Gå til innhold

Windows 10-oppdateringen du ikke vil gå glipp av


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Sykt med inntrenging på privatlivet med denne oppdateringen...

 

Keyloggers og remote access bakt inn i OSet.

 

"Hi, I'm Nik from Microsoft. Let me into your computer, I'm Trusted."

 

 

"Basic" is the lowest those two editions can go. Right now, it includes the state of your hardware and its specifications, your internet connection quality, records of crashes and hangs by software, any compatibility problems, driver usage data, which apps you've installed and how you use them, and other bits and pieces. According to Redmond, the new "basic" level of snooping will cover:

 

Data that is vital to the operation of Windows. We use this data to help keep Windows and apps secure, up-to-date, and running properly when you let Microsoft know the capabilities of your device, what is installed, and whether Windows is operating correctly. This option also includes basic error reporting back to Microsoft.

 

"Full", on the other hand, sends over the "basic" level of slurping plus the old "enhanced" level and then even more information about your system. The "enhanced" level includes records of events generated by the operating system, bundled applications and devices, and some crash dumps.

 

This "full" mode will also give Microsoft your "inking and typing data." Engineers, with permission from Microsoft’s privacy governance team, can obtain users' documents that trigger crashes in applications, so they can work out what's going wrong, from people's machines running in "full" mode. The techies can also run diagnostic tools remotely on the computers, again with permission from their overseers.

 

Essentially, if you're on Windows 10 Home or Pro and you install these changes, you still won't be able to turn off telemetry completely, and your only other option will be to hand it all over in full. It's either the new "basic" collection or "full" telemetry. Microsoft is, right now, vague about exactly what is disclosed by its operating system at the new "basic" level.

 

http://www.theregister.co.uk/2017/01/11/microsofts_new_windows_telemetry_manager/

Hver gang en artikkel med W10 postes så kommer dette fjaset. Jeg gidder ikke bruke masse tid på dette en gang til, dette er diskutert tusen ganger siste år.

 

Kort oppsummert er ikke dette noe som i praksis berører folks sikkerhet eller som har en negativ innvirkning på folks privatliv.

Fjas? Det er jo kjempeinteressant. Det er ikke noe nytt, lignende skjer med instagram, facebook osv. Men det er ikke udelt bra heller. Det wr f. Eks. ille nok med scams fra før. Ellers er det muligens et problem for oss som har tilgang til nda-omfattet materiale. Jeg tester f. Eks. spill på fritiden og utgiver er veldig striks på sikkerhet. Men jeg kommer ikke til å fjerne Windows så klart. Altfor dypt inne i spill og programmer som krever OSet. :p Men Serpent, det hadde passet seg med en hyggeligere tone. Just saying.

Lenke til kommentar

Ja, men det kan jo like gjerne ha med å gjøre å utvikle stemmegjenkjenning bedre. Om man får litt samples på forskjellig engelsk gebrokkent språk, eller til og med kuriositetsspråk som norsk, så kan flertallet og selvsagt selskapet lage en "killer voice recognition"-funksjon.

 

En annen side, kan muligens være at du slipper å berøves for 5000 timer med prate til PC'en din, ved reinnstallasjon av OS og slikt, dersom det ligger rester av deg i skyen. Dette er selvsagt kun antakelser, som jeg overhode ikke vet noe om hvordan er satt opp, eller hvordan fungerer i praksis.

 

Det er bare å tenke seg "Minority Report (film)" det. Tenk deg hvor happy aksjeeierne til Microsoft vil være om de får inn flere statlige kontrakter for at de kan gjenkjenne flest mulig av de individer som er i live pr. dags dato (når kontrakt kommer i havn). Så neste gang du prater til reklameplakaten, så blir du forstått. Og diverse annen bruk selvsagt.

 

Om du velger ikke å besvare reklameplakatene, så blir du stemplet som tulling, mental ustabil og gal, neste steg er utstøtelse.

 

På den andre siden, så kan jo ventehallen på sentralbanestasjonen ta nye høyder. Hvor du faktisk lager en handleliste sammen med reklameplakatene, også blir varene levert på døren innen kort tid. Man slipper å gå i butikken etter mat f.eks.

 

"Jeg kommer selvsagt til å bare skrike uavbrutt til reklameplakatene, så kommer politi sammen med hvitfrakkene og gir meg gratis antipsykotika, kanskje også en lobotomering"  :p

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Sykt med inntrenging på privatlivet med denne oppdateringen...

 

Keyloggers og remote access bakt inn i OSet.

 

"Hi, I'm Nik from Microsoft. Let me into your computer, I'm Trusted."

 

"Basic" is the lowest those two editions can go. Right now, it includes the state of your hardware and its specifications, your internet connection quality, records of crashes and hangs by software, any compatibility problems, driver usage data, which apps you've installed and how you use them, and other bits and pieces. According to Redmond, the new "basic" level of snooping will cover:

 

Data that is vital to the operation of Windows. We use this data to help keep Windows and apps secure, up-to-date, and running properly when you let Microsoft know the capabilities of your device, what is installed, and whether Windows is operating correctly. This option also includes basic error reporting back to Microsoft.

 

"Full", on the other hand, sends over the "basic" level of slurping plus the old "enhanced" level and then even more information about your system. The "enhanced" level includes records of events generated by the operating system, bundled applications and devices, and some crash dumps.

 

This "full" mode will also give Microsoft your "inking and typing data." Engineers, with permission from Microsoft’s privacy governance team, can obtain users' documents that trigger crashes in applications, so they can work out what's going wrong, from people's machines running in "full" mode. The techies can also run diagnostic tools remotely on the computers, again with permission from their overseers.

 

Essentially, if you're on Windows 10 Home or Pro and you install these changes, you still won't be able to turn off telemetry completely, and your only other option will be to hand it all over in full. It's either the new "basic" collection or "full" telemetry. Microsoft is, right now, vague about exactly what is disclosed by its operating system at the new "basic" level.

http://www.theregister.co.uk/2017/01/11/microsofts_new_windows_telemetry_manager/
Hver gang en artikkel med W10 postes så kommer dette fjaset. Jeg gidder ikke bruke masse tid på dette en gang til, dette er diskutert tusen ganger siste år.

 

Kort oppsummert er ikke dette noe som i praksis berører folks sikkerhet eller som har en negativ innvirkning på folks privatliv.

Fjas? Det er jo kjempeinteressant. Det er ikke noe nytt, lignende skjer med instagram, facebook osv. Men det er ikke udelt bra heller. Det wr f. Eks. ille nok med scams fra før. Ellers er det muligens et problem for oss som har tilgang til nda-omfattet materiale. Jeg tester f. Eks. spill på fritiden og utgiver er veldig striks på sikkerhet. Men jeg kommer ikke til å fjerne Windows så klart. Altfor dypt inne i spill og programmer som krever OSet. :p Men Serpent, det hadde passet seg med en hyggeligere tone. Just saying.

 

 

Jau, det er interessante diskusjoner og jeg tar gjerne disse. Men disse postene legger seg på helt feil nivå og overdramatiserer den faktiske effekten. I neste runde, når dette gjentas og eskaleres nok, igjen og igjen, sitter så folk å leser overskriver og kommentarer som tilsier at W10 sidestilles med spyware og de velger så av sikkerhetsmessige årsaker å ikke oppgradere til W10 med det resultat at de heller benytter et eldre OS som er mye mindre sikkert. For å si det sånn, det er firma med høyere fokus på sikkerhet enn den jevne borger som bruker W10, og det er ikke fordi de er uvitende.

 

Om jeg fremsto som uhyggelig i tonen så var ikke det intensjonen.

Lenke til kommentar

Når Microsoft med fullt overlegg slipper tvungede oppdateringer som skaper nye problemer, synes jeg de går for langt.

 

https://www.extremetech.com/computing/242537-microsofts-latest-windows-update-breaks-multi-monitor-gaming

 The KB article includes a number of new features and improvements (better Groove Music streaming and improved Remote Desktop reliability), better handling of multiple input devices, and a host of other low-level issues. Unfortunately, it also added a few new problems to the mix. Specifically: “Users may experience delayed or clipped screens while running 3D rendering apps (such as games) on systems with more than one monitor.” Microsoft’s suggested workarounds are to run your games in windowed mode or to start a game with just one monitor connected — which is just what everyone who games on multiple monitors is going to want to do.

 

Kan tenke meg det er mange bedrifter som bruker CAD-programvare og den slags som må passe nøye på hva de gjør nå.

Lenke til kommentar

 

Det blir vel vanskelig å gå glipp av en W10 oppdatering så lenge du er koblet til nett for å si det sånn. Sniker seg inn før eller senere

Det er mulig å skru av Windows 10 sine oppdateringer helt eller velge å bli varslet når en oppdatering er tilgjengelig i registrere.

 

Mulig er det nok. Men ikke på en måte som forblir satt og som er enkel og forståelig. Å blokke servere og leke katt og mus i registry er ikke aktuelt for den jevne bruker.

 

Sammenlikne Microsoft sin tilnærming med hvordan Apple løser akkurat dette: De spør brukeren ved første gangs oppstart om han vil sende inn data eller ikke, og har ikke noe predefinert valg. Så svarer brukeren "ja" eller "nei" og det er det. Valget endres aldri, og det er ikke noe mer tull.

 

Det er helt legitimt å ville ha bruksdata når man er et it-selskap. Det er faktisk helt nødvendig for å lage gode produkter. Men det som er enda viktigere er å høre på kundene som av en eller annen grunn ikke ønsker å delta.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

Det blir vel vanskelig å gå glipp av en W10 oppdatering så lenge du er koblet til nett for å si det sånn. Sniker seg inn før eller senere

Det er mulig å skru av Windows 10 sine oppdateringer helt eller velge å bli varslet når en oppdatering er tilgjengelig i registrere.

 

 

Hvordan?

 

AtW

 

Åpne "regedit", åpne mappene for følgene;

"HKEY-LOCAL-MACHINE"

"SOFTWARE"

"POLICIES"

"MICROSOFT"

"WINDOWS"

Under Windows skal det være en mappe som heter "WindowsUpdate" og en undermappe med navn "AU", hvis ikke lager du disse. I mappen "AU" lager du en DWORD value (høyre muse-klikk), kall filen AUOptions (eller hva du vil). Gi denne filen følgene verdier;

00000001 - Skru av nedlastning.

00000002 - Varsling for nedlastning/instalering.

00000003 - Last ned automatisk, varsling for installasjon.

00000004 - Last ned automatisk, planlegg installasjonen.

 

Har du 64bit må du gjennta opperasjonen fra mappen "Software" og videre til "Wow6432node", "Policies", "Microsoft", "Windows". Her lager du de samme mappene bare med "QWORD" verdi.

Avhengig av verdiene du har valgt så må du enten restarte datamaskinen eller se etter nye oppdateringer.

 

**Jeg har en engelsk versjon av windows så det er mulig at norske versjoner har andre navn for diverse, skriv tilbake til meg om du får problemer. ;)

 

Audun_K:

Det er jeg enig i, de har gjort ting vanskelig for forbrukerne. Selv liker jeg Windows 7 bedre og anbefaler den fremfor Windows 10.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...