Gå til innhold

TILBAKEBLIKK: Med dette spillet kom Nintendo farlig nær perfeksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spillet var bra, men det er spilt ihjel av speedrunners. Det er ikke mulig å nyte spillet lenger når man vet at andre kan slå spillet på litt over minuttet ved exploit og 6-7 minutter full run.-

 

Så bare spill der det er dårlig konkurranse som speedruns kan nytes?

 

SMW er et spill som holder seg svårt godt, runner det jevnlig, det er ikke så mange gamle spill som er morsomme også i dag, uten å ta nostalgien med i bildet, men dette er ett av de.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spillet var bra, men det er spilt ihjel av speedrunners. Det er ikke mulig å nyte spillet lenger når man vet at andre kan slå spillet på litt over minuttet ved exploit og 6-7 minutter full run.-

 

Det er vel knapt noen spill du kan nyte, når du innser hvor mange spill som speedrunnes, og hvor det brukes exploits, aka any % runs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt klart et av tidenes spill, men selv holder jeg en knapp på Super Mario Bros 3 som det beste 2D Mario spillet. Imponerende hvor my de greide å få ut av en 8-bit maskin, og jeg synes ikke Mario World gjorde så mange ting bedre. Faktisk synes jeg det er svakere på noen punkter. Kontrollen, for eksempel, føles mer tight og presis i 3'eren. Men det er nå bare min mening. Yoshis Island var vel det Mario spillet som virkelig utnyttet potensiale i Super Nintendo fullt ut, men det betyr jo ikke nødvendigvis at det er bedre enn SMW. :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Herlig artikkel på en ellers dorsk lørdagskveld.
 
Husker mitt første møte med SNES-en, det var i et bursdagselskap på barneskolen. Var sammen med SMW. Husker jeg ble litt sånn "wow, det var mange fargerike knapper" i forhold til NES-en, for ikke å snakke om spillet.
 
Tror faktisk ikke jeg var klar over at konsollen eksisterte før dette... Begynte ikke å lese i spillblader før noe senere, og dette var selvfølgelig før vi hadde internett hjemme. Men får meg til å tenke på at vi lever i ganske overstimulerte tider nå, i alle fall i forhold til den gang.
 
Forresten interessant å lese at utgivelsen var 21. november 1990 i Japan, 13. august 1991 i Nord-Amerika og 11. april 1992 i Europa. Litt av noen gap.

 

 

Helt klart et fantastisk spill, men jeg vet heller ikke om det kan slå SMB3. SMB3 var helt spesielt. Det er utrolig hvor stor utvikling det var fra SMB2 (og spesielt den japanske versjonen) til SMB3.

SMB3 og SMW er likevel begge blant tidenes beste spill.

 

Egentlig verdt å spille alle synes jeg, inkludert SMB2 som er et stilig spill. Men var ikke klar over at det er noen forskjeller med den japanske versjonen av SMB3. Må sjekke det på tuben. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er SMB2 som er forskjellig i Japan og resten av verden. I Japan var toeren veldig likt det første spillet, mens i resten av verden (i det minste US/EU) var jo spillet egentlig et annet plattformspill som ble omgjort til et Mario-spill.

 

Men ja, jeg likte også toeren. Jeg tror faktisk jeg spilte det før det opprinnelige SMB, hvis jeg ikke husker feil.

 

Og så kom SMB3 og jeg ble "blown away".

Lenke til kommentar

 

Spillet var bra, men det er spilt ihjel av speedrunners. Det er ikke mulig å nyte spillet lenger når man vet at andre kan slå spillet på litt over minuttet ved exploit og 6-7 minutter full run.-

 

Så bare spill der det er dårlig konkurranse som speedruns kan nytes?

 

SMW er et spill som holder seg svårt godt, runner det jevnlig, det er ikke så mange gamle spill som er morsomme også i dag, uten å ta nostalgien med i bildet, men dette er ett av de.

 

AtW

Ikke for å pirke i språket. Jeg er bare nysgjerrig på skrivemåten av ordet jeg har brukt mye muntlig, men sjelden skrevet. Jeg trodde det het " runde et spill" som i " runde av noe"? eller er det en fornorsking av engelsk "run"? " to run a game"? runne det? kommentarer fra andre her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er SMB2 som er forskjellig i Japan og resten av verden. I Japan var toeren veldig likt det første spillet, mens i resten av verden (i det minste US/EU) var jo spillet egentlig et annet plattformspill som ble omgjort til et Mario-spill.

 

Men ja, jeg likte også toeren. Jeg tror faktisk jeg spilte det før det opprinnelige SMB, hvis jeg ikke husker feil.

 

Og så kom SMB3 og jeg ble "blown away".

 

mario bros lost levels og doki doki panic.

Lenke til kommentar

Jeg tror folk overvurderer kvaliteten til de fleste spill.

 

Fakta er at mange spill er bygd opp av noe skrot som var til overs fra avsluttedede r&d eksperimenter. Selv i SMW er det en dele elementer som virker malplasert og trukket frem fra ei skuff med tildligere skrotede forslag.

 

Skrekkeksempelet er Quake som er resultatet av et prosjekt som feilet. Spillet var basert på hånd-til-hånd kamp i festninger og slott og når prosjektet gikk i vasken så tok de rett og slett og bygde en tilfeldig shooter med innholdet fra produksjonen.

 

Når spill produserers av bedrifter vil de gjerne ha tilbake mest mulig for tidligere r&d og da får man mye rart. Fotballspillerene i SMW passer ikke inn feks. NFL er populært i USA, men for Europeiske spillere virker det helt bak mål.

 

Poenget mitt er at mange populære spill er blitt til gjennom prøving og feiling på måfå og ikke så mye fordi folk hadde peiling. Ved faglig utdanning får man ikke bestått om man oppnår resultatet på måfå, selv om oppgaven er løst.

 

Det hadde vært mye bedre hvis spillene ble til av dyktighet og ikke pga slump. Det verste er når franchiser blir videreført av andre selskaper eller utviklingslag.

 

Hvis noen ser et sykkelløp, ønsker de å se noen gode vinne eller ønsker de å se at sistemann vinner fordi de andre tilfeldigvis ramla?

 

Heldigvis er det litt bedre nå siden de seriøse selskapene satser stort på betatesting og feedback fra spillere.

 

Jeg tror ikke SMW er en perfeksjon, jeg tror det er summen av alt skrotet som var til overs fra R&D fra 1983 og utover som nå endelig var realiserbart pga kraftigere maskinvare. Det finnes ganske mye info og bilder fra utviklinga til spillet og tidlige versjoner. Spillet ble bygd over SMB3 ved at diverse skrot ble satt inn. Prøv, feil, gjenta. Å ta frem tidligere skrotet materiale er langt billigere enn å sette seg ned og tenke ut noe bra.

 

Det siste komiske nå er at Quake Champions skal få karakterer med ulike egenskaper. Et konsept som ble prøvd ut og skrotet under utviklinga til Quake III: Arena og med god grunn. Nå er det plutselig ok fordi andre selskaper ha lagd casual-vennige spill med denne egenskapen. Hvis ikke folk greier å hevde seg i lik kamp så får de legge inn ulikheter. "Jeg greier ikke å skyte deg i spillet så nå skal jeg ha cooldown på en egenskap som løper eller slimer deg ned. Hurra!"

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...