Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter ved kjøp hos Apple


traktordekk

Anbefalte innlegg

Var innom siden når dette hadde skjedd og det sto likevel under samtlige produkter: "Mva., skatter og avgifter utgjør ca. kr xxxx", man hadde sikkert kunne regne seg fram til at noe var galt, men det er da ikkenoe man gjør eller må gjøre. Her har Apple svært svak sak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste de kanskje kan støtte seg på er at det er prisen på fakturaen som gjelder og den får man ikke før noen dager etter at varen er sendt. De har likevel brutt forskriften om prisopplysninger, så jeg er ikke helt sikker på hvordan det evt. blir behandlet.

Lenke til kommentar

Her har jo Apple faktisk brutt loven. Det i seg selv kan vel være grunnlag for f.eks. anmeldelse? Kanskje kunden bør påpeke dette.

Et såpass midlertidig og uskyldig brudd på markedsføringsloven får nok ingen konsekvenser, så det spørs hvor sterkt kort det er.

 

Eneste de kanskje kan støtte seg på er at det er prisen på fakturaen som gjelder og den får man ikke før noen dager etter at varen er sendt. De har likevel brutt forskriften om prisopplysninger, så jeg er ikke helt sikker på hvordan det evt. blir behandlet.

Selvfølgelig er det ikke prisen på fakturaen som gjelder, for en utrolig tullete påstand. Det er den prisen de har opplyst om som gjelder. De kan ikke ensidig endre dette i etterkant, hvor i all verden har du det fra?
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ikke prisen på fakturaen som gjelder, for en utrolig tullete påstand. Det er den prisen de har opplyst om som gjelder. De kan ikke ensidig endre dette i etterkant, hvor i all verden har du det fra?

 

Fra vilkårene til apple (klikk her)

 

4.1 Prisen for Produktene er den prisen som er oppgitt på Fakturaen.

4.2 Merverdiavgift (MVA) betales av deg i henhold til gjeldende sats som angitt på din Faktura. Det er ikke mulig å handle fra Apple Store i andre land enn ditt hjemland fra Apple Store-webstedet.

4.3 Eventuelle leveringskostnader betales av deg som angitt på din Faktura.

 

Edit:

Den fakturaen som de nevner ser slik ut:

post-51693-0-74404100-1365148478_thumb.jpg

Endret av Xmir
Lenke til kommentar

@OP: Har du sendt mail til Apple? Har de svart? Hva sier Forbrukerrådet?

Sendte de svar og hvor jeg skrev at jeg vil at de skal sende meg maskinen til prisen jeg har betalt. Har ikke fått noe svar fra dem enda.

 

Hvis det er sånn at det er fakturaen som er gjeldende i forhold til pris kan de i utgangspunktet sette alle sine produkter til 1 kr i nettbutikken, for å så sende en faktura som er mye høyere. Synes det i så fall ikke er en god måte å drive business på.

Lenke til kommentar

Fra vilkårene til apple (klikk her)

 

4.1 Prisen for Produktene er den prisen som er oppgitt på Fakturaen.

4.2 Merverdiavgift (MVA) betales av deg i henhold til gjeldende sats som angitt på din Faktura. Det er ikke mulig å handle fra Apple Store i andre land enn ditt hjemland fra Apple Store-webstedet.

4.3 Eventuelle leveringskostnader betales av deg som angitt på din Faktura.

 

 

Men Apple er ikke hevet over norsk lov. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig uansett hva noen skriver i vilkårene sine. Om du godtar vilkårene så har det ingenting å si. Har du fått en ordrebekreftelse (der du ikke burde ha forstått at noe var gale) er det den som gjelder. Står det 5000kr på den inkl. frakt, moms og andre omkostninger kan ikke Apple komme med faktura på 6000kr i etterkant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Men Apple er ikke hevet over norsk lov. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig uansett hva noen skriver i vilkårene sine. Om du godtar vilkårene så har det ingenting å si. Har du fått en ordrebekreftelse (der du ikke burde ha forstått at noe var gale) er det den som gjelder. Står det 5000kr på den inkl. frakt, moms og andre omkostninger kan ikke Apple komme med faktura på 6000kr i etterkant.

Setter pris på en henvisning til hvor i fkjl spørsmålet om hvilken pris som skal anses avtalt, er regulert. Jeg ser på meg selv som over middels bevandret i nevnte lov, men kan intet finne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Setter pris på en henvisning til hvor i fkjl spørsmålet om hvilken pris som skal anses avtalt, er regulert. Jeg ser på meg selv som over middels bevandret i nevnte lov, men kan intet finne.

 

Mulig det var noe upresist. jeg mente at fkjl. hindrer selger å endre prisen i etterkant.

Ordrebekreftelsen er bekreftelsen fra selger at avtalen er inngått. Og derfor må det være denne som gjelder.

Bestilling er kjøpers intensjon i å inngå en avtale og ordrebekreftelsen er selgers bekreftelse på at avtalen er inngått. Jeg klarer ikke å finne noe som tyder på noe annet.

Lenke til kommentar

Ringte Apple i stad for å høre hva de sa. Han på supporten skulle snakke med kollegaen sin om min bestilling, og da spurte jeg om han kunne ringe meg opp, noe han sa ja til. Det ble ikke gjort, i hvert fall ikke i dag. De har heller ikke svart meg på mail.

 

Synes de har håndtert dette veldig uprofesjonelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fikk endelig tilsendt utsendingsbekreftelsen nå, men de hadde faen meg tatt seg friheten til å trekke momsen i tillegg. Ringte og spurte hva i huleste de drev med, og han på supporten sa at det var noen feil i systemene dems. Fikk e-postadressen til han jeg snakket med, og han skulle sende dette videre til sjefen(e) sine for å finne ut hva de skal gjøre videre.

Lenke til kommentar

Ja, har betalt med Visa. Først stod det at Apple hadde reservert trekket, altså at jeg hadde en "minuspost" på kontoutskriften. Det beløpet var prisen jeg som skulle betale totalt, selv om Apple hadde "glemt" å ta med momsen.

 

Så ble "minusposten" borte i kontoutskriften av en eller merkelig grunn, men banken sa at det er mulig at den kan dukke opp i dag eller i løpet av de neste dagene.

 

På lørdag ble jeg trukket igjen av Apple med beløpet som tilsvarer momsen på maskinen jeg skulle ha - et beløp som jeg ikke skal betale i det hele tatt.

 

Så det virker som om de i første omgang har trukket beløpet på maskinen, så trukket momsen med tanke på at de har sendt meg utsendingsbekreftelsen.

 

Skal nå kreve å få tilbake pengene som tilsvarer momsen, med tanke på at jeg ikke hadde kjøpt hvis jeg ikke hadde fått det avslaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mesteparten av det du sier er helt riktig (selv om Telenor nok var forpliktet til å sende noen av nettbrettene, de som faktisk ringte kundeservice og spurte handlet i god tro) og godt forklart, men en viktig ting å tenke på er at 3000 kroner er gode penger spart på noen eposter og kanskje en telefon, men dersom Apple nekter å gjøre noe som helst før du har en eller annene form for rettskjennelse så kan dette ta lang tid. Tror FTU har en saksbehandlingstid på i alle fall rundt et halvår, om ikke mer. Det spørs om det er verd å vente til sommeren.

Men når man er sikker i sin sak - som her, kan man bare fortelle butikken at man vil gjennomføre dekningskjøp, og informere om at Apple vil bli avkrevd mellomlegget. Det kan man alltids vente på.

 

Jeg anbefaler TS å gjennomføre en kotreklamasjon hos banken sin så fort beløpet er bokført om Apple ikke innen den tid har kommet med en lovnad om penger på konto innen kort tid. Visa-systemet ser mildt sagt IKKE med blide øyne på uautoriserte trekk, så mer opp-og-avgjort sak kan vanskelig tenkes.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Har snakka med to personer hos Apple og de sa det samme: De skulle høre videre med sjef(ene) sine, og holde meg oppdatert.

 

Har tenkt å gjøre som NgZ sier, skal bare se om de klarer å fikse det i løpet av denne uken.

 

Fikk tilsendt fakturaen i dag hvor det stod prisen som jeg betalte (og trodde var inkl. moms) + moms. Synes det var ganske frekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...