Gå til innhold

Kommentar: - Piratloven tar oss baklengs inn i fremtiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å være en flisespikker; det er ikke Unge Venstre, men Venstre man stemmer på. Ungdomspartiene er alltid "mer uttalt" i sin politikk, og de eldre politikerene fører rett og slett ikke den samme politikken som ungdomspartiene forfekter.

 

Det gjelder stort sett alle partier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm så da virke venstre ganske fristende igjen, uansett så ryke alle som er for denne love fra lista, dette her er jo faen meg en stor og radikalt steg mot totalovervåking/politistad/1984, med tanke på hvor mye som foregår på nettet, er vi jo egentlig på det punktet nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom Høyre har stemt for dette lovforslaget kommer jeg ikke til å avgi min stemme ved valget.

 

Jeg kan ikke fatte å begripe hvordan Høyre kunne gå inn for dette. Hele politinorge burde protestere når private aktører overtar politioppgaver. Hvorfor skal rettighetshavere ha bedre vern og utvidet rett til å drive etterforskning enn f.eks. voldtektsofre? Juridisk må dette være i strid med grunnloven og norske rettsstatsprinsipper.

 

Personvernet er selvsagt en annen side. Hovedreglen er at politiet må ha berettiget mistanke eller dommeravgjørelse for å overvåke noen... mens rettighetshavere kan overvåke i stor skala uten hensynet til personvernet.

 

Man kriminaliserer i stor grad ungdom. Man går baklengs når man skal verne opp en institusjon som utviklet seg på 1700-tallet med rettigheter og som ikke passer til den digitale virkeligheten på internett. 99 % av norges befolkning vil på et eller annet tidspunkt bryte åndsverksloven. Da kan det være best å ikke bruke internett.

 

Hva med alle andre kriminielle handlinger eller potensielle handlinger... musikk og film er som regel et tyveri av et mindre beløp som kan regnes som nasking. Om vi skal overvåke internett fordi noen på internett driver nasking, må vi ihvertfall overvåke internett for alt annet også.

 

Dette er som å åpne pandoras eske. jeg tror ikke de politikerne som har støttet dette har tenkt over konsekvensene i forhold til menneskerettigheter, demokrati, innovasjon, personvern, politioppgaver etc. Men det er veldig lett etter Brevik å innføre denne typen lover... "1984" blir mer og mer virkeligheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å ikke stemme er å stilletiende akseptere utviklingen. Hvis du skal vise din mening, er du nødt til å stemme.

 

Hvis du ønsker at disse sakene skal debatteres i større grad, og at noen skal slippe til og virkelig si hva de mener, hvis du vil at media i større grad enn nå skal få dette på dagsplanen, er det kun at PiratPartiet får et mandat på Stortinget som garanterer at dette skjer. For PiratPartiet er din stemme viktig, for de får null eller ett mandat basert på at folk faktisk stemmer på dem.

 

Hvis du ønsker at din stemme skal gå til et parti som i noen grad representerer din ideologi på et bredere politisk plan, og dette kan representeres av ett av de tradisjonelle partiene, så er muligens ikke din stemme like viktig for dem. Høyre og FrP kommer uansett til å ta over for Ap, SP og SV nå. For dem er ikke et enkelt mandat like viktig, de samme politikerene og de samme styrkeforholdene vil være i Stortinget uavhengig av små variasjoner.

 

Hvis du mener at det er bedre at Høyre og FrP har Venstre sammen med seg i regjeringen, så bør du stemme på Venstre. Også for dem betyr hvert mandat mye, siden de er små i utgangspunktet. Men Venstre i Regjering vil IKKE by resten av regjeringen til bråk om enkeltsaker i offentlige debatter. Det svekker dem selv mest, som lite parti med mye inflydelse. Bare tenk på hvor mange kameler SV måtte svelge i Afganistan-saken, fordi de faktisk satt i regjeringa som tok beslutningene.

 

Men ved å ikke stemme, straffer du hverken Høyre eller Arbeiderpartiet. Du mister bare bittelitt rett til å være misfornøyd med de folkevalgte, siden du overlot velginga til andre.

Lenke til kommentar

Ettersom Høyre har stemt for dette lovforslaget kommer jeg ikke til å avgi min stemme ved valget.Jeg kan ikke fatte å begripe hvordan Høyre kunne gå inn for dette.

 

Jaha? Hvordan kan du ikke fatte det? Om det er noen som ønsker strengere kontroll på kommersielle tjenester så det partier på høyrefløyen selvsagt.

 

Trikset er å stemme relativt sentralt. Da får man det beste fra begge sider og samtidig unngår man den delen av politikken fra sidene som er ren møkk.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du ikke kan forvente at et liberalt parti skal endre synspunkt vesentlig i henhold til prinsippene rundt fri bevegelse av hverken varer, tjenester, kapital eller personer, før det neste valget.

 

Jeg tror ikke du kan forvente at noen partier som helst endrer synspunkt vesentlig i forhold til sine prinsipper før det neste valget. Noen vil vel mene at AP og H gjør det, men de er jo i prinsipp nesten samme parti ;)

 

De som mener at Venstre er et for marginalt parti til å stemme på...tipper det er en årsak til at Venstre er et marginalt parti.

 

Og hvis meningene til et parti appellerer til deg, så er vel det grunn nok til å stemme på det - Venstre eller ikke?

Lenke til kommentar

Hvis Venstre hadde vært litt mer moderate på innvandring og miljø, hadde de hatt min stemme alltid.

Etter å ha lest om Venstres politikk på innvandring (i Venstres program, PDF), synes jeg det ser ganske moderat ut. Ser ut til at det mest ekstreme er at de ønsker at det skal bli lettere å flytte til Norge hvis man får tilbud om jobb her, og jeg ser ikke helt problemet i det. Dette har jo lenge vært etterspurt av spesielt IT-bransjen, der det er mye vanskeligere enn det burde ha vært å ansette folk fra utlandet. Hvordan dette er å åpne for fri innvandring, slik andre i denne tråden ser ut til å antyde, er for meg en gåte...

 

Venstre har en mye, mye bedre utviklet IT-politikk enn de andre partiene på Stortinget, og står vel ganske unikt i at de ønsker å senke vernetiden for opphavsrett, tillate fildeling, lovfeste nettnøytralitet, lovfeste transaksjonsnøytralitet, styrke innsynsretten i det offentlige, fjerne forbud mot å omgå DRM, gjøre all offentlig informasjon og data produsert av offentlige institusjoner fritt tilgjengelig. Sammen Piratpartiet er de det eneste partiet med reelt progressiv IT-politikk, men siden de har en gjennomgående god og utfyllende politikk også på andre områder (og faktisk er på Stortinget, i motsetning til PP) vil de nok få min stemme i år.

Lenke til kommentar
Hvis Venstre hadde vært litt mer moderate på innvandring og miljø, hadde de hatt min stemme alltid.
Etter å ha lest om Venstres politikk på innvandring (i Venstres program, PDF), synes jeg det ser ganske moderat ut. Ser ut til at det mest ekstreme er at de ønsker at det skal bli lettere å flytte til Norge hvis man får tilbud om jobb her, og jeg ser ikke helt problemet i det. Dette har jo lenge vært etterspurt av spesielt IT-bransjen, der det er mye vanskeligere enn det burde ha vært å ansette folk fra utlandet. Hvordan dette er å åpne for fri innvandring, slik andre i denne tråden ser ut til å antyde, er for meg en gåte...Venstre har en mye, mye bedre utviklet IT-politikk enn de andre partiene på Stortinget, og står vel ganske unikt i at de ønsker å senke vernetiden for opphavsrett, tillate fildeling, lovfeste nettnøytralitet, lovfeste transaksjonsnøytralitet, styrke innsynsretten i det offentlige, fjerne forbud mot å omgå DRM, gjøre all offentlig informasjon og data produsert av offentlige institusjoner fritt tilgjengelig. Sammen Piratpartiet er de det eneste partiet med reelt progressiv IT-politikk, men siden de har en gjennomgående god og utfyllende politikk også på andre områder (og faktisk er på Stortinget, i motsetning til PP) vil de nok få min stemme i år.

 

Nå kommer det vel litt ann på hva slags jobb man flytter til Norge for å gjøre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...