Gå til innhold

Anbefaling: Spillmus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

etter hva jeg har lest så er laser musene noe mer kresne med underlaget ja. men hvis man har "riktig" musematte/underlagt så får man ikke den acceleringen som du snakker om.

 

igjen, laser er like bra som optisk så lenge man har skikkelig musematte. noe de fleste gamere har.

Hæ? Acceleration har ikke noe med underlaget å gjøre. Det stemmer at laser er kresen på underflate, men da er det ikke accelerationen som endres.

 

Og nei, laser er ikke like bra som optisk selv om musematta passer sensoren. En grunn til problemet med laser er at de er tregere enn tradisjonelle optiske sensorer. Dette betyr også at de ikke klarer å reagere raskt nok i alle sitasujoner. Her er en stor guide til hvordan en mus fungerer og eventuelle forskjeller mellom de (men den er muligens ikke komplett, og inneholder lite informasjon om laser vs optical).

 

Er motsatt. Laser mus fungerer på nesten alle underlag, mens optisk er mere kresen. Jeg har et glatt steinbord å der får jeg ingen respons fra musa, mens min lille laser mus fungerer på alle underlag jeg har testet, selv på glassbord

Vel, det er feil. Det er sant at optisk sliter på glassoverflate, men jeg ser ærlig talt ikke hvorfor det er relevant. Hva som er interessant er hvordan de yter på musematter, og folk har til og med rapportert problemer på en såpass vanlig musematte som Steelseries QcK med lasermus.

 

har sett mye på Razer musene og vet ikke om jeg burde gå for taipan eller deathadder. noen tips?

Jeg ville gått for en av deathadder-versjonene.

Endret av Occi
Lenke til kommentar
Selv har jeg hatt QPAD|5K nå i 3 år og er strålende fornøyd. Er faktisk på min andre da høyreklikket ble ødelagt etterhvert på den forrige, men har vurdert Corsair M65 lenge så blir nok mest sannsynlig den når 5K tar kvelden.


Når det er jeg sagt har jeg fått veldig sansen for trådløst, men foreløpig er utvalget litt for tynt enda og har ikke klart og finne noen jeg kunne tenkt meg. G700s ser forsåvidt greit ut og sitter ganske bra i hånda, men unødvendige G-knapper som jeg helst skulle vært foruten gjør den uaktuell for min del :huh:

Lenke til kommentar

har sett mye på Razer musene og vet ikke om jeg burde gå for taipan eller deathadder. noen tips?

 

DeathAdder 3,5G/Black Edition bør du gå for.

DeathAdder 2013 har smoothing pga så høy DPI, da såpass høy DPI vil gi jitter.

 

Sensor er selvsagt ikke alt. Det er ikke umulig at man spiller bedre med en laser mus fordi ergonomien passer deg bedre. Men optisk er uten tvil best

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Kjøpe nylig en Steelseries Sensei, men er personlig ikke spesielt fornøyd med den. Musen føles for liten, selv for meg med små hender. Plasseringen av ekstraknappene på høyre side er også med på å tvinge deg til et grep som for meg føles unaturlig (har som regel pekefinger på venstre knapp, ingen finger på scrollen og langefingeren på høyre knapp, og da er det umulig å holde musen i et fast grep uten at du konstant trykker på ekstraknappene på høyre side). Scrollehjulet har også begynt å gi fra seg en forferdelig knirkelyd etter bare 2 uker i bruk.

 

Musen jeg brukte før Sensei'en var en Qpad 5K, men den var jeg personlig heller ikke noen stor tilhenger av. Utformingen av denne tvinger deg også til et bestemt grep, noe som for min del førte til at jeg vred musen noe mot klokka, som igjen virket belastende på håndleddet. Venstre museknapp begynte etter hvert også å tulle med registrering av klikk, enten ved dobbelklikk eller at den slutter å registrere at du klikker mens jeg holdt knappen nede, noe som var spesielt irriterende om jeg prøvde å merke tekst.

 

Til syvende og sist har jeg vel lært at man helst burde prøve musen i butikk (noe som svært sjelden er mulig her i Norge) med tanke på at musegrep varierer fra person til person.

Lenke til kommentar

Bruker en Steelseries Ikari optical med qck tøy matte, funker knall det for min del, men venstre musknappen har begynte å tulle etter 4,5års bruk, men da er det flere timers bruk daglig.

Regner med det enten er slitasje eller noe annet, men det å fikse slike ting, jaja.

Veit ikke om det er en usedvanlig omgwowsupadupa mus, men frister å kjøpe en ikari til, koster 300-400kr.

Liker grepet på den, men en sensei virker også fristende.

Alltid lurt på hvorfor det er så "viktig" med skyhøy dpi.

Lenke til kommentar

Det er med PC-mus som det er med TV-er, markedet har mer eller mindre manipulert og lurt alle til å tro og innbille seg at laser er bedre enn optisk selv om det strengtatt er andre veien. Dette handler vell mer om at lasersensorene vell har blitt mer mainstream, er minst like rimelig å produsere samtidig som det blir enklere for produsentene "å øke tallene" så de ser bedre ut på papiret ettersom det plutselig kan stå 5000-9000 DPI kontra 1500-3000 DPI osv som lurer alle uvitende til å gå i den sedvanlige "høyere tall må være bedre" fella.

 

Akkurat det samme har vi jo hatt med TV-er i en årrekke nå hvor store produsenter som Samsung skremmer og lurer folk bort i fra plasma for å få de over på LCD, og nå LED-LCD som er mer effektivt og enklere for produsenter som Samsung å masseprodusere som igjen betyr at det sitter igjen med langt mer penger som er helt hovedårsaken til at de fronter det såpass som de gjør. De beste plasma TV-ene på markedet har stortsett overgått de beste LCD og LED-LCD TV-ene og spesielt iforhold til prisen du må betale iforhold til kvalitet og størrelse, og det samme kan sies om LED-LCD som folk har blitt hjernevasket til å tro at er bedre enn "tradisjonell" LCD på alle mulige måter men fakta er jo at du gjerne må betale langt mindre for en god LCD som gjerne slår en tilsvarende LED-LCD i samme prisklasse.

 

 

Akkurat samme situasjonen har vi med PC og "Gaming" mus hvorav du gjerne får mer stabile og bedre sensorer i optiske mus til en lavere prislapp enn tilsvarende laser, men fremdeles så går de aller fleste for lasermusene til mye høyere prislapp fordi produsentene har manipulert markedet til å innbille seg at disse er bedre og de kan le hele veien til banken.

 

 

Eneste fordelen med laser sånn som jeg ser det må være at det fungerer på endel blanke overflater hvor optisk ikke fungerer, så om du er en person som skal ha en mus hvor formålet er at musepekeren må kunne bevege seg på det meste av overflater så er nok laser veien å gå. Men på spillmus hvor 99% vil ha en oppegående musematte så vil jo faktisk optisk være bedre i de aller, aller fleste tilfeller. Og det som er utrolig trist for de av oss som ikke har latt oss lure er jo at utvalget av optisk har blitt temmelig labert. Det finnes endel alternativer og ironisk nok så er de fleste av disse temmelig rimeligere iforhold til den helt absurde prisen flere lasermus har endt opp men det kan være vanskelig å finne "den perfekte" optiske spillmusa da du kun har et fåtall å velge i og det er ikke nødvendigvis sånn at noen av disse har optimal passform eller har alle de finurlige funksjonene man kunne tenke seg, det finnes vell blant annet ingen "MMO-mus" med godt utvalg av makrotaster som er optisk osv osv..

Lenke til kommentar

Har intelli 3.0 og jeg syns fortsatt dette er den beste gamingmmusen som har kommet. Sitter fantastisk i hånda, presis som satan og stabil.

 

Har prøvd meg på Mx518 (likte den også), Razer DeathAdder (design basert på intelli 3.0en) så den sitter godt i hånda den og, men skrollhjulet døde veldig fort og musa virket mye mindre responsiv.

 

Kommer alltid tilbake til 3.0 og har hatt 3 stk de siste 10 årene. Elsk. Trenger ikke bruke 1000+ på en gamingmus.

Lenke til kommentar

Bruker litt diverse mus:
Razer Naga Moba (koblet til i dag)
SteelSeries iron.lady
Q-pad 5k

Har tidligere brukt:
MX510
MX518
Noe microsoft og logitech jeg ikke husker navnene på.

Q-pad er best og holde i synes jeg, med iron.lady som nr to, de kunne begge dog hatt en eller to ekstra tommelknapper.

Har også et par uåpnede mus, en razer salmosa og en spectre starcraft 2. Trur jeg åpner begge disse nå med en gang for å kjenne hvordan de er å holde i.

Edit: To sistnevnte mus var ikke så mye å skryte av, den ene er billig og den andre kun designet i Starcraft 2 design uten noe særlig tanke på komfort, holder en knapp på salmosa om jeg skulle brukt de daglig.3

Leter fortsatt etter den perfekte mus.

Endret av aGal
Lenke til kommentar

Dette var ikke spesielt bra. Laser er suboptimal pga. den krever innebygd acceleration og potensielt angle snapping for å unngå jittering og andre problemer rett og slett pga. slik lasersensorer er laget. Det finnes mye informasjon om dette på esreality og lignende forums som tester mus basert på spesifikasjoner og ikke hva man selv "føler".

 

Om man skal i det hele tatt vurdere en mus som en potensiell kandidat til "den beste spillmusen" må den i det minste ha en perfekt sensor, dvs. en sensor uten feil og tullete ting som accel.

 

Eksempel på mus som faktisk har gode sensorer er Zowie FK/EC(1/2)/AM, Logitech G400(S), enkelte av DeathAdder modellene/firmware versjonene (f. eks 2013). Form og antall knapper er en personlig preferanse, men tradisjonelt sett er samtlige mus med mange knapper dårlige pga. dårlig sensor.

 

At du ikke merker feil med din mus betyr ikke at sensoren er perfekt. Dette er ting som kan (og blir) testet. En veldig simpel test for å sjekke om din mus har accel/du har accel på i driveren din er å ta musen på kanten av musematta di, notér deg hvor du sikter i et spill og dra den sakte over til andre enden av musematta. Deretter dra den raskt tilbake. Er sikte nå et annet sted er sensoren unøyaktig og/eller du har på acceleration. For å gjøre denne testen enklere kan det være en idé å legge ene hånden på enden av musematta slik at du treffer nøyaktig samme sted.

 

Ellers kan jeg nevne at det er ikke Logitech, Zowie, SteelSeries osv. som lager sensorene, men Avago, STMicroelectronics, Philips m.fler. En liste over mus med sensorer uten problemer er å finne her (men kan være noe utdatert). I tillegg kommer lift-off-distance (LoD) og annet fra produsentene inn, spesielt Zowie er bra her.

 

Personlig har jeg en Zowie EC2. Såvidt jeg vet flawless sensor, krever ingen drivere, men kommer fortsatt med støtte for 500/1000 Hz ut av boksen. DPI kan endres on the fly, men ikke like nøyaktig som i software typisk bundled med Razer og lignende. Overall en veldig god mus til en ok pris, men musehjulet og back/forward knappene er litt småkjipe.

 

Du bruker en artikkel fra esreality fra 2009 som grunnlag her. Dagens lasermus sliter ikke med noe av det du nevner her. Jeg leverte tilbake nye Razer Deathadder 2013 for ikke lenge siden til fordel for Naos 8200 laser. Den er overlegen når det kommer til presisjon og komfort hvis du er høyrehendt og bruker Gripgrep.

 

Dagens lasermus er like bra som 3G mus som Deathadder. Sitter mye med Photoshop og fintegner utrolig detaljerte linjer så jeg kjenner fort hvis en mus har dårlig sensor eller ikke.

Lenke til kommentar

 

Igjen, sensorene er ikke laget av Logitech osv. men andre OEMs. Gaming mus er i stor grad overpriset, det er ikke fordi sensorene er veldig dyre å lage akkurat. Men markedet betaler gjerne 500-1000 kr for for en mus så prisene blir ikke akkurat presset.

Det som er synd er at folk tror de får en bedre mus hvis de betaler 500 enn 200, når de faktisk får en langt dårligere mus i mange tilfeller. Det gjelder bare for produsentene å lage noe som høres bra ut med masse lys og knapper, samt merke det med "10000 DPI Laser Gaming Mouse MMO 14 button"

Tja... jeg ser det som utelukkende positivt at man kan velge mus i utallige former og fasonger, med det antall knapper man vil ha. Mus (og tastatur) er jo bokstavelig talt det håndgripelige forholdet man har til sin maskin, og jeg ser ingen grunn til ikke å legge ekstra penger i å få dette tilpasset sine behov.

 

Bryr meg lite om lys og slikt, men det ser ut til å være vanskelig å unngå. Heldigvis kan slikt ofte skrus av.

 

Ei mus med mer enn de 2 standard knappene er for meg praktisk for langt mer enn spilling. Jeg liker godt å kunne ha f.eks Page-Up, Page-Down, Home, End, Alt-Tab, Copy/Paste, skifte tabs, osv på musknapper. Evt de mest brukte hurtigknappene i programmer. Knapper er muligheter, ikke overflødig dill, imho.

 

Så har man ergonomi og personlige preferanser... Hadde jeg ikke vært så glad i ekstra musknapper, hadde jeg nok holdt meg til MX518/G400 enda. Bedre passform til hånda mi har jeg enda ikke funnet.

 

Edit: Er nysgjerring på den nye G602 fra Logitech... dog en tanke skeptisk til trådløs mus til spillbruk. Den ser ut til å ha en god form og nok knapper.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Razer DeathAdder 2013 har 4G :)

 

Gjelder fortsatt. Var ikke meningen å fremstille Naos som best siden det er 100% subjektivt men lasermus er helt på nivå med 3g/4g musene. Det er en myte som sirkulerer nettet pga den esreality artikkelen skrevet for mange år siden. Jeg også tenkte den stemte helt til jeg faktisk testet selv. For mange år siden hadde lasermus problem men ikke nå lenger.

Lenke til kommentar

Hæ? Acceleration har ikke noe med underlaget å gjøre. Det stemmer at laser er kresen på underflate, men da er det ikke accelerationen som endres.

 

Og nei, laser er ikke like bra som optisk selv om musematta passer sensoren. En grunn til problemet med laser er at de er tregere enn tradisjonelle optiske sensorer. Dette betyr også at de ikke klarer å reagere raskt nok i alle sitasujoner. Her er en stor guide til hvordan en mus fungerer og eventuelle forskjeller mellom de (men den er muligens ikke komplett, og inneholder lite informasjon om laser vs optical).

 

Vel, det er feil. Det er sant at optisk sliter på glassoverflate, men jeg ser ærlig talt ikke hvorfor det er relevant. Hva som er interessant er hvordan de yter på musematter, og folk har til og med rapportert problemer på en såpass vanlig musematte som Steelseries QcK med lasermus.

 

Jeg ville gått for en av deathadder-versjonene.

 

 

jaja du faar tro og mene det du vil, men det jeg har erfart selv og lest er at laser i dag er minst like bra som optisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...