Gå til innhold

Den Store Kryptovaluta-tråden


JokerN_

Anbefalte innlegg

Lesson learned. Håper i det minste du investerte noe på bunnen.

 

Tja, har jo småkjøpt litt hele veien nedover, pluss at jeg har fått inn noen få kroner hver dag med mining-riggen, men med mindre det skjer et mirakel eller to, så kommer jeg nok ikke til å få tilbake det jeg har brukt.
 

 

Hæ? Hvordan ble de stjålet?

 

Usikker, men jeg gjorde nok en stor tabbe. Spectrecoin er proof of stake, og Jeg fant fort ut at dette ble veldig upraktisk på hoved-PCen, så jeg satte opp en gammel PC i et annet rom og fjernstyrte den med TeamViewer. En dag jeg skulle sjekke balansen hadde noen overført alle coina til en annen wallet. Jeg kan bare anta at de klarte å bruke TeamViewer til å logge seg inn på PCen, og kanskje keylogger eller noe lignende til å finne ut passordet.  :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen andre her som bruker futures istedet for å holde bitcoin? Da slipper man all risiko med wallet etc og får cash på konto ettersom bitcoin stiger.

 

Det negative med det er at prisen for 3 mnd futures ligger omtrent 2% over dagens kurs. Så man må gjøre grep for å få tilsvarende avkastning på usd man holder i mellomtiden da for at det skal gå opp i opp. Også må man fornye kontraktene hver 3. mnd, så det litt mer å holde styr på.

 

I tillegg så bidrar det jo ikke til å presse bitcoin prisen opp, hvis alle hadde kjøpt futures i stedet. Så jeg burde vel egentlig ikke anbefale det, for min egen del. =)

Og det er jo mindre fleksibelt, man må kjøpe en future kontrakt tilsvarende 5 btc.

Lenke til kommentar

Er det noen andre her som bruker futures istedet for å holde bitcoin? Da slipper man all risiko med wallet etc og får cash på konto ettersom bitcoin stiger.

 

Det negative med det er at prisen for 3 mnd futures ligger omtrent 2% over dagens kurs. Så man må gjøre grep for å få tilsvarende avkastning på usd man holder i mellomtiden da for at det skal gå opp i opp. Også må man fornye kontraktene hver 3. mnd, så det litt mer å holde styr på.

 

I tillegg så bidrar det jo ikke til å presse bitcoin prisen opp, hvis alle hadde kjøpt futures i stedet. Så jeg burde vel egentlig ikke anbefale det, for min egen del. =)

Og det er jo mindre fleksibelt, man må kjøpe en future kontrakt tilsvarende 5 btc.

Jeg antar du snakker om terminkontraktene på CME. Jeg tror ikke det er særlig gunstig å være long i de kontraktene i stedet for å bare holde bitcoin over lang tid.

 

Som du sier så er kontraktstørrelsen stor (5 btc). Marginkravene er høye (med god grunn). Ameritrade krever at jeg har minst 25 000 dollar på kontoen for å handle en kontrakt. Realistisk sett må jeg stille mye mer for å være sikker på å ikke få posisjonen tvangsstengt hvis prisen går feil vei. Tapet kan også bli større enn beløpet du har på kontoen.

 

 

Det er også mer styr med å beregne skatt på fortjeneste/tap sammenlignet med å bare holde bitcon over lang tid. Det er også en mulig risiko for at skatteetaten mener du driver næringsvirksomhet fordi du handler aktivt for å bare eie bitcoin passivt. Katastrofalt skattemessig i så fall.

 

Hvis kontraktene pleier å være i contango (2% per 3 mnd) i tillegg til alle nevnte ulemper så tror jeg dette er en meget dårlig ide. Du får ikke 2% per 3 mnd. risikofritt. Og hva er spreaden på for kontraktene som ligger 3 mnd frem? De har liten omsetning.

Lenke til kommentar

Jeg antar du snakker om terminkontraktene på CME. Jeg tror ikke det er særlig gunstig å være long i de kontraktene i stedet for å bare holde bitcoin over lang tid.

 

Som du sier så er kontraktstørrelsen stor (5 btc). Marginkravene er høye (med god grunn). Ameritrade krever at jeg har minst 25 000 dollar på kontoen for å handle en kontrakt. Realistisk sett må jeg stille mye mer for å være sikker på å ikke få posisjonen tvangsstengt hvis prisen går feil vei. Tapet kan også bli større enn beløpet du har på kontoen.

 

 

Det er også mer styr med å beregne skatt på fortjeneste/tap sammenlignet med å bare holde bitcon over lang tid. Det er også en mulig risiko for at skatteetaten mener du driver næringsvirksomhet fordi du handler aktivt for å bare eie bitcoin passivt. Katastrofalt skattemessig i så fall.

 

Hvis kontraktene pleier å være i contango (2% per 3 mnd) i tillegg til alle nevnte ulemper så tror jeg dette er en meget dårlig ide. Du får ikke 2% per 3 mnd. risikofritt. Og hva er spreaden på for kontraktene som ligger 3 mnd frem? De har liten omsetning.

Man får lett 2% i us treasure bills i 3mnd. Jeg mente 2% årlig contango. Spread er ca 10usd, så ikke my på 5btc.

Jeg hadde 5btc og var derfor enklest å gjøre om dette til usd og futures, og slipper dermed å handle på margin. Hvis man må det så er det jo mer risk. Men hvis man vil holde 5btc, evt gå sammen flere om å holde 5btc så kan det være et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Ok, da blir det noe helt annet. Men jeg vet ikke om jeg hadde orket alt styret hvis tidsperspektivet er flere år. Hadde vært mer aktuelt hvis løpetiden på kontraktene var lengre enn 3 mnd.

Ja man må gjøre det, men tar jo bare 5 minutter hver 3. måned da.
Lenke til kommentar

Facebook får en coin som skal hete Libra. Er det noen som vet om det blir en slags "Thether" coin eller vil den kunne stige/synke i verdi?

Det blir en stablecoin som blir knyttet opp mot lavrisiko-aktiva som statlige obligasjoner og tradisjonelle valutaer som USD, EUR og YEN. Med dette blir Facebook verdens største bank - noe som i seg selv er en skremmende tanke. Ser også nå at myndigheter og banker verden rundt har "panikk" på grunn av dette. Spennende tider. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Libra virker veldig spennende, jeg tror det kan få bli mye mer brukt enn bitcoin. 

Er jo ikke riktig å si at Facebook blir verdens største bank, er mange medlemmer av Libra Association og Facebooks wallet blir kun en av mange.

Kommer nok fremdeles til å være plass til Bitcoin, fordi Libra må være regulert og da er det vel ikke alle som kan bruke det (feks folk i Iran etc etc)

Lenke til kommentar

Libra virker veldig spennende, jeg tror det kan få bli mye mer brukt enn bitcoin. 

Er jo ikke riktig å si at Facebook blir verdens største bank, er mange medlemmer av Libra Association og Facebooks wallet blir kun en av mange.

Kommer nok fremdeles til å være plass til Bitcoin, fordi Libra må være regulert og da er det vel ikke alle som kan bruke det (feks folk i Iran etc etc)

Det blir veldig riktig å si at Facebook blir verdens største bank. Selskaper som VISA, Mastercard, Coinbase, Paypal med flere vil operere hver sine node i et "desentralisert" node-nettverk. I dette nettverket vil Facebook ha rollen som en "sentralbank" som dermed delegerer myndighet til disse selskapene/nodene (verifisering av transaksjoner, kontroll, overvåkning og regulering). Dersom de lykkes med prosjektet sitt har dette nettverket av selskaper (og spesielt Facebook) et gigantisk nettverk av mennesker globalt de kan nå - mange flere enn hva en enkel tradisjonell sentralbank har mulighet til innenfor sine grenser.

 

Spørsmålet er om dette er bra eller dårlig nytt for Bitcoin & kryptovaluta? Det gjenstår å se. Hva vi vet er at Facebook og deres Libra må forholde seg til det statiske og tradisjonelle regulatoriske rammeverket mens Bitcoin ikke bryr seg om politikk og dens begrensninger. Som en hedge mot det (globale) økonomiske og politiske systemet vi har i dag, så tror jeg Bitcoin vil gjøre det meget bra på lang sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dette nettverket vil Facebook ha rollen som en "sentralbank" som dermed delegerer myndighet til disse selskapene/nodene (verifisering av transaksjoner, kontroll, overvåkning og regulering).

Her tar du feil. Facebook er jo bare en av medlemmene i libra association, og skal kun være organisator og tilrettelegger ut 2019.

 

Calibra wallet er kun Facebook sin og kan nok bli veldig store og populær, og kanskje en gang verdens største bank. Men det vil også være alternativ wallets.

Lenke til kommentar

Her tar du feil. Facebook er jo bare en av medlemmene i libra association, og skal kun være organisator og tilrettelegger ut 2019.

 

Calibra wallet er kun Facebook sin og kan nok bli veldig store og populær, og kanskje en gang verdens største bank. Men det vil også være alternativ wallets.

Hvis du tror at Facebook har intensjoner om å legge seg på samme nivå maktmessig som disse andre selskapene (som forøvrig måtte betale $10M til Facebook for å operere en node), må du tro om igjen. Facebook er initiativtager og dermed ikke "bare et av medlemmene". Dette er i beste fall en naiv tankegang.

Endret av Rexmentula
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du tror at Facebook har intensjoner om å legge seg på samme nivå maktmessig som disse andre selskapene (som forøvrig måtte betale $10M til Facebook for å operere en node), må du tro om igjen. Facebook er initiativtager og dermed ikke "bare et av medlemmene". Dette er i beste fall en naiv tankegang.

Jeg har lest igjennom white paper, men jeg er vel naiv da. Uansett, trenger ikke å krangle om det her, det vil jo vise seg.

 

Libra vil vel ikke være noe å invistere/spekulere i, siden verdien vil være fastsatt av underliggende valuta.

Interessant er det hvordan den vil påvirke Bitcoin (og andre crypto). Vil libra bli raskt mye brukt og dermed synker interessen for bitcoin, eller vil det føre til at folk blir mere åpne for all crypto og også bitcoin.

 

Kanskje andre libra wallets også vil støtte bitcoin slik at folk som er kommet i gang med libra enkelt kan veske til og bruke bitcoin også?

Lenke til kommentar

Klart Facebook blir verdens største bank, da de allerede har kundene og markedsplassene allerede, og alle i verden med to dollars har valgt å gjøre seg avhengig av Facebooks tjenester. Å tro noe annet er som å tro at de beste tjenestene er de som vinner. Er det noe man har lært på internett over de siste tjue årene er det at det ikke er tjenestekvalitet eller innovasjon som avgjør. Det er makt som gjelder, og her sitter Facebook med alle endene. 

 

Det er faktisk vanskelig å se for seg at de andre fire store kan gjøre det samme, siden de har vært såpass flinke til segregere brukerne i sine walled ecosystems. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm.. Ble kundenes bitcoins solgt på en lav kurs i den tro at kursen skulle falle. Planene var så å kjøpe de tilbake billigere og beholde fortjenesten selv?

 

Nå har de for lite penger/bitcons til å dekke inn den enorme veksten som har vært den siste tiden og prøver seg på et desperat krumspring..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...