Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva tenker dere om Samsung Q85R når prisen sannsynligvis synker under Black Friday? Ikke til film, kun sport og tv i dagslys/vinduer bak TV. OLED uaktuelt.

 

Skal tilsynelatende være samme som denne https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q80-q80r-qled

Prisen bør under OLED65B9, men det er gode muligheter for at en av de tre store dumper prisen på black friday.

 

Hvis du kun ser på TV i opplyst rom tror jeg dog ikke du vil merke stor forskjell på en kantbelyst modell som Q65R kontra Q70R, Q80R, Q85R, eller Q90R. Kan til og med være lurt å vurdere IPS-modeller som LGs SM90 eller Sony XG85 for bedre innsynsvinkler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tenker dere om Samsung Q85R når prisen sannsynligvis synker under Black Friday? Ikke til film, kun sport og tv i dagslys/vinduer bak TV. OLED uaktuelt.

 

Skal tilsynelatende være samme som denne https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q80-q80r-qled

For all del ikke så dumt det. Ville imidlertid rådet deg til å se om det er flere Q9FN igjen på lager ved neste Power mastercard-kampanje. Da er 65 tommeren nede i 16 000 som regel. Det er en bedre modell enn Q85 / Q80. :)

 

Til sport synes jeg han gjør helt rett i å velge Samsung. Spesielt i mye dagslys.

 

Edit: Nevermind. De er alle gått ut. Da blir Q80 / Q85 / Q90 eller Sony XG950 de neste valgene. :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.dinside.no/data/tv-test-hosten-2019/71693183
 

5 av 6 foretrakk Oled over Qled 

 

Om man liker milky Blacks og lysblødning kjøp Qled for de som er smarte Oled 

 

Selv Samsung kommer med Oled tvr fra 2021

Qled er bare en lcd med en Qled partikkel plast film helt elendig kontrast og folk går 5 på i bøtter å spann .... hallo 

Endret av samco
Lenke til kommentar

Du må skille etter hva den skal brukes til Samco. OLED er skikkelig middelmådig til sport, mens Samsung og Sony begge er bra der. Sortnivået til OLED blir ikke overlegent, dersom en skal se på TVen med sollys flommende inn i stua. Handler om bruk og behov. Alle vet at OLED er best på film eller spill en mørk kveld, eller med lite lys. Men det er ikke det han vil bruke den til. :)

 

Edit: Har gått til innkjøp av en ADATA SX8200 Pro 1TB NVMe M.2 SSD (that's a mouthful  :tease: ), pluss et Icy Box-kabinett. Hvis det fungerer etter planen, så vil det bli en ekstern harddisk med overføringshastighet på 1,7GB/s cirka. Ganske greit når 4K HDR filene en overfører som regel er på mellom 80 og 90GB. Da vil 90GB ta cirka 53 sekunder og overføre. Per nå bruker jeg en Porsche LaCie Sata HDD som bruker MYE lengre.  :rofl:

Endret av Agentspoon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du må skille etter hva den skal brukes til Samco. OLED er skikkelig middelmådig til sport, mens Samsung og Sony begge er bra der. Sortnivået til OLED blir ikke overlegent, dersom en skal se på TVen med sollys flommende inn i stua. Handler om bruk og behov. Alle vet at OLED er best på film eller spill en mørk kveld, eller med lite lys. Men det er ikke det han vil bruke den til. :)

 

Edit: Har gått til innkjøp av en ADATA SX8200 Pro 1TB NVMe M.2 SSD (that's a mouthful :tease: ), pluss et Icy Box-kabinett. Hvis det fungerer etter planen, så vil det bli en ekstern harddisk med overføringshastighet på 1,7GB/s cirka. Ganske greit når 4K HDR filene en overfører som regel er på mellom 80 og 90GB. Da vil 90GB ta cirka 53 sekunder og overføre. Per nå bruker jeg en Porsche LaCie Sata HDD som bruker MYE lengre. :rofl:

Deilig! Når du ser filmer, laster du de over på denne, for å så sette den i TVen? Har du vurdert plex i stedet?
Lenke til kommentar

Nope, har i grunn aldri prøvd Plex. Eller, det vil si, har vel lastet ned programmet et par ganger, men aldri ordentlig tatt det i bruk.. Jeg blir kanskje litt forvirret av at det står at Plex er en streaming plattform. Noe som for meg betyr at en streamer filene over internett. Det ville vært uaktuelt, da jeg har hjemmekinoen i barnehjemmet med passe elendig internett. Men hvis det er en offline kul interface (med støtte for Atmos-vel og merke), så ville det jo vært morsomt å prøve.. så alt avhenger egentlig av.. hva er Plex til syvende og sist gjør? :p

Lenke til kommentar

Du kjører som regel en maskin med Plex Server på ditt lokale nettverk (kablet eller wifi) og har en klient som kan "streame" filene på serveren. Som regel klarer klienten å vise filene uten noe transcoding, da "streames" filen direkte til klienten. De fleste smart-tver har mulighet til å installere Plex-klient, og AppleTV 4k har mulighet til å vise 4k filer (har ikke testet 4k med smart-tv klient, så usikker om det støttes enda) Plex anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar

Men hvis TVen skal være klient for eksempel, må vel filene streames fra Plex Server på et vis? Wifi gjerne? Da oppstår problemet igjen at bitraten er for høy, og jeg vil oppleve lag på nettverket. Ellers kan en gjerne koble ethernet mellom Plex Server og klient, men det virker litt knotete bare for å få et mer fancy bibliotek? :p 

Lenke til kommentar

Men hvis TVen skal være klient for eksempel, må vel filene streames fra Plex Server på et vis? Wifi gjerne? Da oppstår problemet igjen at bitraten er for høy, og jeg vil oppleve lag på nettverket. Ellers kan en gjerne koble ethernet mellom Plex Server og klient, men det virker litt knotete bare for å få et mer fancy bibliotek? :p

Hvor høy bitrate har du egentlig? Bør ikke dagens rutere klare realistisk over 300mbit/s? Det tilsvarer jo fort 2,2 GB per minutt, eller da 132GB per time.
Lenke til kommentar

Men hvis TVen skal være klient for eksempel, må vel filene streames fra Plex Server på et vis? Wifi gjerne? Da oppstår problemet igjen at bitraten er for høy, og jeg vil oppleve lag på nettverket. Ellers kan en gjerne koble ethernet mellom Plex Server og klient, men det virker litt knotete bare for å få et mer fancy bibliotek? :p

Jeg liker egentlig ikke ordet server. Alt "Plex Media Server" er, er et program du kan installere på en hvilken som helst PC. Du åpner så programmet, og forteller hvor mappen med filmer/serier ligger. Plex ser da gjennom mappen, og sorterer basert på filnavn, og type (filmer vs. TV-serier).

 

Du kan så åpne/installere Plex på en hvilken som helst dings, mobiltelefonen din, TVen (de fleste smart-TVer kommer med Plex, eller kan installere Plex), Apple TV, Chromecast, etc., logge på, så kan du se alle dine serier, filmer, musikk, etc. Da slipper du styre med harddisk/SSD.

 

Og ja, Plex støtter 4K HDR, inkludert Dolby Audio. Du trenger ikke bra internett, WiFi-hastighetene må være minst like rask som bitraten til filen. F.eks. en 2 timer lang film på 50 GB, har en bitrate på 58 Mbps. Det vil si, at WiFi-nettverket må klare minst denne hastigheten. Men internetthastigheten din har ingenting å si, så lenge filene ligger på lokalnettverket. Jeg bruker dette oppsettet, med tilsvarende filer, og det fungerer helt fint. (Opp til 90GB per film, selv om jeg ikke ser nødvendigheten av å gå over 50GB. Jeg ser ikke forskjell på 50GB vs. 90GB i HEVC).

 

Edit:

Har funka helt greit å streame 4k via plex. trur ikke jeg fikk til HDR, men støtte for det har vel kommet i ettertid?

4K HDR fungerer fint med Plex i dag. Prøvd på Apple TV 4K, samt LG C865 sin innebgyde app. Dolby Audio fungerer også. Dolby Vision derimot, har jeg lest at ikke fungerer. Jeg har ingen filer i dette formatet, så det kan jeg ikke bekrefte/avkrefte. Endret av Reeve
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Men hvis TVen skal være klient for eksempel, må vel filene streames fra Plex Server på et vis? Wifi gjerne? Da oppstår problemet igjen at bitraten er for høy, og jeg vil oppleve lag på nettverket. Ellers kan en gjerne koble ethernet mellom Plex Server og klient, men det virker litt knotete bare for å få et mer fancy bibliotek? :p

 

 

Bitrate på en typisk Bluray HDR film er mellom 50-70Mbps en plass og dette går fint å streame over både 100Mbit kablet og WiFi. Faktisk, så mener jeg TVen din kun har et 100Mbit interface på det kablede nettet. Det kan bli problemer med "demo videoer" av ymse sort (da de typisk har langt høyere bitrate med høyere bildefrekvens), men for alt av film er dette ikke et problem. Så dersom alt innholdet er vanlig film og TV-serier bør ikke bitraten bli noe stort problem noen gang (for eksempel, siste Spider-Man filmen sjekket jeg nå er 58Mbps som tilsvarer litt i overkant av 7MB/s).

 

Plex er forøvrig et veldig misforstått produkt, og gjør akkurat det som reklameres for som Plex store styrke, å kunne streame alt til alle typer enheter. Nettopp derfor ligger også transcoding i bunn for Plex som den store styrken til dette programmet, som lar deg se det meste på alle typer enheter. Joda, det er mulig å få til streaming uten transcoding også, men programmet er ikke laget spesifikt for dette bruksområdet, så det er jo bare å sjekke diverse forum for den haugen med problemer dette medfører. F.eks bugs som gjør at den tvinger transcoding om man vil ha diverse eksterne subtitles og slike problemer. Bare å google "no transcoding Plex" så er det nok til å miste nattesøvnen ;) I tillegg må du ha en "server" komponent, så dersom bruksområdet er rein streaming med dekoding på klientsiden er det liten grunn til å velge Plex.

 

Dersom du bare skal streame så er det Kodi som er de-facto standarden (Plex er jo også bygget på Kodi/Xbmc). Og nå har jo du kjøpt deg en Vero4k+ også, så dermed er det vel en no-brainer for deg uansett? Den kjører OSMC med Kodi på toppen, så da trenger du i hvert fall ikke noe Plex :)

 

Forresten så er det også fint mulig å streame direkte til TVen gjennom DLNA streaming. Aktivere DLNA funksjonen på server siden (PC, NAS, etc) og TVen klarer å spille av videoene uten problemer over både WiFi og kablet nett (det dukker automatisk opp inne i media appen på TV-en). Dette har jeg testet rett i min LG TV og UHD Blu-ray med HDR streames perfekt uten hikke. Eneste ulempen er at du ikke får fancy menyer da.. *fordelen* med å bruke LG TV-en som avspiller er at du da får Dolby Vision støtte, men det finnes såpass lite filmer med DV at dette ikke blir et problem uansett. Dessuten, av det jeg har sett, så støtter ikke MKV konteineren Dolby Vision, og dermed må typiske konteinere som MP4 brukes, som igjen ikke støtter Dolby Atmos, så da må andre lydspor muxes inn ;) Så like greit å la vær enn så lenge..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Lite filmer med DV er vel stikk motsatt nå 

 

 

Jeg snakker om Blu-ray og ikke streaming. På streaming tjenester er det bra med Dolby Vision støtte bla.a fra AppleTV og Netflix. På Blu-ray er det mindre, men det er vel ganske naturlig, da støtte for DV stort sett er ikke eksisterende bortsett fra på LG TV-er. Samsung har ikke støtte for det, sammen med de fleste andre, da de antakeligvis er for gniten til å betale lisenskostnaden, så dermed ender det meste opp med kompatible HDR10 standarden..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...