Gå til innhold

– Doom 4 er bare rot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Id har gått dårlig siden Romero forlot studioet. De levde noen år på John Carmacks teknologi, men han var ikke et designgeni på linje med Romero (og de andre som også er sparket fra id opp gjennom årene). I den siste tiden har ikke teknologien vært like imponerende. Rage var pent, men ikke betraktelig mye penere enn konkurrentene slik det var med tidligere spill.

Lenke til kommentar

Å holde seg til bare lansere spill på PC de neste årene trur jeg ikke vil være den smarteste løsningen. Enkleste absolutt, men ikke smarteste iforhold til fortjeneste.

 

Synd det ikke ble oppfølger til Rage, har runnet det flere gang. Likte stilen i det spillet veldig godt i tillegg at det har artige easter eggs. Eneste letdown med spillet er at det er mye kortere enn det jeg hadde håpet på og har altfor lite frihet til å utforske rundt i omgivelsene.

Hadde spillet vært mer Fallout-ish sandbox stil med frihet til å gjøre mere ting utenom main story ville spillet nokk solgt bedre.

 

Doom 3 er gøy det, har fortsatt den vanlige 2004 versjonen til PC i hylla, men har BFG versjonen på PC. Id trenger å ta nån kurs fra gutta som har laga Dead Space om hvordan skape skrekk. Gutta som har laga Dead Space 3 derimot trenger å kurses opp igjen om hva som gjorde DS1 og DS2 såppas bra.

 

Håper det kommer en Doom 4 etterhvert. Doom er ett spill jeg alltid kommer til å ha kjært så syns det er synd at utvikleran skal plages med å samarbeide og å finne inspirasjon.

 

Eneste løsningen jeg ser for å holde den skuta over vannet er å gi utviklerteaman noen fridager for å runne Bioshock Infinite så de alle klarer å finne knisten igjen ;)

Lenke til kommentar

Har ikke så høye forhåpninger, når leverte ID sist noe annet enn middelmådighet? Quake 3? Doom3 synes jeg ikke er noe bra, Doom 1 og 2 er klassikere, men det er jo ikke typiske skrekkspill, og har lite til felles med ting som dead space, serien ble jo vesentlig dårligere når de dro det i "skrekkretningen" med Doom 3.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har ikke så høye forhåpninger, når leverte ID sist noe annet enn middelmådighet? Quake 3? Doom3 synes jeg ikke er noe bra, Doom 1 og 2 er klassikere, men det er jo ikke typiske skrekkspill, og har lite til felles med ting som dead space, serien ble jo vesentlig dårligere når de dro det i "skrekkretningen" med Doom 3.AtW

 

Rage er et mesterverk som ofte blir oversett. Mener en del av de tingene de gjorde i det spillet var helt fantastisk. Satser på at noen ser potensialet i en oppfølger.

Lenke til kommentar

Noen som har lest noe om hvor mye de selger av id tech motoren? Unreal engine hører vi stadig vekk spill benytter seg av, har de nå tatt over helt?

 

 

Tilbake i quake 2/3 dagene hørte vi jo stadig vekk om spill som brukte id tech, med id tech 4 fikk vi vel bare et par spill som ikke var fra id, og med id tech 5 har jeg ikke hørt om et eneste spill som bruker motoren foruten id utvikla spill.

Lenke til kommentar

Selger ingenting. Id tech 4 ble stort bare brukt av studioer som består av folk som tidligere har jobbet i id, eller i alle fall har hatt et nært samarbeid med dem. Såvidt jeg vet er det bare Rage som har brukt id tech 5. Skjønner egentlig ikke hvordan selskapet fortsatt lever, men jeg håper ikke det går dukken, id har jo tross alt vært ekstremt viktige for utviklingen av PC som en kurant spillplattform. Før Commander Keen hadde jo ikke plattformen sjans til å hamle opp med f.eks Nintendo og Mario-spillene grafikkmessig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Noen som har lest noe om hvor mye de selger av id tech motoren? Unreal engine hører vi stadig vekk spill benytter seg av, har de nå tatt over helt?

 

Selger ingenting. Id tech 4 ble stort bare brukt av studioer som består av folk som tidligere har jobbet i id, eller i alle fall har hatt et nært samarbeid med dem. Såvidt jeg vet er det bare Rage som har brukt id tech 5.

 

Grunnen til at man ikke ser så mye til Id Tech 5, er fordi de har selv valgt å ikke lisensiere motoren utenfor ZeniMax Media (som eier Id Software). Gamasutra har en artikkel som nettopp dette.

 

"If you're going to make a game with id Tech 5 then it needs to be published by Bethesda"

Lenke til kommentar
Rage er et mesterverk som ofte blir oversett. Mener en del av de tingene de gjorde i det spillet var helt fantastisk. Satser på at noen ser potensialet i en oppfølger.
Rage er relativt middelmådig, og fikk relativt velfortjent kritikk.AtW
Jeg er mildt sagt uenig. Det er en uslipt diamant. Man må bare gi det litt.

 

Hadde det gått an å spille på PC så hadde jeg gitt det en sjanse...

Lenke til kommentar

Jeg er mildt sagt uenig. Det er en uslipt diamant. Man må bare gi det litt.

 

Disse FPS/shooter-spillene av en viss størrelse kom ut i 2011

 

Portal 2

Gears of War 3

Modern Warfare 3

Battlefield 3

Dead Space 2

Crysis 2

Resistance 3

Bulletstorm

Warhammer 40,000: Space Marine

F.E.A.R. 3

Red Faction: Armageddon

Brink

Homefront

 

Siden du kaller det ett mesterverk, og er uenig i at det er middelmådig, så regner jeg med du synes det er bedre enn ihvertfall 11 av disse spillene? Hvilke da?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Grunnen til at man ikke ser så mye til Id Tech 5, er fordi de har selv valgt å ikke lisensiere motoren utenfor ZeniMax Media (som eier Id Software). Gamasutra har en artikkel som nettopp dette.

 

"If you're going to make a game with id Tech 5 then it needs to be published by Bethesda"

 

Jeg vet jeg har lest det, men det forandrer jo ikke det faktum at selskapet såvidt har gitt ut noe som helst de siste ti årene, og at det derfor er rart de fortsatt lever.

 

Også en rar holdning av Bethesda, skulle tro det hadde vært bedre å faktisk tjent litt penger på teknologien, som utvilsomt er ganske solid, om en ikke like grensesprengende som tidligere versjoner. Mener også jeg har hørt at Carmack selv mener at MegaTexture-teknologien er stor, men jeg vet ikke. Jeg er ikke en programmerer.

 

EDIT: Mulig Carmack også har hatt en finger med i spillet angående lisensiering. Såvidt jeg husker var det Romero som var pådriveren for lisensiering, han var opptatt at flere skulle bruke teknologien. Derfor samarbeidet han med for eksempel Raven Software om Heretic-spillene. Carmack var aldri interessert i den type samarbeid.

Endret av Buddy Dacote
Lenke til kommentar

Jeg vet jeg har lest det, men det forandrer jo ikke det faktum at selskapet såvidt har gitt ut noe som helst de siste ti årene, og at det derfor er rart de fortsatt lever.

 

Også en rar holdning av Bethesda, skulle tro det hadde vært bedre å faktisk tjent litt penger på teknologien, som utvilsomt er ganske solid, om en ikke like grensesprengende som tidligere versjoner. Mener også jeg har hørt at Carmack selv mener at MegaTexture-teknologien er stor, men jeg vet ikke. Jeg er ikke en programmerer.

 

EDIT: Mulig Carmack også har hatt en finger med i spillet angående lisensiering. Såvidt jeg husker var det Romero som var pådriveren for lisensiering, han var opptatt at flere skulle bruke teknologien. Derfor samarbeidet han med for eksempel Raven Software om Heretic-spillene. Carmack var aldri interessert i den type samarbeid.

 

iD har frigitt kildekode til produkter som ikke en gang var påtenkt da Romero var med. Teknologien bak Doom 3 har blitt lisensiert i øst og vest.

 

Personlig synes jeg Carmack har utspilt sin rolle når det kommer til spill. Han kan åpenbart mye om programmering, men jeg får vondt i ørene hver gang han uttaler seg om spillutvikling.

Lenke til kommentar

Disse FPS/shooter-spillene av en viss størrelse kom ut i 2011

 

Portal 2

Gears of War 3

Modern Warfare 3

Battlefield 3

Dead Space 2

Crysis 2

Resistance 3

Bulletstorm

Warhammer 40,000: Space Marine

F.E.A.R. 3

Red Faction: Armageddon

Brink

Homefront

 

Siden du kaller det ett mesterverk, og er uenig i at det er middelmådig, så regner jeg med du synes det er bedre enn ihvertfall 11 av disse spillene? Hvilke da?

 

AtW

 

Hvilke det er bedre av i den listen du nevnte? Alle bortsett fra Portal 2, som ikke egentlig ikke er i samme sjanger.

Lenke til kommentar

iD har frigitt kildekode til produkter som ikke en gang var påtenkt da Romero var med. Teknologien bak Doom 3 har blitt lisensiert i øst og vest.

 

Nja. Id tech 3 ble jo lisensiert til en del spill, men ikke i nærheten av like mange spill som Unreal Engine 2, som vel var den nærmeste konkurrenten.

 

At teknologi ble lisensiert også etter at Romero forsvant er greit, men det var han som var pådriver for at de i det hele tatt begynte med det. Carmack ville ha et lite selskap og et lite team, Romero var en rockestjerne som ville at id skulle bli svært. Derfor gikk jo også Ion Storm til hælvete, det gjør gjerne det når man bruker penger på egne rom til å knuse ting i, og kontorer som er totalt uegnet til å drive med arbeid på datamaskiner.

 

Kan kanskje være enig i at Carmack har utspilt sin rolle. Han var jo aldri den som hadde de beste idéene, det var det nok Romero og Tom hall som hadde. Carmack var også en pådriver for å lage Doom 3, fremfor noe annet. Han har vært utrolig viktig for utvikling av PC-spill, men mest på grunn av teknologien og hvordan han elegant løste problemer ingen andre fikk til.

Lenke til kommentar

Da må du nesten gi det en sjanse.

Hvorfor? Har det skjedd noen store endringer? Den gangen jeg prøvde det var det helt latterlig ødelagt, på grensen til uspillbart, på PC.

 

Mener også Carmack har innrømmet at Rage er utviklet med fokus på konsoll og kjører ikke nødvendigvis godt på PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...