Gå til innhold

Installasjon og montering av avansert hjemmenettverk i eldre enebolig


Anbefalte innlegg

TL;DR
Fullstendig beskrivelse av stegene i å oppgpradere en enebolig fra gamle telefonkontaker til fiberkabel og dedikert serverrom.

Kommentarer
Det er satt opp en egen kommentartråd.

Intro
Oktober 2014 overtok jeg en enebolig fra 1982 i Sandnes på om lag 300 m2, og omsider som selveier og med plass nok så skal jeg gjøre virkelighet av guttedrømmen om et skikkelig serverrom og et fullstendig oppkablet hus.

Det blir ingen hokus-pokus i denne arbeidsloggen, men jeg tenkte likevel å poste litt bilder og beskrivelser av hva jeg har gjort/gjør. Det eksisterer mange isolerte emner på oppkabling av eneboliger og oppsett av et avansert nettverk i hjemmet, men de færreste tar det steg for steg og de fleste omhandler veldig spesifikke problemstillinger. Håper med denne tråden å dele litt av mine egne erfaring som 'selvlært' montør.

Et viktig poeng å nevne er at huset ikke skal pusses opp noe særlig, så alle vegger er lukket og det vil kreve litt innsats å få lagt kabler skjult.

Et tidlig (og feil per 15.10.2014) nettverkskart er presentert under.

M.png


Tidsplan
Det er dyrt å kjøpe hus, så dette blir nok en rimelig langt prosjekt ettersom jeg også har et kjøkken som må overhales. Etterhvert som økonomien tillater mer innkjøp vil jeg bevege det videre.

Mål i prosjektet
- Kable opp huset for internett og TV i alle rom
- Sette opp serverrom
- Ventilering av serverrom
- UPS og overspenningsvern
- Tilkobling av fiber fra Lyse
- Nettverksfunksjoner
-- VPN
-- Dedikert webserver
-- pfSense som router, med x tilleggsfunksjoner som caching m.m.
-- Mediaserver
-- Filserver
- IP kameraer over PoE

Om meg
Ufaglært IT entusiast. Tror jeg kan alt siden jeg er ingeniør :dremel:

Overkill
Ja, dette oppsettet er sannsynligvis mer enn jeg noen gang vil trenge. Men dette er som en hobby for meg, og det er kunnskapen i å sette alt opp som er verdt det.

Lenker til tilkoblede tråder
Jeg vil formodentlig se meg nødt til å starte en del tråder på spesifikke spørsmål og problemstillinger for å rådføre meg litt. Disse samler jeg her:

Ønskeliste / Handleliste
...kommer...

Endret av Lanes
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk tatt meg en tur til Clas Ohlson i går og kjøpt litt basic utstyr. Hhv. kabeltang, trekkesnor, kabeltester, kroneverktøy + den blå jeg ikke kan navnet på. Jeg kjøpte også en LED lyskaster da den gamle blir så ufattelig varm. Greit å ha noe å kunne bumpe bortil når jeg kryper på loftet.

IMG_3608_1.jpg

Videre så fikk jeg hentet kabelen jeg bestile hos Elektroskandia. 500 meter med cat6 U/FTP. Jeg rotet litt med f/ftp, u/ftp, f/utp, stp, utp, ftp, så dette var strengt muligens ikke egentlig det jeg var på jakt etter (skulle helst hatt cat6a for å støtte høyeste båndbredde), men jeg tenkte som så at det viktigste var at den var skjermet. Jeg kan heller trekke cat6a senere til eventuelle rom jeg skulle trenge det i, som nok kun vil være min egen "man-cave".

IMG_3604_1.jpg

Jeg fant en god beskrivelse på forskjellene (etter å ha hentet kabel) her: http://www.dttuk.co.uk/faqs.htm#faq122

What is Cat6a
Cat6a S/FTP patch leads are designed to meet and exceed the 10 gigabit Cat6a TIA/EIA 568-B 2-10 performance requirements. Each lead is assembled using a 50 micron RJ45 plug with individually shielded 4 pair cable with woven braid and LSZH jacket as standard.

What does U/UTP cable mean
Unscreened outer with unscreened twisted pairs

What does F/UTP cable mean
Screened foil outer with unscreened twisted pairs

What does U/FTP cable mean
Unscreened outer with individual screened foil twisted pairs.

What does SF/UTP cable mean
Screened braid and foil outer with unscreened twisted pairs

What does S/FTP cable mean
Screened braid outer with individual screened foil twisted pairs

What does F/FTP cable mean
Screened foil outer with individual screened foil twisted pairs

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Switch kom i posten i går. En brukt Dell 6224.

 

Dette er en managed layer 3 switch og burde la meg gjøre alt hva jeg ønsker. Jeg trodde jeg fikk en god pris, men etter å ha blitt tilbudt en tilsvarende av en på jobben med PoE på 2000W angrer jeg kjøpet. På bestillingstidspunkt tenkte jeg som så at en med PoE og 24+ porter ville bli for dyrt, og at jeg derfor heller kunne kjøpe en vanlig 24 ports + en PoE senere. Får se om jeg beholder den eller bytter ut.

 

Venter fremdeles på racket så den ble plassert i en hylle foreløpig. Bråker som et uvær, men godt å høre den typiske serverromviftelyden :)

 

IMG_3636_1.jpg

 

Dette blir min første erfaring med en managed switch, og ikke minst en layer 3 switch, men det er god dokumentasjon å finne på Dell sine sider.

 

For andre som vurderer et tilsvarende system i hjemmet, her en en kjapp recap på litt ting å søke videre på.

 

1. Velg en switch som har nok porter

2. Vurder om du trenger PoE kapabilitet, og i så fall hvilken load (per port og totalt). Disse koster typisk litt mer, men som jeg har erfart kan man likevel finne de rimelige.

3. En ting er hvilken hastighet hver enkelt port støtter, en annen er den totale hastigheten selve switchen klarer. Jeg vil anta dette er nok en av de større forskjellene mellom en 'consumer'-switch, og de dyrere 'enterprise'-switchene. I mitt tilfelle blir switchen selve ryggraden i nettverket, og jeg ønsket derfor å legge litt penger i den.

4. Velg en managed switch om du skal gjøre noe som helst av VLAN eller avanserte funksjoner. Dette krever derimot litt datakyndighet.

5. Switcher opererer på ulike 'layers' i nettverkstrafikken for å lese data om pakkene som sendes og hhv hvor de skal, om de skal prioriteres etc. etc., En layer 3 blir en slags mellomting mellom en router og en switch. Jeg er på tynn is når jeg skriver om dette, men det er masse god info på nettet. En layer 2 er vel den 'typiske' switchen.

6. Enkelte switcher har vifter. Tenk på dette om du ikke skal ha den i et eget serverrom og støy er et problem.

Lenke til kommentar

Oppdatering, omsider!

 

Det har vært mye diskusjon i kommentartråden i det siste, men lite oppdateringer på selve arbeidet. Her følger sådan en del bilder og litt forklaring av arbeidet som omsider fikk meg tilkoblet fibernettet.

 

Status nå er kabler liggende i gang og trapp som en midliertid løsning til jeg får trukket skikkelig. Fikk også montert PC på mitt eget rom, så det blir litt eklere å både legge ut bilder, og å skaffe utstyr/researche til resten av arbeidet.

 

 

1. Klargjøring for graving

Første konkakt med Lyse/Altibox hadde jeg allerede i Juni, noen dager etter at vi hadde fått aksept på budet vi la inn på boligen. Siden hverken jeg eller daværende eier av boligen visste noe som helst om fibernettet i gaten ble det bestilt lytting og eventuell oppmerking av hvor fibertappen lå.

 

Vel en uke senere kom beskjeden tilbake om at fiber ikke lå i dagen, men var under veien. Det var nå merket opp med en M vel en meter fra tomtegrensen. Jeg fikk senere vite av en nabo at en eldre dame som tidligere eide huset hadde nektet å ha "noen som helst tilkobling", og at dette nok var hvorfor fiberen fremdeles lå nede i veien... kanskje sant.

 

Jeg husker ikke nøyaktig hvor mange måneder ventetid det var på graving, men det var såpass at jeg avtalte med Lyse at jeg skulle gjøre gravingen selv. Dette på tross at vi ikke skulle flytte inn før om 3 måneder (så det var sikkert minimum 6 måneder ventetid), men det var strengt tatt kun en liten halvmeter-meter.

 

IMG_3297_1.jpg

 

Graving på offentlig tomt krever forresten at det leveres en gravemelding. Dette er vel så mye for din del som kommunen sin del. Du er uansett ansvarlig for kabler du kutter, men å sette spettet i en høyspent eller noe som helst annet er både økonomisk og sikkerhetsmessig kjedelig. En gravemelding gir deg en oversikt hva som er i veien der du graver.

 

Det eksisterer nettløsninger for å levere en melding, men det er ikke alltid det samme i alle kommuner. Et kjapt google søk med "gravemelding <din kommune>" burde gi andre gravere hva de trenger av informasjon.

 

Trekkerør for innebruk og utebruk, en nettverkskabel, noen kabelfester og litt papirer hentet jeg på Lyse sitt kundesenter. Man får tydeligvis så mye trekkerør du selv ønsker. Jeg ba om 40 meter da jeg var nødt til å gå inn på baksiden av huset.

 

Jeg avtale allerede i juni montering andre uken i oktober da det ogs var noe ventetid på montør. Monteringen gjøres av Relacom for Lyse.

 

2. Graving på egen tomt

Jeg hadde vel 4-5 meter å grave for å nå husveggen og startet naturlig nok på min side av grensen. Dette var raskt gjort. Jeg satte først opp to rettesnorer for å få et pent kutt i gresset, og brukte deretter en flat spade for å kutte et så tynt lag av gresset som mulig. Trekkerøret skal legges minimum 30 cm ned i jorden, og det skal ikke være stein akkruat over eller under røret. Jeg kjøpte litt vanlig sand som jeg la røret i før jeg kastet over den fineste grusen.

 

 

IMG_3597_1.jpg

 

Jeg stoler på at jeg skal klare å huske hvor kabelen ligger, men for de som graver lenger vil jeg anbefale å lage et kart over tomten som viser hvor kabelen går.

 

3. Graving i veien

Før jeg startet gravingen i veien hadde jeg flere samtaler med Lyse for å i det hele tatt forstå hva jeg skulle se etter. Jeg fikk omsider følgende beskjeder:

 

1. Merket i veien er nøyaktig, og kabelen skal ligge nøyaktig der

Dette var korrekt +/- 15 cm.

 

2. Kabelen skal ligge 30 cm under veien, men dette kunne variere noe

Til dels korrekt, den lå vel nærmere 40 cm.

 

3. Jeg ser enten etter en kabel, en kabeltupp ("tappen" ) eller en lilla ball.

Jeg fant alle tre. Les mer under

 

1 meter ut i veien, ingen kabel enda.

IMG_3595_1.jpg

 

IMG_3609_1.jpg

 

Funnet første kabel, men ingen ende. Relacom sa dette var godt nok på telefon, men når montørene kom snudde de i døren. Jeg var nødt til å finne en kabelende de kunne bruke, denne torde de ikke å kutte.

 

Det hører med til historien at jeg fant resten av kabelen 3 cm lengre ned etter å ha sparket litt i grusen, men da var de allerede dratt. Det er visstnok veldig mye tull med de trekkerørne som ligger, så å finne et betyr ikke nødvendigvis at du får fiber samme dag montørene kommer. Legg merke til at de rett over kablene lå en plaststripe for å markere at «her er det kabel».

IMG_3596_1.jpg

 

Denne lå da litt lengre ned. Den første kabelen var til naboen, men lå likevel høyere enn mitt eget koblingpunkt Vi fant senere også den lilla ballen med GPS sender for å markere koblingspunktet, men denne fikk jeg ikke et bilde av. Den er omtrent på størrelse med en håndball.

IMG_3601_1.jpg

 

4. Tildekking egen tomt

Grøften nesten ferdig tettet

IMG_3611_1.jpg

 

Grøften ferdig tettet

IMG_3639_1.jpg

 

Jeg la et litt større trekkerør som jeg la Lyse sitt trekkerør gjennom. Ikke egentlig nødvendig, men det kan vel være greit og jeg hadde et liggende. Både før og etter trekkerørne ble lagt og tatt i bruk har jeg tettet begge åpninger med elektrikertape for at vann ikke skal komme inn og skade fiberen når det fryser. Det gjenstår å fylle sprekker mellom skiferen.

IMG_3640_1.jpg

 

5. Trekkerør

Montørene hadde med seg et svart trekkerør som hadde sett penere ut enn det oransje, men da hadde jeg allerede lagt røret rundt huset og gjennom alle hull og vinkler mellom tre og betong. Montørene festet også røret opp langs veggen for meg, uten at jeg betalte noe ekstra for dette. Vi festet den stort sett rett under nederste bord på kledningen. Trekkerøret skal ha en minimum radius som en CD-plate.

IMG_3612_1.jpg

IMG_3613_1.jpg

IMG_3614_1.jpg

 

Driller hull i vegg - utsiden

IMG_3616_1.jpg

 

Drillet fra utsiden for at det skulle bli pent, siden jeg med tiden vil isolere innerveggen. Lufteluken på bildet vil fungere som inntrekk med tiden, så får jeg se hva jeg gjør men den varme luften.

IMG_3617_1.jpg

 

Sammenkoblet trekkerør i veien. Det oransje trekkerøret jeg fikk av Lyse var noe tynnere enn det som lå i veien. Jeg har dessverre ingen bilder av selve sammenkoblingen, men det var ikke så spennende det er jo kun to plastrør.

IMG_3619_1.jpg

 

 

 

... more to come...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

6. Blåsing av fiber

 

Med trekkerøret koblet sammen med røret i veien, ferdig nedgravd, festet til husveggen og omsider ført inn i huset var det klart for å blåse fiberen.

 

IMG_3621_1.jpg

 

IMG_3628_1.jpg

 

Verktøyet som brukes for å blåse. Fiberkabelen settes i bak og en trykkluftslange på siden. Deretter "blåses" fiberen gjennom røret. Før vi startet på dette sendte vi først en liten plastball gjennom røret for å se at det var "kontakt" med endepunktet/koblingsboksen 250 meter lengre ned i gaten. Vi fikk sådan ikke gjennom ballen, men kjente luft i koblingsboksen, så det var i det minste trekkerør hele veien. Montørene valgte derfor å likevel gjøre et forsøk med en fiberkabel. Etter 20 meter kom ballen, men etter 60 meter var det fullstendig stopp, dette forsøkte vi to ganger med samme resultat hver gang. Jeg klarte heldigvis å overtale montørene til å gjøre et siste forsøk. Denne gangen kom vi forbi 60 meter og fulgte lengdemåleren med argusøyne helt til 250 meter med kabel var blåst. Det gikk utrolig tregt, men den kom som sagt omsider gjennom.

IMG_3622_1.jpg

 

Overraskende puslete kompressor de kom med. Vi var nødt til å stadig stoppe og starte blåsingen slik at trykket skulle bygge seg opp igjen og fiberen fortsette videre. En dobbel kompressor som kunne gi konstant og mer trykk hadde nok gjort jobben mye enklere.

IMG_3620_1.jpg

 

Fiberen kommer i en boks som dette

IMG_3627_1.jpg

 

Fiber som vi måtte trekke ut av røret igjen før et nytt forsøk kunne gjøres. Denne kastes.

IMG_3626_1.jpg

 

Fiberkabelen er tynn og veldig godt beskyttet med flere lag plast, både stiv og myk. Her har vi strippet den ned i et forsøk av å ta bilde av selve fiberen. Inne i hver kabel var det to fiberkabler, det er kun en som blir brukt, mens den andre kunne enten bli brukt til en eventuell nabo eller dersom den andre kabelen ble brutt/skadet.

IMG_3631_1.jpg

 

Koblingsboksen 250 meter fra huset mitt.

IMG_3623_1.jpg

 

Hver fiberkabel termineres i en slik boks

IMG_3624_1.jpg

 

Trekkerør til hele gaten, noen med fiber, noen uten.

IMG_3625_1.jpg

 

Et spesialverktøy spleiser fibekabelen sammen med en "pigtail", et litt kortere fiberkabel med ferdig montert kobling i den ene enden. Koblingen plugges senere inn i fibermodemet.

IMG_3651_1.jpg

 

IMG_3649_1.jpg

 

Etter at de to kablene er lagt sammen i en slags boks, som igjen settes inn i dette apparatet jobber to motorer med å aligne fiberkablene før det smeltes sammen. Alt dette kan sees på skjermen som om du tittet inn i et mikroskop. Jeg fikk dessverre ikke noe bilde av denne prosessen, men man ser virkelig hvordan de to fiberkablene (og strukteren i hver kabel) lignes opp mot hverandre.

IMG_3650_1.jpg

 

IMG_3633_1.jpg

 

Ferdig montert

IMG_3634_1.jpg

 

Trekkerøret forsvinner inn i selve fibermodemet.

IMG_3648_1.jpg

 

Bonusbilde: Mye stæsj de hadde med seg.

IMG_3618_1.jpg

Lenke til kommentar

7. Kabling inne i huset

Da starter selve prosjektet. Jeg blir nødt til å lage en liten arbeidstegning ved anledning, men her er i hvert fall noen bilder av planleggingen.

Jeg håpet først å få et dedikert rom til server og utstyr, men etter litt fram og tilbake med potensielle luftekanaler, restvarme m.m. ble dette rommet ble heller omgjort til spiskammer.
IMG_3602_1.jpg

Server blir derfor foreløpig plassert sammen med en bod som leder ut til garasjen. Planen er å bruke varme fra server til å bidra til å varme opp garasjen. Det vil bli satt inn en dør i døråpningen (bildet er tatt fra vaskerommet), og muligens en ny vegg for å avgrense server fra resten.

IMG_3643_1.jpg

Noe av grunnet til den "nye" plasseringen er denne sjakten. Det er en altfor tynn tidligere skittentøyssjakt (10x30 cm). Jeg skal bruke denne som trekkerør opp til 3. etasje for alle kabler, og deretter gå ned til hvert rom i 2. etasje via kneveggen.
IMG_3641_1.jpg

Luke i tredje etasje for sjakten.
IMG_3683_1.jpg

Jeg brukte helgen til å skjære hull i veggen og monterte sentralstøvsuger i samme sjakt. Dette måtte gjøres før selve kablingen av diverse grunner. Jeg hadde noen rør til overs og brukte like greit disse som trekkefør fra server og inn i selve sjakten.
IMG_3689_1.jpg

Denne fungerte bra til tre og gips, ikke fullt så godt til metall og jeg måtte gi opp å lage gjennomføring til kabler foreløpig.
IMG_3688_1.jpg

Sjakt med delvis montert sentralstøvsuger. Bilde tatt fra tredje etasje. Kablene vil ligge "løst" på siden av sentralstøvsugerrørene før de splittes inn i hvert sitt 25 mm trekkerør.
IMG_3685_1.jpg

Endret av Lanes
Lenke til kommentar

En stund siden sist oppdatering nå. Jeg har strengt tatt ikke kommet noe særlig videre, men jeg tenkte å legge ut et par bilder i det minste så det ikke blir helt kaldt her.

 

Det eneste jeg har gjort av fysisk framgang er å montere noen rester av sentralstøvsugeren som trekkerør fra rommet for serverene skal stå til denne sjakten jeg skal bruke.

 

image4_2.jpg

 

image5_2.jpg

 

image6_2.jpg

 

image7_2.jpg

 

-------------

Så har jeg hentet litt diverse stasj på Elektroskandia igjen:

 

50 meter 25 mm trekkerør

 

image12.jpg

 

Glidemiddel

image14.jpg

 

Patcheguide

image2.jpg

 

image3.jpg

 

Cat 6a patchpanel

image1_2.jpg

 

image2_2.jpg

 

image4.jpg

 

Cat6a RJ45 tilkoblinger, sentralskive og ramme. Jeg må vel også ha en slik boks som sitter bak veggen som disse fester seg på? Send meg gjerne noen tips om hva jeg burde velge, det burde gå an å montere i (ikke på) eksisterende vegg. Jeg bestile også noen hvite slike rammer for tilkoblingene, uvitende om at det kom med et par farger allerede sammen med sentralskiven. Jeg bestile også i utgangspunktet rammer med støvdeksel, men det fikk de ikke tak i på elektroskandia - jeg så jo først senere at dette også allerede satt på sentralskiven. Det blir nok mange av disse settene etterhvert, men i første omgang startet jeg kun med 3 for å dekke kontor1, kontor2 og stue. Greit å ikke ha kjøpt inn alt dersom jeg skulle snuble over noe enda lurere.

image1.jpg

 

image5.jpg

 

image6.jpg

 

image7.jpg

 

image8.jpg

 

Så tar jeg gjerne i mot litt kommentarer for hvordan jeg på penest mulig måte kan få ført kablene fra sjakten og inn i kneveggen. Sjakten ligger midt i huset og jeg må ut av veggen.

 

Den foreløpige planen er å gå ut av veggen til venstre på bildet under, og å trekke de over dørkarmen mot høyre. Deretter går jeg inn i veggen igjen, gjennom et integrert skap som står bak veggen og rett inn i kneveggen. Jeg må derimot gjøre dette andre veien også, for å komme til kneveggen på andre siden av huset.

 

image10.jpg

 

image11.jpg

 

Det blir maks 10 kabler som må ut i hver ende, og jeg tenkte å handle en eller annen kabelskinne ala hva man har i kontorlandskap på ClasOhlson.

 

 

-------------

Jeg har også gravet i pappekser og funnet fram et par gamle switcher. Endte opp med en egen switch for TV-benken, det blir for mange kabler ellers. Kun en av de som er gigabit, så den andre blir neppe brukt.

 

image9.jpg

 

image13.jpg

 

--------------

Denne kjøpte jeg på Clas Ohlson, fantastisk verktøy som stripper kabler på 1-2-3. Det er sikkert et slikt n00b verktøy (jeg så at fibermontørene brukte en tang til å kutte og strippe), men likevel så har jeg funnet den veldig nyttig. Anbefales!

 

image8_2.jpg

 

Kabelstrips med borrelås, viktig å bruke disse og ikke plaststrips for enklere modifisering og ikke å skade kablene ved for mye stramming.

 

image3_2.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da var det strengt tatt veldig på overtid med en ny oppdatering. Det har skjedd litt, men raskt fremover går det ikke!

 

Først ut: rack... Dessverre ikke noe enda. Purret på jobben i dag, men det viser seg at noen andre i IT avdelingen hadde kastet racket og ups'n jeg skulle få mens kontakten min var syk med influensa. Veldig skuffende.

 

På serverfronten har jeg gjort et lite valg om et Supermicro Atom kort og chassis. Ville gjerne hatt noe rimeligere, men fant aldri noe som både hadde I/O panelet på front, og med 4 nettverksporter. Det gjenstår å handle dette. Kansskje julenissen er snill...

 

Legger naturligvis med en del bilder denne gangen også. De viser strengt tatt ikke så mye, men det er jo en slags historie.

 

Dette er base camp.

Full_Size_Render.jpg

 

Legger trekkerør i kneveggen

Full_Size_Render_1.jpg

 

I ferd med å montere en koblingsboks. Ikke gjør som jeg og monter stålbeslaget først :)

Full_Size_Render_2.jpg

 

Drill heller hullet først. Jeg bruker et helt vanlig 74 mm hullbor.

Full_Size_Render_3.jpg

 

Sett deretter på koblingsboksen. Denne typen brukes kun på de steder hvor man kommer til fra baksiden av veggen.

IMG_3806.jpg

 

Koblingsboksen fra fronten...

IMG_3804.jpg

 

På de stedene jeg ikke kommer til fra baksiden setter jeg inn en multiboks. Det jeg lærte her var at de metallbitene på siden av boksen fungerer som to anker. De er laget slik at de "bretter" seg ut når du strammer skruene.

IMG_3771.jpg

 

Multiboks på innsiden...

IMG_3772.jpg

 

Dette var det første hullet jeg boret. Man ser de midlertidige kablene på gulvet. Begynner å bli rimelig lei at jentungen på 1 1/2 snubler i de.

IMG_3768.jpg

 

Hull ferdig. Jeg jobbet ganske lenge med dette, og var rimelig fornøyd når jeg traff så til de grader bra på trekkerøret jeg hadde lagt.

IMG_3770.jpg

 

Multiboks ferdig montert. Trekkerøret (25mm) var større en inngangen til multiboksen, men det fikset en kniv rimelig greit.

IMG_3774.jpg

 

For å trekke trekkerøret i bildene over måtte jeg inn i kneveggen.

IMG_3761.jpg

 

Etter nøye måling (lasermåler fra Bosch) fikk jeg bekreftet at røret gikk inn i veggen jeg skulle ned i. Ikke noen stor overraskelse egentlig, men man vet jo aldri helt hvordan ting er bygget.

IMG_3762.jpg

 

Da var det fram med stikksagen for å komme inn i veggen. Dette var rimelig spennende siden jeg ikke ante hva jeg ville treffe på, og jeg planlegger å gjøre tilsvarende flere steder i huset.

IMG_3763.jpg

 

Med en liten plankebit borte og isolasjon dyttet til side fant jeg en liten luke mellom avløpsrør og treverket hvor trekkerøret passet perfekt inn. Ikke noe mer saging nødvendig.

IMG_3764.jpg

 

Jeg hadde besøk av elektriker i går som monterte en egen kurs til kommende rack.

Full_Size_Render_11.jpg

 

Endelig blitt kvitt de fleste paddene, men litt rot fremdeles. Valgte kun å sette inn en 4-punkts kontakt da jeg skal ha en PDU inne i racket. Har også en egen koblingsboks rett ovenfor strømkontaktene for enkel direktetilkobling av eventuelle andre ting.

Full_Size_Render_21.jpg

 

Elektriker koblet også opp jord direkte fra sikringsskap (jordskinne øvert i bildet)

Full_Size_Render_31.jpg

 

Selve jordingskablen legger jeg selv. Den kommer her ut fra veggen på baksiden av sikringsskapet i et trekkerør som allerede var der.

Full_Size_Render.jpg

 

Mer trekkerør. Denne gangen i dimensjonen 20x20 (lettere å få tak i).

Full_Size_Render_1.jpg

 

Elektriker satte igjen en slik til meg. Det var umulig å få tak i en som var stor nok på Clas Ohlson, og Elektroskandia hadde kun pakker a 20x2 meter. Denne skal over døren i forrige post.

Full_Size_Render_2.jpg

 

Elektriker kom også med en boks trekkerørklemmer til meg som passer 25mm rør. De selger kun til 20 mm andre steder jeg har sjekket (Elektroskandia ekskludert)

IMG_3808.jpg

Endret av Lanes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Oppdatering! Det har skjedd en hel del siden sist, men jeg har beklageligvis kun veldig kjedelige bilder av noe av arbeidet.

- Trekkerør til stue og to soverom er lagt

- 4 kabler til stue er trukket, to terminert, mens to ligger ledig i veggen til enten flere uttakk, eller til andre siden av veggen (en gang).

- 2 kabler til hvert soverom på den ene siden av huset trukket og terminert

- Rack plassert

- Første 8 kabler er ferdig terminert i rack

- Bygging av router omsider startet

 

Hovedpunktet i denne oppdateringen er at trekking av kabler er overraskede tungt og tidkrevende arbeid. Jeg har regelrett dyttet, dratt og presset til svetten rant. Det blir utrolig mye friksjon i et rør. Jeg fant det magiske punktet til å være omkring 12-13 meter, alt etter det var ufattelig tungt. Mine 'learnings':

i) Bruk glidekrem. Ikke gidd å forsøk uten (slik jeg gjorde)

ii) Trekk og dytt i kabelen samtidig

iii) Trekk kablene samtidig (åpenbart, men jeg skriver det likevel)

iv) Fest trekkenoren i kablene godt. Jeg opplevde at festet rør 5-6 ganger, og måtte starte helt på nytt. Ufattelig kjedelig

v) Bruk elektriktertape til å lage en avrundet kant, men pass på at det ikke blir for tykt og skaper unødig friksjon

vi) Mål opp lengder på forhånd, og dobbeltsjekk målene. I frykt for å ikke ha nok kabel i endtepunktet hadde jeg 5-6 meter ekstra på hver kabel.

vii) Sorter kablene på forhånd så de lettere lines opp før de går inn i trekkerøret

viii) Sprut glidekremen inn i trekkerøret for mindre søl

iix) Bruk et håndkle eller hansker for å få bedre grep om kablene når det trekkes.

 

Ikke gjør det på denne måten! Dette skaper bare flere harde kanter som vil sette seg fast, og hele tuppen blir unødvendig stiv. Jeg endte opp med å heller legge alle kablene i en butt ende, og så å runde den av med masse elektrikertape (har ikke bildet av det)

IMG_3833.jpg

 

Jeg kveilet opp kablene før trekking. Det gjorde det veldig mye enklere når de skulle inn i røret.

IMG_3831.jpg

IMG_3834.jpg

 

Kabeltrekking til to soverom og stue.

IMG_3838.jpg

 

Jeg kuttet av en liten del av trekkerøret og brukte dette til line opp kablene før de gikk inn i det lange røret.

IMG_3837.jpg

 

Fikk plass til fire kabler i et 25 mm trekkerør. Kunne nok ha klart fem over kortere avstander, men fire var mer enn nok når jeg trakk 20 meter.

IMG_3836.jpg

IMG_3835.jpg

 

Trekker kabler gjennom integrert skap.

IMG_3830.jpg

 

Jeg traff en stender når jeg skulle ut av skapet, men dette gjør strengt tatt ingen ting siden det likevel er skjult. Alle trekkerørene ender opp her, før kablene samlet går ned til kjelleren via sjakten i huset.

IMG_3827.jpg

IMG_3825.jpg

 

På andre siden av veggen traff jeg idiotisk nok også en stender, men her hadde jeg ikke noe valg og måtte plassere boksen her. Det kommer uansett en diger boks og dekker over hele hullet her, og jeg trenger ikke hele bredden. Skal få tatt noen bilder av hvordan dette ble seende ut til slutt, da det viser det eneste stedet jeg må trekke kabler synlig.

IMG_3826.jpg

 

Et av mange trekkerør på plass inne i skapet.

IMG_3828.jpg

 

Trekkerør i kneveggen

IMG_3829.jpg

 

Kabinett til router mottatt, Supermicro SC505-203b. Mangler fremdeles innmaten. Kronekursen hjelper ikke :/

IMG_3853.jpg

IMG_3852.jpg

 

Det lå en plasttemplate inne i kabinettet, men jeg er ikke helt sikker på hva den egentlig skal brukes til. Aner meg jeg må drille hull til ekstrautstyr på eget initiativ.

IMG_3854.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...