Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går nå på studiespesialisering og er nesten ferdig med første året. Det som er tingen er at jeg tror kanskje jeg har valgt feil.. Jeg vet ikke hva jeg vil bli. Jeg har tenkt litt, og noen i familien sa de ville satset på noe innen olje.

Jeg har to alternativ:

1. Fortsette ut det tredje året å få spesiell studiespesialisering. PS. VET IKKE HVA JEG VIL BLI OG HVA JEG SKAL GÅ ETTER DET??

2. Begynne på TIP og få fagbrev, å gå noe innen olje eller platform, kanskje?

Har du erfaring er det tips er det bare å dele!

Setter pris på alt!

 

- Sander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fullfør alle 3 årene, det er mye enklere å få deg jobb innen for petroleum(olje og gass) da. Går selv i 10ende, og skal inn på studiespes. for å få kompetanse nok til å utdanne meg innen petroleum.

 

Men selvsagt, om du ønsker noen lettere år er TIP noe for deg.

Gå studiespess med Fysikk og R-matte. Så blir du petroleumsingenør :) Da er statoil ganske keen på å få deg til å jobbe for dem :)

 

Er ikke akuratt en super elev, og ligger sånn midt på treet. Er veldig skole lei igrunn, og tror ikke eg mestrer R matte..

Lenke til kommentar

Er ikke akuratt en super elev, og ligger sånn midt på treet. Er veldig skole lei igrunn, og tror ikke eg mestrer R matte..

Hm, det må du nok ta opp i vurdering selv. Om du virkelig er så lei, er det ingen grunn til å slite deg igjennom et nytt år som kan ende opp i at du dropper ut allikevel.

Lenke til kommentar

Hm, det må du nok ta opp i vurdering selv. Om du virkelig er så lei, er det ingen grunn til å slite deg igjennom et nytt år som kan ende opp i at du dropper ut allikevel.

 

Når eg først er begynt kommer jeg nok ikke til å droppe ut, men kanskje ikke velge de vanskeligste fagene.. men da kan jeg ikke komme inn i noe olje greier, og da vet jeg ikke hva jeg vil bli..

Lenke til kommentar

Er ikke akuratt en super elev, og ligger sånn midt på treet. Er veldig skole lei igrunn, og tror ikke eg mestrer R matte..

 

Da er du som meg :) Men hvis du får over 4.2 i snitt kan du gå sommerskole og ta opp kun de faga du trenger (Matte, fysikk) for å komme opp på ingenørskole. Det er mye lettere når du har bare de faga :)

 

Dette er altså etter vg3

Lenke til kommentar

Du har ikke særlig stor sjanse i oljebransjen uten mye erfaring etter VG2. Mange tror det nærmest bare er å ta fagbrev i f.eks "kjøretøy" også ta kurs, så er det rett ut på oljeplattform. Realiteten er ikke slik, for det er mange som kriger om disse plassene og bransjen selv velger ut de med lengst erfaring.

 

Kjenner selv en som tok fagbrev i kjøretøy, jobbet 2 år som fagarbeider på verksted, tok offshore-kurs og søkte jobb. Han har søkt i over to år nå og enda ikke klart å skaffe seg jobb. Dette er en mann, men det sier kanskje noe om hvordan arbeidsmarkedet er?

 

Det beste tipset her synes jeg å være å bli petroloumsingeniør. Da er du godt ettertraktet og du vil ikke slite med å finne deg jobb. Bakdelen er at du må være någenlunde flink i fag som R-matte og fyiskk. I tillegg kan ikke snittet ditt være særlig mye under 4,5 om du skal være sikker på å få en studieplass på disse studiene.

 

Det dårligste tipset er å droppe ut av videregående for så "å se hva du skal gjøre". Fort gjort at man ender opp med å ikke gjøre noe.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...