Gå til innhold

LES: Den store sikkerhetsguiden v.2


Gjest medlem-105082

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-105082

Akseptabelt nok for de fleste normale brukere, men du må nesten se an ditt bruk. Leser du bare nettavisen og betaler regninger så holder det. Om du laster ned mye eller surfer på litt usikre sider med popups og annet, eller mangler nettvett og trykker på alle linker på Facebook, så bør du kanskje vurdere noe bedre. Fordelen med Security Essentials/Defender er at det er et utrolig enkelt og greit program for de som bare vil ha noe "rett ut av boksen". Gratis alternativer som Avast og Avira er nok sikrere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel dere kan jo bedømme selv

 

http://www.pcworld.com/article/2689232/free-is-good-no-cost-panda-software-tops-av-tests-rankings-of-antivirus-software.html

 

Kommer dårligst ut og har gjort det en stund nå. 

 

Selv foretekker jeg BitDefender Free og Pro utgaven. Pent, ryddig, effektivt, funksjonelt, lite reusrsskrevende og tilbakeholdent.

 

BitDefender har også i en lang tid kommet ut på top eller vært best i samtlige AV tester og sammenligninger.  

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan noen hjelpe meg å finne en god antivirus/malware løsning? Har prøvd bitdefender internet security 2015 de siste dagene, og har opplevd at det bruker opp til 600mb ram, og nettsider laster inn veldig tregt. Bruker også fullversjonen av malwarebytes, men vet ikke om det er noen bedre alternativer. 

 

Byttet til avast, fikset alle problemene, men burde jeg skaffe meg en brannmur? Eller er windows brannmuren god nok?

Endret av Feexy
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Ingen programmer kan erstatte et godt satt opp system. Er det satt godt nok opp behøver man ikke sikkerhetsprogrammer. Men det skader ikke å ha de heller, det kan være at du får noe ut av det.

 

Men programmer som ccleaner f.eks, jeg skjønner ikke at folk gidder å bruke de. Hva er poenget med Ccleaner disk wipe f.eks? Alle windows installasjoner kommed med windows sin interne defrag slått på, hver gang skjermbeskytteren din slår seg på, så går det nøyaktig 3 minutter før windows sin interne defrag slår seg på, og så flytter den sensitive filer fra en plass på harddisken til en annen plass, og når du kommer tilbake til maskinen og slår av skjermbeskytteren, skrur på ccleaner eller andre programmer for den saks skyld og så wiper du vekk noen sensitive filer, så har du slettet filene fra den nye posisjonen de har fått på disken (Som windows sin interne defrag er ansvarlig for å ha flyttet til) og de gamle clusterne som holder på de sensitive filene er fremdeles der etter du tror du har wipet de.

 

Man må vite hva man gjør før man tar i bruk slike programmer, de fleste har aldri fått noe ut av de på 10 år iallefall, folk wiper og renser i hytt og pine, men det er aldri noen filer som forsvinner, straks skjermbeskytteren din slår seg på, så har noen av dine sensitive filer fått to plasseringer på harddisken din uten at du er klar over det.

 

mGvOGQP.png

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tenker jeg spør her, siden dette kanskje ikke er verdt en egen tråd.

 

Jeg greide å komme inn på noe jeg tror er en sketchy klone av LimeTorrents, og kom til å trykke på en link som viste seg å være en .exe fil som ble lastet ned. Den landet i "nedlastinger", hvor jeg deretter slettet fila uten å kjøre fila, og tømte papirkurven. Ikonet til fila fikk (i hvert fall i papirkurven) dette sikkerhetssymbolet fra Windows som sier at en adminbruker må godkjenne kjøringa av den. Kjører nå The Malicious Software Removal Tool fra Windows.

 

Antakeligvis er jeg godt på den paranoide siden nå. Men tenkte å høre uansett. Har jeg grunn til å uroe meg?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hvis du tenker antivirus, så er det vel Kaspersky, Bitdefender, Norton, Trend Micro og F-Secure som har ligget på topp gjennom det siste året, hvis du er villig til å betale noen kroner.

Blant de som er gratis er Avast, Avira og Bitdefender blant de mest anbefalte, muligens Panda enda holder noenlunde følge. Avast kjøpte opp AVG for en tid siden, og slipper ny versjon av både Avast og AVG senere denne måneden, og det blir spennende å se hva de har fått ut av oppkjøpet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...