Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Støtte på et problem for et par dager siden. Windows 10 HP vil bootet til svart skjerm med markør, men ingenting ellers virket. Fikk for så vidt meny med ctr-alt-del, men når jeg da klikket på Oppgavebehandling skjedde det ingenting. Sjekket også flere skjermer problemene, men selv med to skjermer kom ingenting til syne.

 

Til slutt var det bare en mulighet, legge inn Win 7 fra dvd igjen og deretter oppgradere til 10.

Problemet blir dessverre bare enda verre etter at Win 7 er ferdig installert. Det er nemlig umulig å koble den til nettverket. Har prøvd alle rådene som er å finne på nett og det er grundig diskutert rundt om. Men ingen av rådene, som i hovedsak er fra 2012-2015, hjelper. Det ser ut til at Windows ikke vil akseptere at det er et Home network, så den setter kun opp Public network, og Unidentified network.

Har prøvd både med driverne på cd som fulgte med hovedkort og med nedlastede siste versjoner.

 

Selvsagt testet med en laptop på samme port og kabel, så det fungerer.

 

Jeg er tom for råd.... og får selvsagt ikke oppdatert noen ting i Windows uten nett.

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får nettverkskortet tildelt og aktiverer DHCP ip adresse fra hjemme ruter ?

Hvis ja og public network er det enabled mere firewall regler enn home/private network. Public skal uansett gi det tilgang til internett med nettleser osv.

Er du sikker du står på innsiden av NAT hjemmeruter kan du tvinge fra public i windows 7 til home/private med å aktivere network discovery og sharing.

 

Men en litt mere inngående beskrivelse er nødvendigvis på sin plass for p konkludere i noen retning .

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Nei, nettverkskort får ikke ip, blir stående med 169.... Ruteren har selvsagt aktivert DHCP, som alle andre enheter får tilgang fra uproblematisk. Verken andre PCer eller Android-enheter har problemer med public/home network. Det er kun nyinstallert Win 7. Dermed har den også standardreglene for W7 HP.

 

Aktiverte network discovery og sharing, inkl accept av 40 og 56bits krypto-enheter. Fortsatt virket ingenting.

 

Løsning:

Bar med meg PC til et annet rom, hobbyrommet, hvor det også er vegguttak for nett. PC gikk rett på nett og oppdateringer var i gang. "Aha" tenkte jeg og gikk opp igjen med en bærbar, koblet på samme kabel og var sikker på at kabel var gåen. Disablet wifi på laptopen og forventet null ip. Men nei, den gikk rett på nett. Ingen kabelbrudd likevel.

 

Gjorde unna alle oppdateringer på PC, inkl installering av Win10. PC var etter en del timer helt klar, med alle programmer på plass igjen, oppstartstider på under 15 sek og det samme for avslutning.

Tok med PC opp igjen, koblet i veggen og den fikk IP. Men oppstarten tok nærmere minuttet. Avslutning ikke langt unna. Så da mistenker jeg at switchen har en halvdefekt port. 

Så den nettet på denne porten virker om man har et fullt oppdatert system, men tregt setup av nett. Kan ikke måle det på andre måter enn tiden den bruker på oppstart og avslutning. Test mot nettfart.no viser akkurat hastigheten abonnementet skal ha. Og latency mot internett er helt ok (19-21ms mot f.eks vg.no).

Evt kan det være patchepanelet som har en defekt port, eller en leder som har løsnet halvveis. Får bruke helgen på å skru litt.

Lenke til kommentar

Hvis det er gigabit svitsj port trekt til det problematiske uttaket kan du på config i nettverksadapteret i device manager sette 100 full duplex.

Det kan være dårlig signal integritet eller par i kabelen/connectorer for de ekstra parene med Gbit.

 

For å sjekke om det er svits eller kabling kan du jo bare plugge om de to kablene på svitsjen og se om det retter seg eller forblir det samme.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hvis det er gigabit svitsj port trekt til det problematiske uttaket kan du på config i nettverksadapteret i device manager sette 100 full duplex.

Det kan være dårlig signal integritet eller par i kabelen/connectorer for de ekstra parene med Gbit.

 

For å sjekke om det er svits eller kabling kan du jo bare plugge om de to kablene på svitsjen og se om det retter seg eller forblir det samme.

Det er en Gb switch ja. Kan teste med 100Mb om det gjør noen endring. Takk for den. 

Kanskje jeg bør skaffe meg kabeltester også, for å se om det er defekter på kabelen som ligger i vegg.

 

Hadde tenkt å bytte om kablene i switchen for å se om det hadde effekt, men ser at elektriker ikke har merket av på patchepanelet. Det er kun nummerert på selve uttakene. Så jeg må håpe at patchepanelet faktisk begynner på nr 1 og følger normal nummerering, og håpe jeg ikke må teste alle punktene. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...