Gå til innhold

Hjelp! Jeg skal finne PC til foreldrene mine!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for gode innspill. Jeg kommer ikke til å kjøpe noe fra Apple, bare så det er sagt. :) Er litt allergisk.

 

Ut ifra priser på ferdig-PC-er, og det faktum at så å si ingen av dem har SSD, så skjønner jeg at det er begrenset hva man får innenfor de budsjettrammene som er satt. Jeg kommer til å krype til korset og bygge PC-en selv, virker det som. Jeg har plukket ut disse delene. Er det noe som er problematisk her?

 

Jeg har valgt et HK med integrert grafikk, og ingen harddisk, kun SSD.

 

Edit: Og en ting til: Den Samsung-skjermen som er en 3D-skjerm - er den dugende som vanlig skjerm også?

Endret av stiansa
Lenke til kommentar

Takk for gode innspill. Jeg kommer ikke til å kjøpe noe fra Apple, bare så det er sagt. :) Er litt allergisk

Hehe, er vel ikke direkte overrasket, har sett mange tilfeller av allergisykdommen "Applefobiae furiosis" - tillater meg likevel å stille spørsmål ved rasjonaliteten bak den "allergien" - men ber deg ikke om å kaste bort tid på å forsøke å forklare det. Lykke til med prosjektet. ;)

 

Ville for øvrig heller brukt pengene på en skjerm med IPS-panel, enn en typisk gamer-skjerm med TN-panel. Foreldrene dine trenger ikke en skjerm med 2ms responstid, men heller best mulig fargegjengivelse og gjerne noe bedre lysstyrke enn det den Samsung-skjermen tilbyr.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Ville for øvrig heller brukt pengene på en skjerm med IPS-panel, enn en typisk gamer-skjerm med TN-panel. Foreldrene dine trenger ikke en skjerm med 2ms responstid, men heller best mulig fargegjengivelse og gjerne noe bedre lysstyrke enn det den Samsung-skjermen tilbyr.

 

Er Dell UltraSharp U2412M ok? Jeg vet at f.eks. UltraSharp U2410 er bedre, men den koster altså ca 1500 kr mer.

Lenke til kommentar

Uten at jeg har erfaring med den, så lager Dell gode skjermer som gir mye for pengene etter det jeg vet, så jeg vil si at den er et mye bedre valg. Den har dessuten 16:10 format, som gir flere pixler i høyden, og som jeg helt klart foretrekker foran 16:9-skjermer. Ser ut til å være et knallkjøp til bare et par hundrelapper mer.

 

Er vel en ganske grei attest dette her også - selv om den, som prisen indikerer, har et E-IPS-panel som ikke er i absolutt toppklasse sammenlignet med (oftest langt dyrere) H-IPS-skjermer. Man får noe som ligger ca midt imellom TN og H-IPS kvalitetsmessig:

http://news.cnet.com...rim-with-value/

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Nei, det vil i liten grad merkes.

 

Grunnen til at det er bedre er fordi LGA1155 plattformen benytter seg av dual-channel minne, hvilket betyr at maskinen kan sende informasjon til to og to minnebrikker samtidig. Det er ikke snakk om et veldig stor forskjell (Kilde), men siden prisen vil være mye av det samme er det like greit å benytte parvise brikker.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Hva med OEM versjon av OS. Du sparer vel rundt 500kr?

 

Kan man bruke OEM når man kjøper PC i deler, da? Jeg trodde OEM kun ble levert ferdig installert på komplette PC-er, jeg. ??

 

Man kan bruke OEM til selvbygg, ja. OEM er bare en type operativsystem som "låser" seg til hovedkortet, altså at du ikke kan bruke den på noen andre PCer...

 

Link

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...