Gå til innhold

Musikk i multikanal - awesome!


Mr_Spock

Anbefalte innlegg

Andre som nyter musikk i multikanal? Jeg har vel noen favorittsjangere, men de siste årene er det formatet som mest har styrt min musikkspilling.

 

Har opp igjennom årene stadig oppgradert hjemmekino anlegget og fikk en eller annen gang i løpet denne tiden plutselig hakeslipp over hvor fantastisk musikk låt når den var godt og diskret mixet i flere kanaler. Hvor man mye tydligere kan skille ut instrumenter og i de fleste tilfeller er heller ikke disse utgavene rammet av "loudness war". 

 

Finnes i formater som for eksempel sacd, dvd-a, dvd-v og blu ray audio. I tillegg er det noen utgaver av konserter på blu ray og dvd som kan være godt mixet. Og det er som regel mye høyere oppløsning en cd.

 

I dag er det også enkelt og rimelig å ta back-up av discene og spille de av fra pcen til receiver.

 

Akkurat nå spiller jeg The Doors - The Singles, "Riders of the Storm" i en nyutgitt blu ray audio utgave - hvor blant annet sangen ligger i de to frontene og hviskingen kommer fra bakhøytalerene - så fantastisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Løfter denne tråden igjen, selv om jeg stavet "Riders in the Storm" feil. Fet låt uansett.

 

Andre som har oppdaget hvor mye bedre musikken høres ut i multikanal? Instrumenter, koring og annet høres mye tydligere og detaljert - siden man slipper å kryste alt inne i 2 kanaler.

 

Har lest en del miksere fortelle at det er mye lettere å mikse i flere kanaler - nettopp fordi man slipper å kompromisse så mye, man må velge hva man vil ofre i stereo.

 

Og det finnes mestere i multikanalsmiksing også, slike som Elliot Scheiner, Steven Wilson og Alan Parsons m.fl.

 

Fra tidlig å bare handle om 4.0 analogt på 70 tallet - så gikk det videre til 5.1/6.1 digitalt på 90 tallet. Mens i dag mikses det i opptil 7.1.4 Atmos via blu ray plater.

 

Mange har ganske så avanserte surround anlegg i dag for hjemmekinolyden - og mange av disse har gode hifi egenskaper også for multikanals musikk.

 

Det finnes et ganske stort antall utgivelser av musikk i surround, de er i tillegg også i high rez, ofte ukomprimert, gjerne fra 48 til 192kHz / 24 bit i alle kanaler. Sammenlignet med 44.kHz / 16 bit for cd.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

S05ZAlF.jpg

 

Det ble noen tidlige musikk julegaver til meg selv  :D Handlet noen Super Deluxe utgaver.

 

The Alan Parsons Project - Eye in the Sky (1982) Alan ga ut gruppens første album (Tales of Mystery and Imagination) i en slik utgave i fjor. Og i år får vi kanskje gruppens beste album i en slik fantastisk utgave, remastret og fikset på - og viktigst: i en fantastastisk 5.1 diskret utgave (96kHz 24 bit) - det låter himmelsk! Alan er en eminent mixer og vi får håpe det kommer fler av gruppens album i slike utgaver fremover.

 

R.E.M. - Automatic for the People (1992) i 2002 ble det utgitt en utgave i 5.1 på dvd audio av mestermixeren Elliot Scheiner - som låter himmelsk. Men denne Super Deluxe utgaven har dratt strikken litt lenger og er mixet i Dobly True HD med Atmos!!! Den nye mixen feier den gamle utgaven ut av banen og det låter utrolig bra.

 

I haugen ligger også Rush - A Farewell to Kings (1977) mixet i 5.1 av Steven Wilson, som jeg ikke har fått lyttet til enda - og The Beatles - Sgt. Peppers Lonely Heartclub Band (1967) - mixet i 5.1 men som jeg ikke var fornøyd med lydkvaliteten på.

 

Det følger også med vinyl, cder, osv i disse utgavene - men det er de ukomprimerte og høyoppløste surroundmixene jeg er mest interessert i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...