Gå til innhold

Kommentar: - Piratloven tar oss baklengs inn i fremtiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hva kriteriene er for å bli definert som "privat rettighetshaver"?

Jeg kan jo alltids lage en sang, film eller noe som jeg tar betalt for at folk laster ned fra siden min. Da er jeg jo privat rettighetshaver ikke sant?

Dermed gir den nye loven meg tilgang til å hente ut personopplysninger om ip-adresser, ikke sant?

Hvor registrerer jeg meg som privat rettighetshaver?

Lenke til kommentar

I takt med tjenester som HBO, netflix så vil pirat nedlastning bli mindre og mindre.

Hadde fjompnissene på tinget hadde lyst å bidra med noe hadde prøvd å lagt press på utenlandske selskaper/slå seg sammen med andre nordiske regjeringer f.eks og prøvd å tvunget fram et tilbud som gjør at filmer kan kjøpes på nett og/eller streames på nett.

Det er jo tross alt en kamp som har foregått lenge. Men, med tanke på at blu-ray salget faktisk øker i usa så er det tvilsomt vi får sånne tjenester med store selskap i ryggen med det første.

 

Da tenker jeg på selskaper som f.eks WB, 20th centuary fox og lignene

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Meget gode poenger. Det er bare synd at Venstre er et marginalt parti. De har mange gode saker i sitt program, men det skremmer litt å stemme på et parti som lever på sperregrensen. I verste fall har man stemt forgjeves, da spesielt hvis man tenker helhetlig hvor andre partier fører noe tilsvarende politikk, og ikke bare denne ene saken.

Endret av WonderStivi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
- til slutt når mye av den ulovlige nedlastingen er borte fra åpne kilder, og flyttet over til teknologier som er vanskelige å overvåke (direktenedlasting fra 'pirat-BBS'er' - nesten som i gamle dager før P2P), så forsvinner forretningsgrunnlaget for disse private overvåkerne.

Jeg tror det er en sjanse for at vi kommer dit at det er lettere laste ned og brekke DRM fra "ekte" distributører som Netflix og HBO Go/Nordic enn å sette opp egne distribusjonsnettverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

Dessverre står lobbyistene sterkt i Stortinget, og er viktigere enn velgerne. Skulle ønske at politikerne var mer bevisst de enorme summene som særinteresser bruker for å påvirke dem. Vi er dessverre utsatt for at verken stortingspolitikere eller forsåvidt velgere flest har satt seg inn i sakene skikkelig. Og politikernes våte drøm er å bli lobbyist selv og tjene masse penger.

Lenke til kommentar

I 2003, etter et initiativ fra Justisminister Dørum fra Venstre, innførte Norge sensur av internett.

 

DER ryker prinsippet. Venstre, dere ledet an.

 

Det var riktig nok frivillig for ISP'ene å innføre Kripos' filter. I ettertid har justisminister Storberget fra Arbeiderpartiet forsøkt å skremme de resterende ISP'ene til å innføre dette. Hadde de hatt hjemmel til det da, hadde det aldri vært "frivillig".

 

I ettertid har det også blitt jobbet for å utvide bruksområdet for filteret. Når det nå er snakk om å filtrere bort andre typer sider, som PirateBay, er dette bare en videreføring av et arbeide som Venstres Justisminister startet.

 

Venstre, det er vakre ord dere kommer med, men Venstre i Regjering har allerede bevist at dere er et politi-parti så godt som noen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Lurer på hva kriteriene er for å bli definert som "privat rettighetshaver"? Jeg kan jo alltids lage en sang, film eller noe som jeg tar betalt for at folk laster ned fra siden min. Da er jeg jo privat rettighetshaver ikke sant? Dermed gir den nye loven meg tilgang til å hente ut personopplysninger om ip-adresser, ikke sant? Hvor registrerer jeg meg som privat rettighetshaver?

 

Det skal mindre til for å bli privat rettighetshaver enn det du beskriver der. De fleste ER private rettighetshavere allerede, enten de vet det eller ikke. Har du for eksempel en hjemmeside? Da er du rettighetshaver.

 

Dette gir deg nok ikke automatisk tilgang til å hente ut personopplysninger.

 

Lenke til kommentar

Dette er en av flere grunner til hvorfor en bør stemme venstre i år. Les partiprogrammet, de er definitivt det mest moderne partiet!

Jeg kunne så absolutt ha vurdert å stemme Venstre basert på deres syn i denne saken og andre, men jeg kommer ikke til å gjøre det da det vil øke sannsynligheten for at vi får en regjering som inkluderer det partiet jeg har minst til felles med: FRP.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Godt at noen har plantet føttene på jorden.. Er jo helt sykt at private aktører skal kunne overvåke hva jeg gjør på nettet... I USA kom jo ikke CISPA igjennom, mens i Norge skjer det, det er helt latterlig!

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Synes det står mye bra skrevet her. Scenariet til knuterikb er svært skremmende, og ekstremt sannsynlig. Er jo tegn på lignende situasjoner idag fra andre hold.

Ola Donk som leser i Hardware.no og andre sine forum har mye godt på hjertet med begge bena godt festet til jorda, men kommer disse synspunktene frem dit de skal. Hva om slike som knuterikb og andre her på tråden har send epost til f.eks Hadia Tajik med sine meninger og scenarioer. http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud/dep/kulturminister-hadia-tajik.html?id=699613 I det minste få høres deres svar på disse reelle problemstillinger. Kjenner selv Adm Dir Unversal Music Norge, og til og med han stiller seg skeptisk til det nye lovverket.

 

Endringene i åndsverksloven gjør egentlig alle skyldige inntil det motsatte er bevist, og det er feil retning å gå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

  • Artig at den dama faktist heter Grande.
  • Høyre er altså for svekking av personvernet. Greit, så vet vi at vi ikke kan stole på noe fra den kanten. Svadaparti.
  • Fremskrittspartiet har alltid vært en latterlig gjeng, hvilket de fortsetter med å være.
  • Arbeiderpartiet har alltid vært for overvåkning og utvidet statsmakt, de fortsetter med den stilen.

 

I følge Hadia Tajik, så var det kritisk viktig for "kulturen" at vi fikk på plass disse lovene, da med påskudd om at all kultur ville forsvinne om man ikke gjorde det.

He, he, ting blir fort vanskelig når en tror at rettighetshavere står for det kulturelle. Da kjemper man fort for økonomieliten istedenfor de skapende. Synd politikere ofte er fjernt fra realietetene.

Et åpent, anonymisert internett er en kulturell revolusjon i seg selv. Det at alle kan nå alle er en seier både kulturelt og politisk. Dette arbeides det altså, steg for steg, med å stoppe.

 

Makten ønsker å bevare makten. Den "arabiske revolusjon" var et blaff, politikere ønsker slett ikke slikt. Det beviser lille Hadja.

Lenke til kommentar

Lurer på hva kriteriene er for å bli definert som "privat rettighetshaver"? Jeg kan jo alltids lage en sang, film eller noe som jeg tar betalt for at folk laster ned fra siden min. Da er jeg jo privat rettighetshaver ikke sant? Dermed gir den nye loven meg tilgang til å hente ut personopplysninger om ip-adresser, ikke sant? Hvor registrerer jeg meg som privat rettighetshaver?

 

Hei. Den sikreste metoden for musikk er å stifte et plateselskap, noe som er gratis via www.gramo.no. Deretter registrerer du musikken gratis via www.tono.no og betaler en minimal sum til www.ncb.dk. Da tror jeg du skulle har rettighet til å hente ut ip-adresser hvis musikken din blir ulovlig nedlastet.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...