Gå til innhold

Har sendt FM-utstyret til Afrika. SP ber Stortinget se på kostnadene ved å skru på igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ganske fortvilet over hvor utrolig dårlig DAB fortsatt fungerer. Jeg liker å høre på radio i bilen, men har nå funnet frem de gamle CD'ene i stedet. Har kjørt en del langkjøring i sommer, og opplevd mye plunder. For det første er det sinnsykt mange kanaler, gud vet hvor mange bare NRK har. Så du må hele tiden finne den "lokale" versjonen, og det er litt pes og finne i alle kanalene. Følger du med på P1 Hedmark/Oppland, forsvinner den plutselig, så må du finne P1 Sogn og Fjordane, som ikke sender det samme programmet du forsøkte å følge med på...

Trodde litt av vitsen var at digital radio skulle klare å holde på stasjonene?? FM klarte faktisk det med RDS.

Dekning i tunneler er fortsatt helt elendig, toppen 20% som virker. Utrolig frustrerende at radioen stadig vekk blir stille..

Jeg har ikke adapter, men god innebygget radio og antenne.

Dette var på Vestlandet med mye tunneler. De fleste var nyoppusset, men uten dekning.

 

Og hva med trafikkmeldinger (TA)? Det fungerte også veldig bra på FM og var veldig nyttig!

Ser det er en TA opsjon på DAB, men når jeg hører på NRK er den overstrøket på panelet, vet ikke om det betyr at det ikke er meldinger eller ikke støttet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jaja prestisjen lever høyt hos NRK ja, DAB skulle aldri ha blitt bygget, og FM ihvertfall ikke slått av. Stortinget ble forført av NRK som ønsket monopol på radio da NRK ikke bryr seg om lyttertall, de får lisenspenger uansett mens kommersielle trenger lyttertall for annonsesinntenker.  

 

FM ville ha død ut naturlig etter som mobilen blir bedre og bedre og mobilen kan alt i dag levere langt bedre tjenester enn DAB noen gang kommer til og klare. 

 

 

Personlig syntes jeg vi skal gå for lønnstrekk og linsestrekk til alle i NRK inntil DAB er fjernet 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

(...)Og hva med trafikkmeldinger (TA)? Det fungerte også veldig bra på FM og var veldig nyttig!

Ser det er en TA opsjon på DAB, men når jeg hører på NRK er den overstrøket på panelet, vet ikke om det betyr at det ikke er meldinger eller ikke støttet.

 

Jeg fikk trafikkmeldinger i sommer når jeg var ute å kjørte, og siden det var DAB kunne jeg også velge å glatt hoppe over dem :D

 

Og selvfølgelig hoppet jeg over da jeg har GPS som tar seg av slikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjøpe nytt fm utstyr? Lattelig bruk heller pengene på mobilnett i så fall særlig telia og icenet.

Interneradio er vel bedre.

Som andre har sagt før, tror ikke den snaue mrd de har kastet i dass på dab har noe stort og si for mobilnettet dessverre, det de derimot kan er at de gi fiberen til telenor/telia/ice.  

 

De kunne også ha brukt penger på og substituere større datakvoter til folk 

Lenke til kommentar

Og jeg vil ha den analoge sort-hvitt TV-en tilbake!

 

(DAB Fungerer helt fint, og der DAB faller ut, var det ikke noe FM-dekning å rope hurra for heller)

 

Tøys.

 

Jeg kjører daglig på steder hvor det var helt utmerket FM dekning, men etter at DAB kom er det total tysnad.

Endret av Valotunk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Og jeg vil ha den analoge sort-hvitt TV-en tilbake!

 

(DAB Fungerer helt fint, og der DAB faller ut, var det ikke noe FM-dekning å rope hurra for heller)

 

Tøys.

 

Jeg kjører daglig på steder hvor det var helt utmerket FM dekning, men etter at DAB kom er det total tysnad.

Hvor er dette?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Og jeg vil ha den analoge sort-hvitt TV-en tilbake!

 

(DAB Fungerer helt fint, og der DAB faller ut, var det ikke noe FM-dekning å rope hurra for heller)

 

Tøys.

 

Jeg kjører daglig på steder hvor det var helt utmerket FM dekning, men etter at DAB kom er det total tysnad.

Hvor er dette?

Norge

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Og jeg vil ha den analoge sort-hvitt TV-en tilbake!

 

(DAB Fungerer helt fint, og der DAB faller ut, var det ikke noe FM-dekning å rope hurra for heller)

 

Tøys.

 

Jeg kjører daglig på steder hvor det var helt utmerket FM dekning, men etter at DAB kom er det total tysnad.

Hvor er dette?

Norge

Jeg formulerer spørsmålet litt annerledes, slik at du forstår det. Hvor i Norge kjører du daglig hvor det tidligere var utmerket FM dekning, men hvor det etter at DAB kom ble total "tysnad"?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå må de da slutte å plage oss med denne FM-dritten! DAB har fungert smertefritt både i inn- og utland siden jeg fikk det originalt i bilen for første gang i 2013. Hva er poenget med å tviholde på steinalderteknologien som FM er?

 

Å slippe skurringen i FM er noe av det beste som har hendt meg som radiolytter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå må de da slutte å plage oss med denne FM-dritten! DAB har fungert smertefritt både i inn- og utland siden jeg fikk det originalt i bilen for første gang i 2013. Hva er poenget med å tviholde på steinalderteknologien som FM er?

 

Å slippe skurringen i FM er noe av det beste som har hendt meg som radiolytter.

Er usikker på hva som er best: at signalene blir svake og skurrete på FM, eller at det plutselig blir helt stille på DAB.. Eller som jeg også opplever i tunneler her i Sandvika, på DAB blir det hakkete, og plutselige og smertefulle høyvolum-peaker. Satans irriterende!!

Ellers fungerer DAB greit de fleste steder her på østlandet, med unntak av "lokale" DAB-stasjoner, som min favoritt Radio ROX, hvor jeg tydeligvis bor på rekkeviddegrensen. FM-senderen deres var bedre.

Problemene oppstår på Vestlandet, jeg kjører mye der hvert år, og der blir man brutt VELDIG hyppig. Ikke mange tunneler som har dekning, heldigvis de fleste lange. Trodde det var krav de fleste skulle være utbygd nå, men kanskje bare for NRK P1, slik det også var på FM?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er, som du sikkert har forstått, forskjellige sendenett. Radio Rox (og Metro) har sitt eget, de kommersielle nasjonale kanalene har sitt eget, det samme har NRK. De kommersielle har langt færre sendere enn NRK, og for eksempel på Vestlandet og andre steder med lav befolkningstetthet vil det være enkelte områder hvor du ikke får inn de kommersielle kanalene. Når det gjelder tunneler er det slik at alle kanalene som er på utsiden av tunnelen vil være tilgjengelig på innsiden. Unntaket er tunneler som er kortere enn en viss lengde, og også tunneler som har lavere trafikk enn et satt minimum.

 

Er usikker på hva som er best: at signalene blir svake og skurrete på FM, eller at det plutselig blir helt stille på DAB.. Eller som jeg også opplever i tunneler her i Sandvika, på DAB blir det hakkete, og plutselige og smertefulle høyvolum-peaker. Satans irriterende!!

Ellers fungerer DAB greit de fleste steder her på østlandet, med unntak av "lokale" DAB-stasjoner, som min favoritt Radio ROX, hvor jeg tydeligvis bor på rekkeviddegrensen. FM-senderen deres var bedre.

Problemene oppstår på Vestlandet, jeg kjører mye der hvert år, og der blir man brutt VELDIG hyppig. Ikke mange tunneler som har dekning, heldigvis de fleste lange. Trodde det var krav de fleste skulle være utbygd nå, men kanskje bare for NRK P1, slik det også var på FM?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er usikker på hva som er best: at signalene blir svake og skurrete på FM, eller at det plutselig blir helt stille på DAB.. Eller som jeg også opplever i tunneler her i Sandvika, på DAB blir det hakkete, og plutselige og smertefulle høyvolum-peaker. Satans irriterende!!

Ellers fungerer DAB greit de fleste steder her på østlandet, med unntak av "lokale" DAB-stasjoner, som min favoritt Radio ROX, hvor jeg tydeligvis bor på rekkeviddegrensen. FM-senderen deres var bedre.

Problemene oppstår på Vestlandet, jeg kjører mye der hvert år, og der blir man brutt VELDIG hyppig. Ikke mange tunneler som har dekning, heldigvis de fleste lange. Trodde det var krav de fleste skulle være utbygd nå, men kanskje bare for NRK P1, slik det også var på FM?

 

Plutselig helt stille er definitivt det jeg foretrekker, de gangene det har skjedd. Men det begynner å bli så lenge siden nå at jeg ikke tenker noe på det lenger. Husker jeg slet en del i Hamang-tunnelen med at lyden ble borte, men bor ikke på den siden av Bærum lenger så nå vet jeg ikke hvordan ståa er der borte.

 

Har fått med meg at noen mener det "bobler" og brått blir høy lyd, som du beskriver, men jeg har aldri opplevd det selv. Jeg vet ikke hvordan det høres ut engang. Enten har jeg bra lyd, eller så har jeg ingen lyd. Jeg har kun hatt originalmontert DAB, i alt fra billige bybiler til dyre premiumbiler (totalt 4 ulike nybiler fra ulike produsenter siden den første i 2013). Har aldri forsøkt ettermontert, men jeg kan tenke meg det ikke fungerer mtp hvor mye trøbbel jeg hadde med FM-sendere i bilen (for å spille MP3) i gamle dager.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...