Gå til innhold

Savner konkurrent til Finn.no


Anbefalte innlegg

Om man titter til Sverige og blocket.se - så synes jeg finn.no er langt enklere i bruk og har bedre funksjonalitet på mange måter.

 

 

Pussig nok virker det som om svenskene liker løsningen til Blocket bedre enn Finn, det er tross alt samme selskap som eier begge (Schibsted), så det ville være enkelt å benytte plattformen til Finn også på Blocket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dessverre helt feil. Teknisk er det en kjempejobb å gjøre dette.

 

Schibsted har eid Blocket siden 2003, og startet Finn i 1996, over de siste 15 årene ville det være trivielt å få Blocket over på samme plattform som Finn, med mindre de er totalt amatører.

 

Schibsted benytter jo nå "Finn-platformen" til å starte flere slike nettsider i det de kaller "emerging markeds", for eksempel har Schibsted et samarbeid med Styria om Willhaben.at, som stadig blir mer lik Finn osv.

 

Man har valgt å ikke gjøre Blocket helt likt Finn, fordi svenskene har andre preferanser.

Ta for eksempel en titt på Sveriges største nettaviser, som Expressen.se, det er jo nære på Arngren.net, men svenskene ser ut til å foretrekke det slik. Aftonbladet er litt bedre, men ikke mye.

 

Tradera er dog helt topp, og fungerer etter min mening bedre enn Finn, men det er eiet av PayPal, så ikke akkurat "svensk".

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Schibsted har eid Blocket siden 2003, og startet Finn i 1996, over de siste 15 årene ville det være trivielt å få Blocket over på samme plattform som Finn, med mindre de er totalt amatører.

 

 

Det er riktig at finn og blocket har samme eier og at det er mulig å migrere blocket over på finn sin plattform. Men når du sier det hadde vært triviellt, så tror jeg ikke du vet hva du snakker om.

 

Nå har jeg ganske inngående kjennskaper til finn sin plattform og det er en stor jobb å få blocket over på denne.

 

Schibsted benytter jo nå "Finn-platformen" til å starte flere slike nettsider i det de kaller "emerging markeds", for eksempel har Schibsted et samarbeid med Styria om Willhaben.at, som stadig blir mer lik Finn osv.

 

 

Ja, man prøvde å internasjonalisere og spre finn, blandt annet til willhaben. Men det var den gamle monolitten til finn, kalt iAd, og ikke det mesteparten av finn består av i dag. iAd finner du stort sett igjen i bedriftsløsningene til finn nå. Hoveddelen av finn er pr i dag mikrotjenester som man i liten grad har internasjonalisert - med unntak av flysøket på finn reise nå den siste tiden. Men det var ganske mye jobb med bare flysøket, som er en av de bitene som var lettest å gjøre noe slikt med.

 

Man har valgt å ikke gjøre Blocket helt likt Finn, fordi svenskene har andre preferanser.

Ta for eksempel en titt på Sveriges største nettaviser, som Expressen.se, det er jo nære på Arngren.net, men svenskene ser ut til å foretrekke det slik. Aftonbladet er litt bedre, men ikke mye.

 

 

Jeg tror ikke det er svenske designpreferanser som er grunnlaget for beslutningene.

 

Tradera er dog helt topp, og fungerer etter min mening bedre enn Finn, men det er eiet av PayPal, så ikke akkurat "svensk".

PS, jeg jobber ikke på finn, men har skrevet ganske mye kode som kjører der.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det holder liksom ikke å lage en fjong nettside og starte opp. Skal man danke ut Finn.no, eller i det hele tatt forsøke, så må man sikte høyt. Kundegruppen må forstå at dette er alvor. Vi snakker TV reklame og hele pakka her, som nok koster mange hundre tusen kroner. 

Så må man ha et godt system for supporthenvendelser og man må ha ganske massive betalingsløsninger og kontraktsystemer som finn.no nå har. 

Jeg har sagt tidligere i tråden at man skal ganske høyt opp i næringslivet før man finner kapital nok til at dette kan lykkes. Jeg vil si nærmest umulig for den vanlige mann i gata.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å lage en løsning som konkurrer mot Finn.
Men, det blir vanskelig å tjene penger på det så det blir dugnad. Jeg ser uansett for meg at noe må erstatte bruktmarkedet for salg av datautstyr, for Finn er idag altfor dårlig.

Hadde jeg bare hatt mer tid og ork så skulle jeg ha fått mekket til noe på et par dager. Men akkurat nå er jeg opptatt med vanlig jobb.

Lenke til kommentar

Problemet er vel nettopp at mange tror de kan lage en konkurrent på noen få dager, mens Finn har brukt 25 år og mange mange milliarder på å finpusse sin løsning, hvor de i dag har flere hundre ansatte som vedlikeholder den løsningen.

Bare det å lage et godt fungerende innloggingssystem, som lagrer annonser, bilder og annen aktivitet på brukernivå, som aller helst benytter BankID for sikker identifisering osv. tar jo månedsvis (av erfaring, da jeg har laget slike systemer).

Når man først kommer i gang, etter enorme mengder jobb, så er det ikke noe som tilser at "if you build it, they will come", man er da i konkurranse med en mastodont, som har nærmest utømmelig med midler, og som eier nesten alle annonsenettsider i Europa ... pluss eBay, man kan jo aldri vinne på ressurser, man trenger nærmest en viral hendelse og en masseflukt i befolkningen fra Finn til sin plattform, for å i det hele tatt ha nubbsjans.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det skal legges til at rubrikkmarkedet er nærmest dødfødt, dersom målet er å tjene penger.

Ikke bare må en slik løsning være bedre enn Finn, men den må være gratis, ettersom ingen gidder å betale for rubrikkannonser når det er gratis på Finn.

Sikter man seg inn på mer spesifikke løsninger, for eksempel boligmarkedet, arbeidsmarkedet eller lignende, hvor Finn tar helt ublu priser for å annonsere, så har man i det minste mulighet til å være billigere, men da har man det problemet at svært mange faktisk finner det lettvint å finne alt på et sted, slik som på Finn, så det er fremdeles vanskelig å konkurrere.

Jeg tror ikke det er umulig. Det finnes mange eksempler på at små team av utviklere, eller en enkelt utvikler, har laget noe som har utkonkurrert de store etablerte tjenestene. Faktisk gjorde mange av de som nå er de store etablerte tjenestene nettopp dette da de startet opp.

Det var jo ikke slik at det ikke fantes søk før Google, eller sosiale medier før Facebook, men de klarte å snu folks bruksmønster i såpass stor grad at de tok over markedet.

Finn gjorde det samme, det var AutoDB, QXL, egne sider for eiendom og tekst-TV migrerte delvis til nett i en periode, men Finn klarte å utkonkurrere de alle, også den gangen fordi Schibsted hadde nærmest utømmelig med midler å satse på Finn, med store annonsekampanjer i alle mulige medier, det var annonser for Finn dott no på TV, i aviser, på andre nettsider, på siden av bussen, overalt man snudde seg, så var det annonser for Finn i en periode, og de har fremdeles et enormt annonsebudsjett.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (20 minutter siden):

Trenger verden en konkurrent til Finn.no? Hva er det folk savner med Finn.no?  

Enig med du, monopol er ofte ikke noe bra men akkurat FINN synes jeg holder koken godt både mtp. utvikling og prising. Det koster ikke allverden å legge ut ting og "torget" er jo gratis. 

Interessert i å høre hva folk savner, AutoDB, QXL og facebook var/er ikke på nivå med FINN på noen måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

rubrikk.no
Facebook Marketplace
"Kjøp/salg" -grupper på Facebook
Annonse i lokalavisa
Lapp i oppslagstavla på den lokale butikken
QXL (eksisterer ennå)
Letgo app
Tise app
eBay (kan også brukes av nordmenn)
Amazon og Wish (kan også brukes til å selge ting på)

Det mangler ikke på konkurrenter og alternativer. Men Finn er såpass suverene i sin klasse - at det blir litt som å gå til Bing og Kvasir når man har Google. 😜
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):

Sikter man seg inn på mer spesifikke løsninger, for eksempel boligmarkedet,...

Problemet her er at eiendomsmeglerene samarbeider med finn og får helt andre priser enn hva du gjør om du skal avertere privat. Samme gjelder for bil/motorsykkel/...

Finn har hatt konflikter med disse og feks eiendomsmeglerene har vært på nippet om å gå sammen om å lage sin egen løsning. Men så langt har det aldri skjedd noe stort brudd.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (16 minutter siden):

Problemet her er at eiendomsmeglerene samarbeider med finn og får helt andre priser enn hva du gjør om du skal avertere privat. Samme gjelder for bil/motorsykkel/...


Det kan nok være, Finn nektet jo lenge å la private annonsere boliger, samtidig som de presset opp prisene for eiendomsmeglere.
Nå koster en boligannonsen ca. 4000, pluss eventuelle tillegg, hva enn de koster?

De har også vært i krangel med bemanningsbyråene, da en stillingsannonse kan koste opp mot 10 000,-

Finn, eller kanskje riktigere Schibsted, som eier Blocket, forsøkte seg på det samme i Sverige, hvor de presset eiendomsbransjen, det endte med at meglerne gikk sammen å etablerte hemnet.se, som nå er Sveriges største nettside for kjøp og salg av eiendom.

De har også mistet store deler av rubrikkmarkedet i Sverige til PayPal-eide Tradera, så det er mulig å utfordre monopolet til Schibsted, men det krever en hel del.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...