Gå til innhold

Kommentartråd til Adesina - RepRap Mendel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for ansporende kommentarer alle sammen!

 

Gleder meg også til resultater selv, men det vil nok ta en god stund før jeg kan begynne å printe.

 

Det blir ikke så mye å gjøre på det elektroniske, da det er flere som begynner å produsere pakker for tiden. Så nå koster det ikke stort mer å kjøpe et ferdig loddet sett og bare plugge inn ledningene. Har veldig lyst til å kjøpe sett i deler og prøve meg på SMT lodding, men får se. Sitter litt på gjerdet med hensyn til elektronikken, da jeg tror prisene kommer til å falle litt mot sommeren.

 

Fant forresten en video om kretskort som var temmelig kul: http://blog.reprap.org/2009/04/first-reprapped-circuit.html

 

Med langtidsperspektivet godt forankret i hjernebarken, kan vi kanskje se for oss forumkonkurranser der premien er en valgfri printet egendesignet 3D-modell?

 

Men ingen grunn til å forhaste seg med planleggingen, først må maskinen bygges. Til helga skal jeg til en kamerat som har båndsag og få laget noen brukbare versjoner av hjørneklossene jeg har begynt på. Vurderer å skaffe meg en enkel båndsag fra Biltema til byggingen, men da kunne jeg like godt lagt 1200,- i å kjøpe plastdelene ferdig... Choices, choices.

Endret av Nudel
Lenke til kommentar

likte den løsningen for loddestasjon, satt senest i helgen og så på de ferdige "standene" med 2 små klyper og 2-5x lupe som ikke virker særlig solide eller justerbare.

Thanks, ideen kom fra instructables.

Jeg ble aldri fornøyd med min ferdige "stand". For få klyper, alt for lite bevegelsesrom, ikke tung nok til å holde fast ledninger i spenn og lupen ble bare i veien. Lupen/brillene på stasjonen min burde ha en lengre arm, da den er vanskelig å få i posisjon. Stativene er festet med en passende islagsmutter på undersiden. Skal sette på et kamerastativ på den originale foten til standen, slik at jeg har en del som kan flyttes rundt. Og så må jeg lage meg en fume-extractor på et tidspunkt.

 

Vel.. Jeg får fullføre Rubiks Kube 3D modellen min, så kanskje jeg vinner en makerbot jeg kan bruke til å printe deler til Adesina? Haha, lov å håpe.

Endret av Nudel
Lenke til kommentar

Meget spennende prosjekt! Fikk veldig lyst til å prøve meg på det samme, men siden jeg aldri har rørt en loddebolt før virker det en smule skremmende. Da hjalp det at du kom med følgende utsagn:

 

Det blir ikke så mye å gjøre på det elektroniske, da det er flere som begynner å produsere pakker for tiden. Så nå koster det ikke stort mer å kjøpe et ferdig loddet sett og bare plugge inn ledningene.

 

Hva ligger prisen på for et ferdig loddet sett?

 

Ser frem til flere oppdateringer. Uten tvil det mest spennende prosjektet å følge her inne.

Lenke til kommentar

...

 

Hva ligger prisen på for et ferdig loddet sett?

 

Ser frem til flere oppdateringer. Uten tvil det mest spennende prosjektet å følge her inne.

Tusen takk! Kjekt å høre at noen følger med på skribleriene mine, (tross dårlig humor).

 

Jeg kjøpte dette ferdige settet fra USA via Ebay. Det koster ca 1700,- kroner totalt, (inkludert mva og tolldeklareringsavgift fra posten). ($202+25% mva+frakt $13.45=$266). Følger også med nødvendige ledninger, så det er faktisk ikke så ille pris. Koblingsskjema finner du på wikien her.

 

Er det forresten noen som vet om posten fortoller pakker på over kr 1000,- uten at jeg trenger å gjøre noe?

 

Prisforskjellen mellom å kjøpe settet i deler eller loddet (hos en annen leverandør) er under 400 kroner. Hadde som sagt vært gøy, men med ekstra loddeutstyr som hadde kostet minst like mye, tiden det tar samt usikkerheten på om det faktisk kommer til å virke, så føler jeg ikke det er verdt det. Mener at jeg så et eksempel fra en som har designet all elektronikken på ett bord. Det burde få prisen ned hvis noen begynner å produsere det. Etter hvert kommer jo også elektronikken til å kunne printes, og da kommer prisen virkelig til å stupe!

 

Hvis det er flere som kunne tenke seg å bygge seg en RepRap, har jeg undersøkt priser og leveransetider på blant annet motorer direkte fra en leverandør i Kina. Det må bestilles en del (over 20 stk) før det begynner å bli lønnsomme kvantumsrabatter, så skrik ut før du bestiller et lite antall, så kan vi kanskje fikse en fellesbestilling. Jeg har allerede bestilt motorer til Adesina, så for min del blir det først aktuelt å skaffe flere motorer når jeg har en vellykket print.

Lenke til kommentar

Flott! 1700,- var ikke så veldig avskrekkende, kribler i kjøpefingrene nå :) Jeg har uansett ikke tid før til sommeren (eksamensperiode), så jeg drøyer det nok litt. Satser på du er kommet langt til den tid slik at jeg har en ekstra "guide" å rette meg etter.

 

Skulle forresten hatt en Mendel til et annet prosjekt jeg har på trappene. Trenger noen smådeler som jeg ikke vet hvor jeg får tak i, vet ikke om de eksisterer i det hele tatt.

 

Stå på videre, er iallfall èn person som venter i spenning på oppdateringer =)

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Jeg liker dette prosjektet her. Der er bra framgang, en ryddig arbeidslogg og det er annerledes en de fleste andre prosjektene :thumbup: Når man har sett det n-te vinduet bli installert i sidedøren på kabinettet har det mistet sin sjarm :tease:

 

Å printet ut delene til printeren er jo genialt, men si meg, koster ikke "blekket" ganske mye på slike printere?

(jeg vet at det ikke er blekk, men jeg kommer ikke på hva det kalles for øyeblikket). 3D-printeren her på fakultetet er iallfall utrolig dyrt i drift!

 

 

Er det forresten noen som vet om posten fortoller pakker på over kr 1000,- uten at jeg trenger å gjøre noe?

 

 

Litt sent ute må denne, men jeg tror det er slik at elektronikk er tollfritt under en gitt sum, som rundt 6000kr når man reiser iallfall. Jeg bestilte noen deler for en stund siden, til en sum av 3000kr , og de betalte jeg ikke toll på. Det skal stå på tollvesenets hjemmesider.

Lenke til kommentar

Jeg liker dette prosjektet her. Der er bra framgang, en ryddig arbeidslogg og det er annerledes en de fleste andre prosjektene :thumbup:

Tusen takk! Med 3D-printer kan jeg lage gjøre vinduer interessante igjen med spesial-innfestinger!

 

koster ikke "blekket" ganske mye på slike printere?

...

3D-printeren her på fakultetet er iallfall utrolig dyrt i drift!

Materialkostnaden er liten, da det bare brukes plast i trådform. PLA som jeg har tenkt å bruke, koster 400kr+frakt for 2,2kg (fra store.makerbot.com). Skal prøve å skaffe det fra norsk leverandør.

Interessant i videoen jeg linket til i loggen, der Adrian Bowyer snakker om HP-prinsippet. Altså du får en printer nesten gratis av HP, men betaler syk overpris for blekket. Det kan man ikke gjøre på et open source prosjekt som dette.

Hvis prisen blir skrudd opp, mener jeg (uten å ha satt meg så grundig inn i kjemien) at man skal kunne lage PLA av poteter, da det består av stivelse.

 

Jeg bestilte noen deler for en stund siden, til en sum av 3000kr , og de betalte jeg ikke toll på.

Den gikk visst gjennom uten problemer, skal ned og hente den om en halvtime, så får vi se hva det koster. Må nok betale moms+fortollingsgebyr, men ikke toll.

Her er sporingsinformasjon fra posten:

Sendingen er sortert og videresendt 	04.05.2010 08:28 	0024 OSLO   
Sendingen er ferdig tollbehandlet og overlevert sortering 	04.05.2010 08:23 	0024 OSLO   
Sendingen er til importvurdering 	03.05.2010 16:43 	0024 OSLO   
Sendingen er ankommet mottakerlandet 	03.05.2010 16:43 	0024 OSLO  

Første gang jeg har hatt varer til "importvurdering". Spennende! :)

 

Edit: Var visst motorene som kom. Betalte 204,- på posten som ifølge kvitteringen er postoppkravsgebyr. Det er ikke nøyere spesifisert, så jeg vet ikke hva jeg egentlig betalte for, men ble uansett mindre enn jeg trodde.

 

Edi2: Fikk Hentelapp / utleveringsbilag to dager etter at jeg hadde hentet pakka. Der var det spesifisert 108,- i fortollingsgebyr (inkludert MVA) og 96,- i MVA (for pakken).

Endret av Nudel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...