilder.

 

Og husk: mobiltelefoner tar IKKE gode nok bilder! :p

 

Pass også på å ta bilder med nok lys. Skal du ta bilder i mørket (f.eks. av lysene på kreasjonen din), så sett kameraet på et stativ, stol e.l. Still så kameraet inn for nattopptak (ingen blitz, gjerne lang lukkertid), og bruk timer-funksjonen. På den måten sikrer du at kameraet ikke beveger seg når bildet tas, og du eliminerer vibrasjoner som følge av at du trykker på utløsern.

 

For å legge ut et bilde slik at man kan klikke for å se stor utgave, gjør som følger:

[URL={LINK TIL STORT BILDE}][IMG={LINK TIL THUMBNAIL}][/URL]

 

(fjern { og } samt teksten mellom dem, erstatt med de respektive linkene)

 

Dette kan da bli omtrent slik:

 

205_angle.jpg 205_bruk.jpg

 

Koden for ovenstående:

[URL=http://www.overklokking.no/casemods/vantec_nxp201_205/pics/205_angle.jpg][IMG=http://www.overklokking.no/casemods/vantec_nxp201_205/picssml/205_angle.jpg][/URL] [URL=http://www.overklokking.no/casemods/vantec_nxp201_205/pics/205_bruk.jpg][IMG=http://www.overklokking.no/casemods/vantec_nxp201_205/picssml/205_bruk.jpg][/URL]

Og husk: Ta MANGE bilder! Noen bilder blir fiasko, men det er ikke sikkert du oppdager det før bildet vises på skjermen - og da kan det være for sent.

 

Hvis du skal oppdatere workloggen med flere bilder velger du selv om du vil gjøre det som nytt innlegg eller om du redigerer det første innlegget, men i så fall må du skrive et nytt innlegg som indikerer at prosjektet er oppdatert.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
hvilken måte er den beste måten og resise bilder på??

Enten manualt i Adobe Photoshop. Her kan du resize, for så å lagre bildet i "WEB vennlig format" Save for web.

 

Eller bruk ACDsee for å resize en en bunch av bilder av gangen :)

takker. fikk endeligt bruk for PS :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Selve prosessen med å legge inn bilder og linker og alt mulig slikt i poster, blir utrolig mye enklere med en skikkelig nettleser og en plugin eller to.

 

Hvis dere laster ned Mozilla Firefox og legger inn en extension som kalles BBCode, så får du en egen ny meny på høyreklikkmenyen som spretter opp i alle slike tekstfelt. Med denne menyen sparer du mye tid på å legge inn ditt og datt, spesielt siden den integrerer utklippstavlen du har i os'et :)

 

Selv bruker jeg Mozilla application suite, den er beregnet for litt mer avanserte brukere enn Firefox, og slik ser det ut hos meg: Screenshot(også vedlagt)

 

Off topic babling:

Av andre grunner til å konvertere til Mozilla, kan man man nevne: Gratis, støtter W3 til det fulle (viktig!), popup blocker, tab-surfing, download manager, sikrere, raskere og mer stabil enn IE... and the list goes on).

 

Hvorfor bør dere ikke bruke Internet Explorer? Mange grunner, les her

post-132-1094356627_thumb.jpg

Endret av cc
Lenke til kommentar
Hvorfor gidder jeg bruke tid på å lage denne posten, hva får jeg utav det? Jeg driver litt med webutvikling som jobb, og jeg er så pinsomt klar over hvor mye lettere arbeidet ville vært om folk kunne se MS IE for den møkka det er, og rett og slett ta i bruk de mye bedre alternativene som finnes. Jeg kan omfavne andre ting Microsoft har gjort, men ikke IE, dessverre. Jeg hjelper gladelig til med litt konfigurering av Moz, om det ønskes - send PM!

veldig grei post du har laget ja..

men å oppfordre alle å kaste IE for at du liker noe annet blir rett og slett for galt..

de fleste nettleserene er gode på sine områder, og dårlige på andre.. så det blir bare galt å oppfordre alle til å kaste noe de evt er fornøyde med

 

men det var litt OT.. er veldig kjekk den saken de har lagt ut for å legge ut bilder på hw.no sin server, men ønsker å kunne legge flere bilder i samme post jeg..:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...