Gå til innhold

Mikrofon til innspilling av vokal


thyes

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lenge hatt lyst å begynne å gjøre cover av sanger jeg liker, og leker litt med tanken på å gå til anskaffelse av noe utstyr for å spille inn. 

 

Hva trenger jeg? Må jeg ha et eksternt lydkort til mange tusenlapper, eller holder det muligens med det interne jeg allerede har? Hva burde jeg regne med å legge ut for en dugende mikk, og er popfilter (correct me if I'm wrong) nødvendig? Musikkstilen jeg liker er rock og metal hovedsaklig, om det skulle ha noe å si. 

 

Tips tas imot med takk! :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det MAAAANGE veier til et godt resultat.... :)

 

Det høres ut som du er i begynnerfasen, så da ville jeg holdt det så enkelt som mulig. Du kan klare deg med f.eks en USB-mikrofon. Du kan ikke (/bør på ingen måte) bruke det interne lydkortet i PCen med mindre du har et godt lydkort med XLR-tilkobling.

 

Et forslag er f.eks. en pakka ala Røde NT1A. Her får du med det du trenger (utenom lydkort).

https://evenstadmusikk.no/produkter/mikrofoner-/-headset/stormembran/r%C3%B8de-nt1-a-complete-inkl-sm-6-shockmount-m-popfilter-1016497-p0000007071

Dette er en helt kurant mikrofon som vil funke aldeles utmerket til ditt bruk. Her trenger du også lydkort. Foreslår da f.eks. Focusrite Scarlett 2i2. Veldig bra lydkort til den prisen.

https://evenstadmusikk.no/produkter/studio-/-data/lydkort/focusrite-scarlett-2i2-mk-ii-usb-lydkort-m-pro-tools-2-inn-2-ut-1087068-p0000086074

 

Alternativet er jo f.eks en USB-mikrofon, som er enda enklere i bruk. "Plug and play".

AT2020 har jeg selv (dog i XLR-versjon, og kun til tale ikke vokal). Den funker veldig fint :) https://evenstadmusikk.no/produkter/mikrofoner-/-headset/usb-mikrofoner/audio-technica-at-2020usb-usb-mikrofon-med-hodetlfutg-1057235-p0000030080

 

Skal du opp på en mikrofon som er MYE brukt til metalvokal er det Shure SM7B som er tingen. Den koster litt, og i tillegg vil du nok trenge en preamp i tillegg til lydkort, da denne er ganske tung å drive (=veldig lavt volum om du prøver å kjøre den rett i lydkort). https://evenstadmusikk.no/produkter/mikrofoner-/-headset/dynamiske-mikrofoner/shure-sm7b-cardioid-dynamic-studio-vocal-mic-1057234-p0000040044

SM7b er en mikrofon jeg ville vurdert på sikt hvis du finner ut at dette er noe til vil drive med/satse på/legge litt mer penger i.

Lenke til kommentar

Tusen takk for et godt og ikke minst raskt svar! :) Røde har jeg hørt om fra tidligere ja, skal sjekke ut! 

Aha, så lydkortet der er et "eksternt" i den sammenheng at det fysisk er utenfor kabinett. Jeg så for meg noe PCI-E opplegg kanskje, men det virker som du har peiling :) 

 

Shure kan kanskje vurderes på sikt ja, men i første omgang tror jeg at Røde er et mer fornuftig alternativ for meg ;) 

Lenke til kommentar

I studio/opptaksverden er de aller, aller fleste lydkort eksterne, ja. USB, firewire eller thunderbolt. :) Det finnes PCI-E-varianter, men det er ikke særlig utbredt. PCI-E lydkort er mer av typen produsert av PC-komponent-fabrikanter og beregnet for gaming osv. Disse skal visstnok gi bedre lyd til gaming. Jeg ser ikke helt hvordan det egentlig er noe mer enn gimmick, men det er nå meg... Hehe. Jeg bruker 2i2 selv nå, og gamer en del. Det funker brillefint. Det er en ganske god hodetelefonforsterker i det kortet, prisen tatt i betraktning.

 

Røde-mikrofonen er veldig fin den. Brukte den i bandsammenheng for noen år siden, til enkle demoopptak. Da brukte vi den på "alt" utenom trommer (altså gitar, bass, vokal) og det ble fint det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Kjøp deg en Audient ID4 eller ID14, så er lydkort og pre-amp i boks.

så må du ha noen høyttalere, Yamaha HS5 holder nok til noe sånt.

ett headset med closed back.

Den Røde Nt1 pakka er nok bra nok i massevis.

få deg Reaper.

 

enjoy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...