Gå til innhold

Datalagringsdirektivet - Den dagen privatlivet og personvernet forsvant.


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Axby2kEH

En mobil kan slås av, en mobil kan man la være å ta med. Jeg snakker om noe som overvåker deg 24 timer i døgnet, som man skal godta i "sikkerhetens" navn. Dessuten har jeg ingen tro på at dette faktisk fungerer, for det øyeblikket man begynner å overvåke alle i stedenfor bare de man har mistanke for (og henter godkjenninger for å avlytte telefon etc) så får man vanvittig mye støy med uinteressant informasjon, som kanskje vil gjøre at de ikke får mer, men mindre av den informasjonen de ønsker å hente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smårips: ellers takk men tror jeg står over, hverken kontoutskriften din eller særlig mye annet med deg intereserer meg så tror jeg står over. Men hei, jeg kan vell lett finne hvor mye du tjener på internett for skattelistene er vell lagt ut? Men det er vell kanskje greit, for da kan vi henge ut de rike uten at det egentlig har noe godt for seg. Mye av det du påpeker går så vanvittig langt utover det det diskuteres at det ikke er særlig relevant. Skjønner at du prøver å vri dette til at man vil få ett fryktelig overvåkningssamfun men så mye oppmerksomhet som slike ting som dette får tviler jeg på at de tingene du frykter vil la seg gjennomføre, som sagt, vi lever i ett demokrati.

Lenke til kommentar
Skjønner at du prøver å vri dette til at man vil få ett fryktelig overvåkningssamfun men så mye oppmerksomhet som slike ting som dette får tviler jeg på at de tingene du frykter vil la seg gjennomføre, som sagt, vi lever i ett demokrati.

Ignorance is bliss.Da 1984 kom ut sa folk akkurat det samme om alle tiltakene som nå er innført. De kommer gradvis, akkurat seint nok at folk vender seg til dem, før det kommer enda litt mer.

Lenke til kommentar

"Those who know nothing about history are doomed forever to repeat it."

 

Overvåkning har vært prøvd før, og når vi leser om det i historiebkene så tanker vi "jeg er glad vi ikke har det sånn".

 

Jaja, man kan ikke forvente annet når den store majoritet aldri har lest en eneste bok.

Endret av Tha Dude
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Smårips: ellers takk men tror jeg står over, hverken kontoutskriften din eller særlig mye annet med deg intereserer meg så tror jeg står over. Men hei, jeg kan vell lett finne hvor mye du tjener på internett for skattelistene er vell lagt ut? Men det er vell kanskje greit, for da kan vi henge ut de rike uten at det egentlig har noe godt for seg. Mye av det du påpeker går så vanvittig langt utover det det diskuteres at det ikke er særlig relevant. Skjønner at du prøver å vri dette til at man vil få ett fryktelig overvåkningssamfun men så mye oppmerksomhet som slike ting som dette får tviler jeg på at de tingene du frykter vil la seg gjennomføre, som sagt, vi lever i ett demokrati.

Jeg kan ikke huske at noen av disse tiltakene har blitt nevnt eller diskutert noen steder, det er noe som bare har blitt innført over hodene våre. Og nesten enhver diskusjon ang personvern blir fort kvalt av "Er du imot overvåkning? Da har du noe å skjule og er terrorist/kriminell/begge deler." "Okei, greit, overvåk meg da." Noe som selvsagt er ideelt for de som ønsker å overvåke.

 

Kontoutskriften kan de bare overvåke, jeg har ingen shady pengetransaksjoner

Mobiltelefonen min kan de bare avlytte, en del avlyttes allerede, og avlytter vi flere, så er sjansen for at vi finner noe snusk større

Mailservere kan gjennomsøkes for ord eller uttrykk knyttet opp mot f.eks. terror og kriminalitet, Google mail har jo allerede en mekanisme som gjør at de søker gjennom mailen din for å finne reklame som passer dine behov, det er en enkel sak å kunne bruke det til overvåkning i stedet.

Videoovervåkningskameraer popper opp overalt, og snart er vi dekket av et fint overvåkningsnettverk som kan holde oversikt over hvor vi er, hva vi gjør, og hvorfor. Busser, offentlige plasser og områder rundt er overvåket 24 timer i døgnet, til din sikkerhet. Har du noe imot kameraene, har du noe å skjule.

Dette er ikke noe jeg dikter opp som en slags sinnsykt what-if, vi nærmer oss dette med stormskritt!

 

Både ekstensiv overvåkning av pengetransaksjoner og telefonsamtaler/epost skjer i svært mange land, og har gjerne også blitt innført i "trygghetens" navn. Hvis du synes dette virker helt sykt, så foreslår jeg du leser litt historie, jeg skal ikke tvinge deg gjennom kontoutskriftene mine, men det finnes annen lesning jeg tror du ville finne interessant. Les om hvordan sovjetstatene overvåket sine innbyggere, og satt innbyggerne opp mot hverandre som angivere. Les hvordan privatlivet til amerikanere ble invadert i en heksejakt mot kommunister. Finn ut hva man har godtatt gjennom The Patriot Act. Les om innbyggere i Zimbabwe som får telefoner fra myndighetene av typen "jeg hørte du snakket stygt om Mugabe på telefonen" (jeg kødder ikke, har hørt foredrag fra en tidligere innbygger om hvor forsvinnende lite privatliv de har der nede).

 

Jeg synes ikke vi skal gi fra oss alle rettigheter til privatliv på et sølvfat i "trygghetens" navn. Og som tidligere nevnt, de som har noe å skjule vil nok finne veier rundt uansett. Og jeg er i hvertfall sterk motstander av at dette skal skje fullstendig uten en offentlig debatt, eller en debatt som bare konkluderer med at alle som ikke ønsker overvåkning er kriminelle.

Lenke til kommentar

Det kan argumenteres med at hensikten bak den overdrevne overvåkningen vi utsettes for er god, i og med at den "beskytter mot kriminalitet". Men hva når kriminalitet omdefineres? Hva om de som sitter med makta plutselig bestemmer seg for at kommunisme er kriminelt, og så søker opp alle som har vært inne på røde sider og arresterer dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...