Gå til innhold

E3 2019: Microsoft med detaljer om sin neste Xbox-konsoll – slippes på slutten av 2020


Anbefalte innlegg

Hvis ikke alle spill kan kjøre 120+ fps kan de la vær å lage en ny konsoll. Etter å ha spilt PC med 144 hz skjerm i flere år, Så tåler ikke øynene mine 60 FPS lengre

 

Jeg er en PC gamer selv, men har alltid låst spillene til 60fps pga hardware begrensninger. Personlig trenger jeg ikke høyere en 60 for å føle meg komfortabel. 50fps går også helt fint, men det er helt umulig for meg å leve meg inn i et spill som går i 30 eller lavere. Needless to say, jeg ble veldig glad når jeg oppdaget Xbox One X Enhanced spill som støtter 60fps, men utvalget er så smått

Endret av Mark22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å si det 4 ganger Xbox One X 6 TFLOPS er 24 TFLOPS ytelse.

 

Til sammanligning er

GTX 2080Ti 14TFLOPS

GTX 1080 9TFLOPS

Xbox One X 6TFLOPS

PLAYSTATION 4 PRO 4 TFLOPS

 

XBOX SCARLETT 24TFLOPS

 

Mer enn nok for 8K 120Hz. Mulig opptil 16 eller 32 GB Ram.

Mulig første bevis på at NAVI arkitekturen tar innersvingen på NVIDIA

 

La oss anta at Xbox One X bruker 6 TFLOPS på å levere 4K 30 fps konstant. Det blir 3840 x 2160 piksler x 30 bilder per sekund, omtrent 250 millioner piksler i sekundet. Hvis denne nye Xboxen klarer å levere 4 ganger så mye, altså 1 milliard piksler i sekundet, blir det 4K 120 fps eller 8K 30 fps.

Da antar vi at detaljnivået per piksel ikke øker, altså blir ikke grafikken bedre, og det gjelder kun for de spillene på Xbox One X som allerede kjører i full 4K.

 

Høres det realistisk ut at neste generasjon konsoller vil ha samme grafikk som nåværende generasjon?

 

Videre er det meningsløst å sammenligne med Nvidia-skjermkort, ettersom Nvidia de siste 10 årene har prioritert annerledes enn AMD og får mer spillytelse per FLOP. Det er ikke uten grunn at Radeon VII med sine 13.8 TFLOPS ikke klarer å slå RTX 2080 med 10.0 TFLOPS

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker utviklinga, synast som om MS legger litt press på Sony. 1080p/120fps synast garantert mulig og 1440p/120fps burde la seg gjere mens det forsatt er håp om at 4k/120fps blir aktuellt på begge konsoller. I verste fall får vi ikkje 4k/120fps før både MS og Sony kjem med pro-versjonane sånn uti 2023.

Lenke til kommentar

Liker utviklinga, synast som om MS legger litt press på Sony. 1080p/120fps synast garantert mulig og 1440p/120fps burde la seg gjere mens det forsatt er håp om at 4k/120fps blir aktuellt på begge konsoller. I verste fall får vi ikkje 4k/120fps før både MS og Sony kjem med pro-versjonane sånn uti 2023.

4k 120 fps skjer ikke. Maks 4k 60. Mest realistisk er fortsatt 4k30 og 1080p60 sammen med evt 1080 120fps. De blir å prioritere grafikk foran 120fps

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Det som oppnår høy FPS er det av nye titler som nedprioriterer grafikk eller bakoverkompatible titler. Tipper grafikken kommer til å bli oppgradert så mye at 4K 60 FPS blir target for det meste av titler. En annen sak er at det er en skog med 4K-skjermer der ute som takler opp til 60 Hz så det er et naturlig nedslagsfelt å sikte etter for utviklere. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det som oppnår høy FPS er det av nye titler som nedprioriterer grafikk eller bakoverkompatible titler. Tipper grafikken kommer til å bli oppgradert så mye at 4K 60 FPS blir target for det meste av titler. En annen sak er at det er en skog med 4K-skjermer der ute som takler opp til 60 Hz så det er et naturlig nedslagsfelt å sikte etter for utviklere. 

 

Nå som Navi baserte Radeon 5700 (XT) har blitt annonsert med ytelse tall og brikke størrelse så tviler jeg på at vi kan forvente noe mer enn 2-2,5x mer GPU ytelse i forhold til XBO-X. Ihvertfall med Scarlett og videoen av SoC'en der har folk kommet frem til en 385-400mm2 stor brikke. Så jeg tror dessverre at 4K@60FPS som en ny norm er urealistisk og at spill utviklerne flest vil heller pushe grafikk med den "moderate" GPU forbedringen neste generasjons konsollene sannsynligvis vil ha istedet for å bruke opp så og si alt på 60FPS. 

Vi vil nok få klart flere 60FPS neste generasjon da en mye kraftigere CPU vil gjøre dette mye lettere å få til (spesielt i starten med cross-gen spill), men jeg tror nok forsatt vi vil få veldig mange 30FPS AAA spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...