Gå til innhold

[Løst] Trygghetsforsikring og erstatningsprodukt. TV som ikke har tilsvarende spesifikasjoner,


Laffers

Anbefalte innlegg

Men hva når det ikke finnes tilsvarende design TV? 

(I samme prisklasse)

 

Det finnes ikke noe tilsvarende designline tv. Det er enten langt oppover i pris til for eksempel Samsung the frame eller langt nedover i størrelse som Samsung serif.

 

Nå vet jeg ikke årsaken til at forsikringsselskapet mener tv er ureparerbar. Dersom tv hadde latt seg reparere innenfor en prisramme på 15.000,- så ville det vært beste alternativ. i alle fall for min del.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja å dette berøre sakens kjerne. For er design en egenskap som vektlegges? ikke vet jeg, men som kjøper synes jeg det bør vektlegges som en egenskap. Det er vel opptil forbrukerrådet å retten dersom den blir innkoblet å finne ut av dette. Tenker det bør få konsekvenser for forsikring av slike tvèr om utfallet blir at forsikringsselskapet får medhold. Men venter enda på svar på sist sendte klage.

 

 

 

Men problemet her er vel ikke at design ikke vektlegges, problemet er vel at en "tilsvarende TV" hvor design vektlegges ikke er å oppdrive innen rimelighetens grenser? I ytterste konsekvens, skal forsikringsselskapet be Pioneer fyre opp den gamle produksjonslinja si for å produsere én TV til deg?

Lenke til kommentar

Men problemet her er vel ikke at design ikke vektlegges, problemet er vel at en "tilsvarende TV" hvor design vektlegges ikke er å oppdrive innen rimelighetens grenser? I ytterste konsekvens, skal forsikringsselskapet be Pioneer fyre opp den gamle produksjonslinja si for å produsere én TV til deg?

 

 

Nei, det vet vi begge at er usannsynlig.

Endret av Laffers
Lenke til kommentar

 

Kan ikke reparasjon utføres på produktet, gis om mulig erstatning i form av et identiskt produkt eller, om ikke et slikt produkt kan fremskaffes, et produkt med i det vesentlige tilsvarende spesifikasjoner som det skadede produktet. I de tilfeller det ikke finnes et produkt med i det vesentlige tilsvarende spesifikasjoner i kjøpestedets sortiment gis erstatning i form av gavekort til en verdi av det forsikrede produktets kjøpspris.

Du ender vel kanskje bare opp med et gavekort om dere ikke blir enige. 

Lenke til kommentar

Så da er vi nesten enig da.

 

Spørsmålet er om tven må erstattes innen rimelighetens grenser da?

Jeg ser ingen prisforbehold i avtalen.

 

Det er faktisk ett prisforbehold i vilkårene. Følgende prisforbehold er tatt "dog høyest opp til produktets gjenanskaffelsesverdi på skadetidspunktet." Spørsmålet blir da hva er gjenanskaffelsesverdi når produktet ikke lengre kan kjøpes? 

 

Videre står det i vilkårene "Det gjøres ikke fradrag for verdireduksjon på grunn av alder og bruk.". 

 

Dermed vil jeg tro at det er prisen i 2014 som er gjeldende pristak. Å dette er hvor det blir komplisert. Tv ble kjøpt på ett åpningstilbud til 4998kr dvs. med en massiv rabatt iforhold til veiledende pris. Utfor salget kostet samme modell 14.998,- på Elkjøp å Lefdal, å philips.no viste til en veiledende pris på 17.990,-.

 

Altså er det ikke urimelig å anta at gjenanskaffelse verdi er mellom 14.998,- å 17.990,-

 

Kan ikke være 4998 da jeg er tilbudt erstatningstv med utsalgspris 9998. 

 

Min mening er i alle fall at dette med gjenanskaffelses verdi er noe tullete. Da forsikringen i enkelte tilfeller ikke kan levere produkt som har vesentlig tilsvarende spesifikasjoner. Dermed blir hele framstillingen av trygghetsforsikring feilaktig. I Lefdal sin nåværende reklame for trygghetsforsikring kan man se dette punktet ikke mindre en to ganger "Har ingen aldersfradrag ved utbytte - du får alltid et nytt produkt med likeverdige spesifikasjoner" I tillegg står følgende "Nytt produkt med likeverdige spesifikasjoner om det skadede produktet ikke kan repareres"​ . Om man velger å finlese litt så finner du fort ut at ordene "likeverdige spesifikasjoner" er gjentatt 4 ganger!!!!  Interessant nok så står det meget lite om forbehold angående pris, det kommer først i delen med liten skrift.

 

https://www.lefdal.com/cms/lefdal-trygghetsavtale/lefdals-trygghetsavtale/

 

 

 

 

 

Du ender vel kanskje bare opp med et gavekort om dere ikke blir enige. 

 

 

Les første post. 

Endret av Laffers
Lenke til kommentar

Siste pris jeg fant på Tvn var i 2015 til underkant av 10k

 

https://www.prisjakt.no/product.php?pu=1827352

 

Viser prishistorikk fra 2013 t.o.m i dag. 

 

Har gått fra 14998 i 2013 til nede i 7995 en kort periode i 2014 å sist registrerte pris er 10999. Mulig jeg husker feil angående philips.no sin veiledende pris. Men er i alle fall sikker på at Lefdal på samme tidspunkt som salget reklamerte for at den var satt ned fra 14998. 

Endret av Laffers
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da er saken endelig løst! :D

Etter å ha forfattet en tredje klage ved hjelp av jus student har Moderna å Lefdal endelig kommet fram til en erstatningsmodell som er tilsvarende den som ble skadet å litt til. I klagen ble det istedet for å foreslå ny modell referert til hvordan den skaded modellen hadde blitt reklamert for å at det var disse egenskapene som en ønsket i erstatningsproduktet. Referert til spesifikke punkter i forsikringens vilkår å hvordan disse tolkes etter ordbok. Herunder var ordet spesifikasjoner ett nøkkelpunkt, det ble ikke spesifisert tekniske spesifikasjoner i vilkår å dermed var det rimelig å anta at det også innebærer designspesifikasjoner. Det ble også lagt ved en oppsummering av sakens gang da den har pågått i ca. 3 månder.

 

Klagen ble behandlet på rekord tid denne gangen å kort tid etter fikk jeg tlf fra Lefdal kundesenter som kunne tilby En samsung the frame 55.

Så godt jobba til de på Lefdal å Moderna for å endelig ha kommet med et produkt som ikke bare er tilsvarende men faktisk bedre! 

Selvom det tok endel tid...

Endret av Laffers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...