Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger råd til problemstilling


Anbefalte innlegg

Jeg går på VG3, studiespesialisering og har særemne i norsk om homofili, og trenger en problemstilling som jeg hovedsakelig skal svare på i presentasjonen, ca. 10 minutter. Bøkene jeg har lest om handler i større grad om hvordan familien blir påvirket av et familiemedlem som er homofil, så derfor tenker jeg at problemstillingen burde være relatert til familiene fordi dette har langt mer stoff å gå på, men jeg sliter med å lage et originalt spørsmål.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Hvordan har synet på homofili utviklet seg i samfunnet?"

 

Den problemstillingen gir deg mye å gå på, samtidig som den er aktuell med tanke på OL i Russland, og deres antihomolov.

 

Synet på homofili innad i familier kan tas med også her, men å skrive kun om det blir kanskje litt snevert?

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange gode problemstillinger her, men felles for de er at de er veldig brede. Det blir ekstremt generelt og vagt om du skal prate i 10 minutter om hvordan familien reagerer på at et homofilt familiemedlem. Slike oppgaver blir gjerne i stor grad synsebasert og uten noen klar retning for hva man ønsker å si.

 

Mitt råd er å snevre det inn og gå i litt i dybden i et tema. Jeg er sikker på at dere blir vurdert i evnen til å lage en problemstilling og derfor er det viktig å unngå å velge det første og beste man kommer på, henholdsvis "Hvordan reagerer familien på et homofilt familiemedlem?". Forsøk å være mer kreativ.

Hva med å fokusere på forholdet mellom sønn og far? Hvordan kan forholdet mellom far og sønn endres etter sønnen står frem som homofil.

 

Kompetansemål som du må ta til etteretning når du lager problemstillingen din er:

  • lytte til, systematisere og sammenfatte informasjon i muntlige tekster og reflektere over innholdet
  • lytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og formål
  • drøfte norskfaglige og tverrfaglige emner ved hjelp av fagterminologi og helhetlig argumentasjon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...