Gå til innhold

BSD/UnixBSD/Unix[Løst] Opteron 2ghz 1 kjerne, hvilket OS?


Snabel@

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle i386-varianter (og antakelig AMD64 aka x86_64) vil nok kjøre, all kompatibel maskinvare har vært ute såpass lenge at installasjon antakelig er rett frem.

Spørsmålet er mer hvilke oppgaver maskinen skal utføre. Nyere desktop-varianter med f eks chrome, firefox, Open/LibreOffice, GIMP osv er rimelig tunge greier, men for det meste av server-oppgaver vil dette antakelig være helt greit å teste på.

 

Prøv dem i den rekkefølgen nysgjerrigheten dikterer -- jeg har en viss forkjærlighet for OpenBSD, men jeg har kjørt både FreeBSD og diverse linux-servervarianter på tilsvarende og slappere maskinvare.

Lenke til kommentar

OpenBSD/FreeBSD vil nok fungere greit på den hardwaren. Men jeg vil si det er mer egnet for de som har en del erfaring fra unix fra før.

 

Men er du helt fersk i unix/linux verdenen, så ville jeg nok satset på Xubuntu. Den bruker XFCE som har et greit grafisk brukergrensesnitt, og fungerer greit på litt slappere hardware. Har du mer enn 3GB minne, så er nok 64 bits utgaven grei; ellers ville jeg holdt meg til 32 bits utgaven.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...