Gå til innhold

Analog Stereoanlegg


Anbefalte innlegg

Vel dette ligner litt på at "alle" kaller et objektiv til et speilrefleks for linse, men det betyr ikke at det er den riktige bruken av ordet.

Det samme med klasse-D forsterkere, som ble oppfunnet like etter andre verdenskrig og lenge før digital audio ble påtenkt, gjør det ikke riktig å kalle det for digital forsterker selv om "alle" gjør det (og når man spør hvorfor de kaller det digital, er det for at det er en "D" der).

Jeg har aldri sagt det var fordi det stod en D der.

 

Jo det stemmer sikkert at D har man vist om lenge. Men brukbart til Hifi har det bare vært i 5-10 år avhengig av hvem du spør....

 

 

 

Poenget er at folk ikke spør om Switching forsterkere eller Lineære..

 

Vi sier Digitalt eller Analogt, selv NAD og hifiklubben bruker samme ord som jeg og ts...

 

Så kan troll og filsespikkere krangle videre...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du henviser til Hypex som har denne white paper på sine nettsider som de kaller "The definitive explanation why there's no such thing as a "digital amplifier", and why most
"digital" amplifiers are seriously fundamentally flawed.": https://www.hypex.nl/img/upload/doc/an_wp/WP_All_amps_are_analogue.pdf

 

For den som ikke gidder å lese hele pdf'en: her er konklusjonen:

"6. CONCLUSION A device delivering power to a loudspeaker is by definition analogue. The non-idealities of class D amplifiers are analogue in nature as well, and must be solved using analogue means. Error control (feedback) is an important tool in the reduction of nonlinearities, and is often the only available tool to address linear errors such as response deviations. Since the notion of “digital” is not applicable to amplifiers, attempting to make amplifiers more digital by abolishing error control is a futile and irrational endeavour. All amplifiers are analogue, and the appreciation of this fact can only lead to more and better analogue amplifiers."
 

Lenke til kommentar

Alala bla bla bla, misforstå trolle og tjo og hei.

 

Jeg vet hva klasse D er, jeg forklarte bare at vi og bransjen kaller det Digital eller hybrid digital.

 

Legg merke til at jeg ikke sa DIGITAL først, for å rette så skulle Jeg sagt klasse D.

 

Og når folk sier Analog forsterker så mener de lineært og ikke klasse D.

 

Og bransjen kaller klasse D selv Digital.

 

At du prøver å legge inn en motlink fra Hypex som hevder modulen deres er Analog er ikke bedre... De burde heller si at deres Switch mode Klasse D lyder som en lineær(Analog).

 

Grunnen til at de ikke gjør det er fordi jeg og ts og alle andre kaller det analogt og digitalt..

 

 

Jeg kan love deg at all lyd er Analogt samme faen, selv synth og tekno er analog lyd når det kommer ut av høyttalerne.

 

Så vi kan kalle all hifi analogt...

Sånn.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hypex lager noe av det råeste og dyreste som finnes, og tidligere BO nå ICE.

 

Det er vanskelig å si hva som er best, jeg vil fortsatt si at de dvs solid state lineær, lyder forskjellig fra klasse D.

 

Men jeg sier ikke hva som lyder best, på mye idag så lyder D best, jeg bare sier det er forskjellig.

 

Akkurat som rør og transformator er forskjellig..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...