Gå til innhold

Kommentartråd til Adesina - RepRap Mendel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Spennede prosjekt!

 

Jeg har litt problemer med å se den totale størrelsen på Mendelen. Hvor stor blir den og hvor store deler kan den printe?

Jeg tenker da spesielt på muligheten til å printe diverse modeller, men er usikker på hvor store deler som kan printes.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med å se den totale størrelsen på Mendelen. Hvor stor blir den og hvor store deler kan den printe?

Jeg tenker da spesielt på muligheten til å printe diverse modellen, men er usikker på hvor store deler som kan printes.

Den er mindre enn den ser ut på bildene. De to øverste akselstålene på Adesina er 50cm lange. Grunnflaten er ca 40x40cm.

 

Printområdet på en original Mendel er 20x20cm med 14cm høyde.

 

Den printer ikke spesielt fort, dessuten har store deler lett for å slå seg fordi plasten krymper litt når den stivner, så i begynnelsen er det greit å printe små ting. Etterhvert som man får fininnstilt maskinen og eventuelt lagd en oppvarmet byggeplate, kan man bevege seg ut på vanskeligere og større modeller.

 

Det viktigste å tenke på med hensyn til om en modeller kan printes er om det er mye overheng. Den printer fint opp til 45 graders vinkel oppover. Eventuelt må modellen splittes på midten og limes sammen etterpå. Hvis du blar litt på thingiverse finner du ut hva som er mulig.

Lenke til kommentar

Får du til dette kan det godt hende at jeg bestiller delene til en reprap selv :thumbup: Dette minner jo litt om lego, bare litt mer avansert *sigh*, the memories..

 

BTW, gratulerer med artikkelen :thumbup:

Får skikkelige lego flashbacks om dagen ja! Absolutt et artig prosjekt som jeg varmt kan anbefale til alle som liker å bygge ting. Blir spennende å se hvor mye jobb det blir med softwaresiden.

 

Takk! Edit: Og gratulerer med artikkelen! ;) Ble voldsomt mange treff på loggen, og det er kjekt å kunne engasjere litt.

Følg med videre! Det blir ikke mindre spennende fremover! :)

 

Jeg ser du holder på å bygge en reprap og det hørtest veldig spennende ut.

Er det veldig dyrt å bygge?

 

Prøver å se litt rundt men har ikke funnet noe spesifikk om hvordan man bygger det og hva slags deler som trengs

(Fikk et spørsmål på PM som jeg syntes passer fint her i tråden, håper det er greit).

 

Jeg har ført opp alle utgifter jeg har hatt på dette google regnearket.

 

Det er mulig å skaffe pakker med alle delene du trenger, og det koster ikke nødvendigvis så mye mer enn å kjøpe alt løst i norge. Sjekk f.eks. ultimachine.com

 

I tillegg må du regne ca 2000 hvis du vil kjøpe plastdelene ferdig, de finner du på ebay (søk etter reprap) og/eller på for sale forumet på reprap.org

 

Totalt sett kommer det nok fort til å koste 5000,- til 7000,-, men noe billigere hvis du greier å gjøre et kupp på enkelte deler.

 

Ellers vil jeg anbefale å lese gjennom instruksjonene på reprap.org her. Da ser du hvordan det skal bygges.

 

Spørsmål kan med fordel rettes til kommentartråden til Adesina. Da er det flere forumbrukere som vil ha glede av spørsmål og svar.

Endret av Nudel
Lenke til kommentar

Nuvel, hvordan står det til med prosjektet for tiden?

Jo takk, det går litt fremover. Lagde en prototype av x-carriage / vognen i går, som jeg tror skal fungere.

 

Håper å få beltene jeg har bestilt en av de nærmeste dagene, da kan jeg støpe endelige tannhjul og teste ut aksene for hånd.

 

Men Adesina har stagnert litt fordi jeg ikke kommer så stort videre uten elektronikken, da jeg ikke får testet hverken extruder eller om nøyaktigheten på konstruksjonen er bra nok. Dessuten vil jeg vente med å bore hull i festeplatene til jeg har elektronikken i hus, da skruene sitter litt anderledes enn på de "offisielle" kortene. Ser også for meg at det vil være nødvendig med en del debugging og testing av elektronikken før den kan monteres, hvis man ser på andres erfaringer.

 

Det neste jeg egentlig kan lage ferdig er sengen til y-aksen. Hadde vært greit å få på plass en festeordning for beltet først, så det blir lettere å komme til, men da må jeg ha beltene... Og slik går rundgangen :)

 

Har forøvrig en overraskelse på lur til Adesina, men den skal ikke avsløres helt enda ;)

Lenke til kommentar

Oppdatering: Konstruksjon av extruder / skrivehode

 

LaStrada: Potensialet til RepRap er stort, så er bare å henge seg på! Har akkurat oppdatert handlelisten med de siste utgiftene, og den er nå komplett med alle delene som trengs. (Bortsett fra plastdelene, og de koster jo fort noen tusen å anskaffe.) Er nå kommet opp i kr 6876,-. Men beløpet er jo litt misvisende, da det inkluderer verktøy, flere deler som er prøvd ut men ikke er brukbare likevel, samt en del ekstra deler. Filamentet kan vel heller ikke regnes som en utgift direkte til Adesina. Så rene deleutgifter har beløpt seg til kr 4604,-

 

Jeg har en handleliste for norske forhold underveis. Det er faktisk -i motsetning til det jeg trodde - en god del billigere å kjøpe skruer, muttere og gjengestenger osv hos biltema, clas ohlson og byggmakker, istedenfor å kjøpe et samlet sett fra utlandet. De dyreste enkeltdelene er akselstålene fra clas ohlson, men har ikke funnet et rimelig norsk leverandør ennå.

Endret av Nudel
Lenke til kommentar

Har flugt med helt fra starten av og må si at dette er et av de mest spennende prosjektene jeg har sett :)

 

Men i siste update, vil ikke kabelstrømpene brenne opp når de er så tett inntil den "skruesaken" ? Du skriver at du ikke kan lodde fordi det blir så varmt at loddinga smelter.. vil ikke kabelstrømpene smelte enda lettere?

Lenke til kommentar

Har flugt med helt fra starten av og må si at dette er et av de mest spennende prosjektene jeg har sett :)

Tusen takk HansiFansi! Helt enig, RepRap er superspennende, selv om Adesina ikke er like stilrent som det du bygger ;)

 

Men i siste update, vil ikke kabelstrømpene brenne opp når de er så tett inntil den "skruesaken" ? Du skriver at du ikke kan lodde fordi det blir så varmt at loddinga smelter.. vil ikke kabelstrømpene smelte enda lettere?

Godt poeng. Krympeslangene jeg bruker fra biltema krymper ved 125 grader, så siden de sitter et stykke vekk fra selve varmeområdet, blir nok ikke det noe problem. De kan kanskje bli litt myke, men regner ikke med at de vil flytte på seg.

 

Har lest litt rundt, og ser at det er flere som lodder nichrome i tillegg til å krympe koblingen, så jeg er litt usikker på akkurat det punktet. Poenget er at nichrome visst ikke binder til tinnet ved vanlig loddetemperatur. Og dessuten blir jo ledningen varm (6 ohm) når den brukes, så loddingen kan visst komme til å løsne. Mener loddetinn trenger ca 300 grader for å smelte, og siden jeg skal bruke PLA som smelter ved 175 grader, forstår jeg egentlig ikke helt hvorfor det skulle ha noe å si. Noen loddeeksperter som har innspill her?

 

Ser nå at jeg burde gjort noen ting annerledes. Siden jeg har kjøpt big-head nozzle, (stor-hode-tut?) burde nichrome tråden nok vært spunnet helt ned mot skrivehodet, og temperaturføleren montert på selve hodet. I tillegg kunne jeg fint greid med med halvparten av lengden på kabelskoen, da den er litt vanskelig å håndtere nå siden den er så lang. Krympeslangene burde også vært litt kortere av samme grunn.

 

Skal spørre på forums.reprap.org om dette her.

 

Liker denne løsningen som Nophead har lagd, da det gjør hele varmeelementet modulært. Så kommer nok til å lage noe sånt på et tidspunkt, hvis det ikke er en eller annen luring et sted som finner en enda smartere løsning først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har lodda nichromen min, ikke lett men heller ikke umulig, krympestrømper funker fint har kjørt maskinen min ca 1 time ingen problemer.

 

:new_woot:

Har flugt med helt fra starten av og må si at dette er et av de mest spennende prosjektene jeg har sett :)

Tusen takk HansiFansi! Helt enig, RepRap er superspennende, selv om Adesina ikke er like stilrent som det du bygger ;)

 

Men i siste update, vil ikke kabelstrømpene brenne opp når de er så tett inntil den "skruesaken" ? Du skriver at du ikke kan lodde fordi det blir så varmt at loddinga smelter.. vil ikke kabelstrømpene smelte enda lettere?

Godt poeng. Krympeslangene jeg bruker fra biltema krymper ved 125 grader, så siden de sitter et stykke vekk fra selve varmeområdet, blir nok ikke det noe problem. De kan kanskje bli litt myke, men regner ikke med at de vil flytte på seg.

 

Har lest litt rundt, og ser at det er flere som lodder nichrome i tillegg til å krympe koblingen, så jeg er litt usikker på akkurat det punktet. Poenget er at nichrome visst ikke binder til tinnet ved vanlig loddetemperatur. Og dessuten blir jo ledningen varm (6 ohm) når den brukes, så loddingen kan visst komme til å løsne. Mener loddetinn trenger ca 300 grader for å smelte, og siden jeg skal bruke PLA som smelter ved 175 grader, forstår jeg egentlig ikke helt hvorfor det skulle ha noe å si. Noen loddeeksperter som har innspill her?

 

Ser nå at jeg burde gjort noen ting annerledes. Siden jeg har kjøpt big-head nozzle, (stor-hode-tut?) burde nichrome tråden nok vært spunnet helt ned mot skrivehodet, og temperaturføleren montert på selve hodet. I tillegg kunne jeg fint greid med med halvparten av lengden på kabelskoen, da den er litt vanskelig å håndtere nå siden den er så lang. Krympeslangene burde også vært litt kortere av samme grunn.

 

Skal spørre på forums.reprap.org om dette her.

 

Liker denne løsningen som Nophead har lagd, da det gjør hele varmeelementet modulært. Så kommer nok til å lage noe sånt på et tidspunkt, hvis det ikke er en eller annen luring et sted som finner en enda smartere løsning først.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...