Gå til innhold

Tips ved kjøp av forsterker


Anbefalte innlegg

Etter å ha blitt inspirert av DanielLs Hjelp og tips til kjøp av høyttalere så tenkte jeg kanskje jeg skulle lage en ang forsterkere.

 

Forsterker og reciver hva er forskjellen?

 

 

En forsterker som ordet sier er en boks som forsterker lyden. Det har egentlig ikke så mange andre oppgaver. En reciver er som ordet sier en mottaker, den mottar lyd også. Dvs at den har en radio innebygget. Det er for å si det kort; en forsterker med radio. Det er mest vanlig på hjemmekino markedet, men for også billige stereo recivere.

Vi har også for- og effektforsterkere. E forforsterkere forsterker også lyden, men i veldig liten grad. Den blir brukt til å koble inn alle lydkildene (CD, DVD osv.). Den brukes primært som en volumkontrol. Hvis man kjøper en sånn må man ha en effektforsterker. Den eneste jobben den har er å forsterker lyden. Mange tror at en effektforsterker har lite å si på liden, men det stemmer ikke!

Fordele med ett sånt oppsett er at da påvirker for- og effektforsterker delen hverandre mindre. Alle forsterkeren har en for og effektforsterker del i seg. Men i sånne oppsett har de valgt å putte de i 2/3 forskjellige kabinetter. Effekt forsterkere for man i mono eller stereo. I mono driver ett kabinnet en høyttaler. Mens i stereo (som de fleste er vant med) er begge effekt delene satt i ett kabinett.

 

En forsterker skal optimalt sett påvirke signalet så lite som mulig. Jo lettere den slipper signalet gjennom,jo bedre vil det bli. Lyngdorf er jo en av merkene som tar dette seriøst og har så vidt jeg vet laget modeller som lar signalet være så og si urørt. De billige surroundforsterkerne som selges for tiden surrer jo med alle mulige effekter og dekodere som påvirker signalet. Feks noen NAD og Marantz modeller har dette.

 

8706395[/snapback]

Du skrev det så bra, så var ikke noe vits for meg å skrive det om tongue.gif

Det er også noen merker som har en funksjon på forsterkeren som gjør at signalet går rett gjennom og ut til høyttalerene. Da går det utenom bass og diskant justering ol.

 

 

 

Hva skal jeg kjøpe? Stereo eller surround?

 

 

Ser det er mange som kjøper surround. Det er vel og bra det, men har man egentlig bruk for de 3 ekstra kanalene. Mitt personlige syn sier meg at hvis anlegget skal brukes over 60% til film er surround ett godt alternativ. Men man vil alltid få mere for pengene i ett stereoanlegg. Og ikke tro at film ikke er morro på ett godt 2.0 eller 2.1 anlegg! Personlig syns jeg det er bedre å sett en film på ett godt stereoanlegg enn på ett dårlig surround anlegg. Selvom man "mister" de 3 andre kanalene. Men hvsi du har ett godt surround anlegg så er det "bedre" enn ett stereoanlegg til film. Da blir filmopplevensen mye større. Så lenge musikken ikke er laget for flerkanals oppsett anbefales det ikke å høre musikken i det. Musikk som er spilt inn i 2 kanaler låter helt pyton i 5... Lydbildet blir helt feil. Men feks SACD er 5 kanaler da er det morro med ett godt surround anlegg.

 

 

 

Hva er egentlig watt?

 

 

Watt er en avledet SI-enhet for måling av effekt. Symbolet for watt er W. En watt svarer til 1 joule per sekund (1 J/s) eller i elektriske enheter 1 volt-ampere (1 V·A).

 

Enheten watt beskriver raten i joule per sekund som energi konverteres, brukes eller spredes med.

 

ace4fcca42c323972646e7988d2e67c7.png

 

Enheten har fått navn etter James Watt for hans bidrag til utviklingen av dampmaskinen. Den ble tatt opp av Conférence Générale des Poids et Mesures (CGPM) i 1960.

 

W=effekt

Skal prøve å forklare det litt i hifi sammenheng.

Dette med watt er ett omdiskutert fenomen. Vi må huske å tenke på at watt er ikke musikk! Mange som misbruker dette som prøver å selge produkter basert på ant watt. Det trenger ikke å være feil ant watt de oppgir, men det kan måles på mange forskjellige måter. Den mest vanlige er at man måler når forsterkeren har alle kanaler i drift og med ett frekvensomrdet fra 20Hz - 20 000 Hz.

Da står det ofte hvor høy forvregning det er også. Det er oppgitt som THD (jo lavere jo bedre)

sw51-1000.jpg

Disse er ett eksempel på det

spesifikkasjoner :

effektiv samlet: 25Watt RMS / 1000Watt P.M.P.O.

Subwoofer: 15Watt, 4x Satelliten/1x Center: Hver 2Watt RMS

Her ser dere at de klarer å få det til å bli 1000watt! Men i RMS målinge blir det 25Watt.

Ett annet eksempel er Eltax AVR-900 Receiver denne oppgis til å yte 6x210 Watt i 4 ohm. En forsterker har en i praksis en virkningsgrad på rundt 60%. Resten er tomgangs strøm (varme). Så når denne Eltak forsterkeren har en strømforsyning på 500watt så er det bare å regne ut.

((60%) x 500) / 6 = 50. Dvs at det yter 50watt per kanal og ikke 210 som de oppgir.

Mere om dette kan du lese i Patos "Billig wattsom ikke finnes…" <- klikkbar link

 

 

 

Hvor mange watt trenger jeg?

 

 

Den optimale forsterkeren har uenderlig stor strømforsyning. Jo mere kraft en forsterker har jo mere kontroll har den over høyttalerene. Forsterkere med for lite watt i forhold til høyttalerene kan øderlege/sprenge høyttalerene.

Ant watt man trenger kommer helt ann på hvilke høyttalere man har.

Da må man se på ant dB som høyttaleren er oppgit med. Jo høyere dB jo lettere er høyttalerene å drive jo mindre forsterker trenger du. Det er viktig å huske at man kan ikke måle kvaliteten på en forsterker på ant watt. Så jeg anbefaler IKKE å kjøpe en PA forsterker. Det er det bare kraften som står i fokus, ikke lyden (så lenge du ikke skal ut med x antall tusen). En annen ting man må huske på er at bare fordi høyttalerene er store vil ikke det si at man trenger en kraftig forsterker, da må man sjekke dB på høyttalerene, da får man ett lite bilde av hvor mye strøm de trenger. Mine høyttalere er oppgitt med 90 dB, på disse brukte jeg før en forsterker som ytet 32watt i 8Ohm. Dette fungerte utmerket! Men så er det også en forsterker som oppgir mere riktig watt enn det andre gjør.

Men husk å sjekk hvordan ant watt er målt.

 

 

 

Anbefalte forsterkere

 

 

Bare for å ha dette på det rene så er dette forsterkere som jeg har hørt og som jeg anbefaler. Så det er ikke nødvendig hvis en forsterker som passer for deg.

Blir stort sett bare stereo forsterkere fordi det er det jeg kjenner mest til.

Alle navnene er klikkbare.

 

< 5000,-

Rega Brio Det var denne jeg brukte på høyttalerene min før.

CAMBRIDGE 640A v.2 de andre i denne serien er også bra, men valgte denne da den ikke koster så mye mer enn den andre.

CAMBRIDGE Azur 340A god i forhold til prisen.

NAD C320BEE Her for du mye lyd for pengene, samme gjeller C325BEE

Harman/Kardon HK 970 en pen forsterker med gode lydegenskaper.

 

5000-10.000,-

Marantz PM 7001 en god forsterker med varm lyd.

Denon PMA-1500AE en forsterker som har mye du ofte må betale MYE mere for. Samme med storebroren PMA-2000AE.

Xindak XA-6950 "Kaviar og champagne til øl og pølse pris!" som står i Fidelitys test av denne.

Thule Spirit IA100 Låter som om den koster mere.

 

10.000 - 30.000,-

Midard Audio Oberon alle disse settetene låter bra, men krever forforsterker.

Vincent sa t1 En veldig god forforsterker.

Vincent sp t100 effektforsterkerene til T1.

DK Design Group VS-1 Ref. MKIII en kraftig forsterker med high end egenskaper.

Hegel H1

Hegel H200

osv osv...

 

Skriver ikke om noen av de som koster mere enn 30.000,- da det meste er veldig bra! I de prisklassene er det stort sett en smakssak om man liker lyden eller ikke.

 

Grunnen til at det er to butikker som stort sett går igjenom er fordi det er stort sett der jeg har vært å hørt.

Andre butikker som er verdt å nevne er:

Oslo Hi-Fi Center

Eltek

Lyric

Hifi huset

Surround.no

Sikkert mange andre jeg har glemt også tongue.gif

 

 

 

DanielLs forsterker tips

 

 

Heisann!

 

Her har jeg forandringene du kan putte inn.Har ikke skrevet noe om Riga Brio.du får legge inn din egen vurdering om den. Har lagt til de du har i den første kategorien så du kan fjerne dem,pluss at jeg har lagt til noen surroundforsterkere og.

 

Så,her er det som jeg fikk satt sammen:

 

2000 til 4999

 

Dette er en prisklasse hvor man lett kan bomme.Her prøver mange av billigprodusentene å vinne kunder med falske spesifikasjoner og løgner.

Her er noen forsterkere,både stereo og surround, som faktisk gir deg noe for pengene.

 

Stereo

Cambridge 340 A Godt tatt i mot av entusiaster og symboliserer Cambridge's filosofi om lyd foran funksjonalitet. Se også 540 og 640 i samme serien.

Denon PMA-700AE God og solid forsterker som burde kostet mye mer.

NAD C320BEE Oppkalt etter en nordmann og må være den mest gjennomførte forsterkeren i sin prisklasse.

Rega Brio

HK 970 En kraftstasjon av en forsterker.Passer godt på musikk som trenger trøkk.

 

Surround

Cambridge 540 R Engelskmennene har tatt steget over til hjemmekino og godt lyder det.

Denon AVR 1306 God,men grenser for hvor krevende høyttalere den orker.

Denon AVR-1706 Hauger av specs som til vanlig koster mye mer.

NAD T744Hauger med krefter for pengene.

HK AVR 145 Som tidligere sagt,masser av krefter og god på populærmusikk.

Pioneer VSX-516 God og kraftig undervurdert.Men ikke ekte spesifikasjoner!

Pioneer VSX-916 Pre-out til en levelig pris.

 

 

 

Men det viktigste ved hjøp av hifi komponenter er at du hører på dem selv!

Det er en smaksak hvordan man liker lyden!

Det er heller ikke dumt å kjøpe brukt. For hifikomponenter blir ikke noe dåligere om de har vært brukt noen år. Nesten tvert i mot!

 

En annen viktig ting i hifi verdene er å kombinere. To prudukter som er kjempe bra hver for seg er ikke nødvendig hvis topp sammen. De kan ha helt forskjellige kvaliteter som ikke blir bra å blande.

 

Bare å komme med tilleggs info så vi kan få denne "guiden" enda bedre!

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott guide GnoMiz! Er virkelig behov for oppklaring rundt fenomenet watt og hvordan man skal forholde seg til det sammen med høyttalere. Var også veldig ryddig gjort.

 

Mine første tanker rundt punkter som bør tillegges:

 

*En forsterker skal optimalt sett påvirke signalet så lite som mulig. Jo lettere den slipper signalet gjennom,jo bedre vil det bli. Lyngdorf er jo en av merkene som tar dette seriøst og har så vidt jeg vet laget modeller som lar signalet være så og si urørt. De billige surroundforsterkerne som selges for tiden surrer jo med alle mulige effekter og dekodere som påvirker signalet.

 

*Når du først tar opp det med effektforsterker kunne det kanskje vært til hjelp å si hva formålet med det er og hva som må gjøres for å få det til?

 

*De fleste surroundreceivere kan også motta og sende bildeoverføring videre,ikke kun lyd.

 

*Du argumenterer til vanlig veldig godt for stereo og hjelper gjennom det flere med å ta det rette valget,men her sier du veldig lite om fordelene med det. Kanskje si noe mer positivt om det i stedet for å si hva som er feil med surround?

 

*Det er sant at musikk i 5 kanaler ikke er godt å høre på,men for noen kan jo 5-6 stereo være et alternativ som de fleste receivere har for tiden. Sier det ikke som en argumentering for surround,bare påpeker at det er mulig.

 

*Som sagt er det veldig bra at du tar opp dette om watt,mange som bommer på denne.Men eksemplet ditt kunne kanskje vært på norsk og ikke tysk?Ting er forvirrende nok allerede for de fleste,så når det er på et fremmedspråk blir det ikke lettere ;)

 

*Når det gjelder hva slags forsterker man skal kjøpe til hvilke høyttalere kan du kanskje få med at det ikke er mulig å ha en for stor forsterker? Jo bedre kontroll forsterkeren har over høyttalerne jo bedre er det.

 

*Eksemplene på forsterkere er gode,men kanskje legge til noen i den billigste klassen da det er der flest folk ender? Legge til Cambridge 340 A i den billigste og Hegel H200 i den dyreste.

 

Ellers syns jeg dette var veldig bra og nødvendig,noen skrivefeil men sånt klarer alle å lese seg gjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Signalpunktet puttet du inn feil sted ;) Skal inn på den første da det ikke har noe relevanse med valg mellom stereo og surround. Ellers ble rettelsene gode selv om jeg fortsatt syns du burde legge inn noen tips for de som ikke har 5000 å bruke,folk som har 2-4000 å bruke fortjener også å vite hva det finnes av brukelig utstyr der ute ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sorry,men kan fortsatt ikke se at den er flyttet. Hos meg det kommer sent? Tenkte forresten at å ha en egen del for forsterkere mellom 2000 og 4999 hadde vært en grei ide,vil du at jeg skal lage en du kan klippe inn?

8706681[/snapback]

Ja det hadde vært fint, har ikke mye erfaringer med forsterkere i den klassen.

 

Jeg la det du skriv under "Hva skal jeg kjøpe? Stereo eller surround?"

Det ble kanskje ikke helt riktig?

Hvor tenker du den hører hjemme?

Lenke til kommentar
Under anbefalte forsterkere står ulikhetstegnet foran 5000 feil vei. Skal være < 5000,- og ikke > 5000,-.

 

Ellers bra post. :)

Jeg tilbød han å hjelpe med det og lagde en ny med alle han nevner. Men han satte den som et eget punkt nederst i stedet.

 

Ellers tenker jeg at det hadde vært en ide å putte en link til høyttalerguiden underst så gjør jeg det samme på den andre da de to er ganske relatert.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

*En forsterker skal optimalt sett påvirke signalet så lite som mulig. Jo lettere den slipper signalet gjennom,jo bedre vil det bli. Lyngdorf er jo en av merkene som tar dette seriøst og har så vidt jeg vet laget modeller som lar signalet være så og si urørt. De billige surroundforsterkerne som selges for tiden surrer jo med alle mulige effekter og dekodere som påvirker signalet.

 

Sprøs jo litt akkurat det, om forsterkeren har digital signalbehandling, så ser jeg stort sett bare fordeler i det. At forsterkeren ikke skal gjøre noe som helst er bare tilfelle om man har et perfekt opptak, som spilles av på perfekt utstyr i et perfekt rom, i den perfekte lytteposisjon. For veldig mange vil modifisering av lyden kunne danne et bedre lydbilde.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel,jeg tar nå utgangspunkt i at denne guiden er for nybegynnere og saken da er ofte at den digitale signalbehandlingen i billigere forsterkere forderver mer enn det forbedrer spør du meg. Så er av den grunn jeg valgte det utgangspunktet.

 

Men det er helt sant at i høyere prisklasser kan man vinne mye på dette. Forresten veldig bra at det fortsatt kommer tips til forandringer,er helt åpen for det samme på høyttalerguiden. Har jo ikke fått gjort noen forandringer siden noen dager etter at jeg la den ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...