Gå til innhold

Blogg: Pro Evolution på sølvplass? (Xbox)


Anbefalte innlegg

Noen andre enn meg som har testet demo'n?

 

Første inntrykket mitt er ikke bra.

Kommer ikke lenger i spillet enn til der du skal velge lag.

Får ikke velgt lag, menyen spinner igennom alle lagene uten at jeg får stoppen den. :no:

(som om en av piltastene mine var trykket ned)

typisk bug. flere enn deg som har prøvd den. Se Demo av Fifa 06 tråden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så, så. Dyptgående og dyptgående fru Blom.

Vel. Alt kommer jo an på hvem denne sniktitten er myntet på. Er det den jevne spille-av-og-til-og-forvente-10-mål-pr-kamp FIFA-spilleren, eller den hardcore 0-0-er-et-godt-resultat-på-bortebane PES spilleren? Virker som FIFA spillere er mest opptatt av nettopp de visuelle tingene og pakken rundt, mens PES spillere er mer opptatt av ballfølelse, flyt, realisme osv, dvs gameplay!. For den gjennomsnittlige FIFA spiller er det derfor pakken rundt som er mest interessant å lese om.

 

Dessuten blir det sikkert litt kjedelig for den gennomsnittlige spilleren å lese lange avhandlinger om at det nå er vanskeligere å dempe ballen på låret når man har mann i rygg.

 

Kan heller ikke si jeg fikk mye ut av denne sniktitten, men kan forstå at de bruker den fokusen de gjør. Så får jeg teste demoen selv og gjøre opp min egen mening. Skal en ha dyptgående analyser er det nok bedre å finne steder på nettet som kun er viet til fotballspill.

Lenke til kommentar

Til Haarball: Det var en sniktitt hvor vi fortalte litt om våre opplevelser i en nesten ferdig versjon, da blir som oftest det positive trekt frem, fordi vi rett og slett velger å tro at det som ikke funker så godt blir fikset før vi får ferdig utgave til anmeldelse. Benefit of the doubt, som det så fint heter på engelsk. Mer kritisk røst, og utfyllende beskrivelser av innholdet, får vi spare til anmeldelen. Er du ikke enig? :-)

Lenke til kommentar

Sant det du sier om brukermassen til FIFA-spillene, Toa, og jeg kan forstå at et medium bruker denne innfallsvinkelen. Jeg føler likevel det er spilljournalists ansvar å belyse de riktige tingene og sette fokus på de konkrete tingene som gjør gode spill til gode spill, ikke gi etter for et ønske fra mainstreamfolket som fra før av er forvridd nettopp på grunn av et overflatisk preg mange spillartikler lider av. Gamere som forøvrig sjeldent vet sitt eget beste. Nå har jeg etterhvert skjønt at enhver spillside med relativt god suksess ikke kan opprettholde en "kjedelig" informativ og realistisk (i mangel av et bedre ord) profil, men heller søker mot det tabloide. Uheldigvis, ja, men et faktum.

 

Tror du misforsto litt, TST, eller kanskje jeg ikke ordla meg godt nok. Sier ikke nødvendigvis at det negative ble for dårlig belyst, men beskrivelsen av spillets grunnfunksjoner og implementering av spillet fotball generelt i forhold til andre serier og andre versjoner av FIFA serien, være seg positiv eller negativ omtale.

 

Jeg skjønner også at FIFA-serien har et arkadepreg, bevisst sådan, og selv om det ikke tiltaler undertegnede har jeg forståelse for at det er både populært og avhengighetsdanende. Likevel synes jeg tidligere nevnte ønske om en mer detaljert artikkel er på sin plass, om ikke i forhold til PES-serien og dets mer simulator-pregede spill, men i det minste i forhold til tidligere FIFA-spill. Pixler og grafikk hever definitivt spillopplevelsen, men de er ikke grunnpilarene i et godt spill.

 

Se på det på denne måten: Hadde et spill som var nærmest helt lik sin forgjenger når det gjaldt kjerne og system, men hadde et vesentlig forbedret grafisk ytre, fortjent å bli forgudet som den nye Messias? Selvfølgelig ikke (og det anklager jeg dere heller ikke for å gjøre), og nettopp derfor må de forbedringene som er gjort utover det visuelle beskrives i en viss utstrekning. Mener nå jeg.

 

Forøvrig: Hvem spillartikler ER myntet på er en ting, hvem de BØR være myntet på er en litt annen.

Lenke til kommentar
Se på det på denne måten: Hadde et spill som var nærmest helt lik sin forgjenger når det gjaldt kjerne og system, men hadde et vesentlig forbedret grafisk ytre, fortjent å bli forgudet som den nye Messias?

Like lite som Per Mathias Høgmo :)

 

Er enig i at det burde være lov å forlange noe kritisk journalistikk selv i en sniktitt, ihvertfall når tittelen er "Pro Evolution på sølvplass?". Det finnes jo ingen god argumentasjon i sniktitten om hvorfor dette vil inntreffe...

 

Men men, sniktitt er jo mest som en forrett, den skal skjerpe smakssansene. Fifa gjengen må jo få lov til å leve i troen så lenge det varer :)

Endret av oysteini
Lenke til kommentar

 

 

 

...og nettopp derfor må de forbedringene som er gjort utover det visuelle beskrives i en viss utstrekning. Mener nå jeg.

 

 

For det første er dette en bloggpost som kan beskrives som et førsteinntrykk etter meget kort tids spilling.

 

Hvis du refererer til sniktitten og sier jeg kun beskriver det visuelle burde du kanskje ta turen til en optiker. :)

 

Her er noen utdrag fra sniktitten:

 

- FIFA 06 har mengder av store og små detaljer som kan låses opp ved å klare ulike utfordringer.

 

- FIFA 06 har et fullblods managerspill bakt inn i seg, dermed droppes nok Total Club Manager i år.

 

- Antall animasjoner når en spiller for eksempel skal snu seg er halvert, og skriptede mål synes å være historie. Spillet går raskere og flyten blir automatisk bedre. (går på spillbarhet)

 

- Nytt av året er aktivt bruk av veggspill, et enormt finterepertoar (med kombinasjonsmuligheter) og økt ballskjerming. ”Off the ball” er en saga blott, noe som er like greit. Jeg savner derimot muligheten til å sende spillere mer aktivt igjennom på løp, i 06-utgaven stopper de merkelig nok like før offsidegrensen.

 

- Når du spiller vil du legge merke til at hvert ledd i laget følger hverandre mer synkront enn tidligere. Forsvaret vil eksempelvis ikke bare ligge på sekstenmeteren å vente på motstanderen, her arbeider hele laget for hverandre. Om du er misfornøyd med hvordan laget oppfører seg kan du til enhver tid gi offensive og defensive instruksjoner via hurtigtaster. Denne løsningen representerer på en måte at du står ved sidelinjen og skriker ut dine ordrer, en fiffig vri. Veggspill, ballskjerming og finter fungerer fint, men det forutsetter at du har trent godt på de ulike finessene. Treningsarenaen er nyttig å bruke i så måte, men det er i kamp mot menneskelige motstandere at disse detaljene virkelig får brynt seg.

 

- I spill av denne typen er det sammen med venner du får det største utbyttet. Her kan du sette opp turneringer eller spille ekte cuper eller ligaer i selskap med andre fotballidioter.

 

- Når du spiller mot datamaskinen avsløres enkelte huller hos den ellers sterke kunstige intelligensen, avhengig av vanskelighetsgrad.

 

- Mylderet av bonusmateriale og enorm valgfrihet gjør at det vil gå lange tider før du i det hele tatt tenker på å bli lei.

 

- En stor glede for meg personlig var det å kunne ta over Hareides oppgave med å plukke ut spillerne på landslaget. Du har alle norske elitespillere å velge mellom, og enkelte rokkeringer ble umiddelbart utført av undertegnede.

 

Vi kan selvsagt diskutere til ragnarok om hvordan en sniktitt skal skrives, alle har vel ulike preferanser. Min mening er at den ikke skal gjøre en senere omtale overflødig, dermed holder jeg tilbake noe informasjon helt bevisst. Om noen blir såre av den grunn, so be it.

Lenke til kommentar
Likheten med Pro Evolution Soccer 4 er i så henseende slående, ja nesten skummel.

 

Herlig argument som helt klart overbeviser meg at dette blir bedre enn PES :roll:

Ja spesielt siden det er PES5 som skal konkurrere mot fifa06. Dersom fifa kopierer fjorårets utgave fra konkurrenten er de jo dømt til å tape.

Snakk om å ta noe ut av sin sammenheng!

 

Setningen som hentes fra bloggen min er helt tydelig refererende, og viser til at man har beveget seg vekk fra å bruke skriptede mål og situasjoner i FIFA 06. På den måten er likheten stor med PES 4.

 

Hvilket av spillene som blir best er uvisst, det skal sies. Men med FIFAs forbedringer på banen og den imponerende rammen spllet har rundt seg, ja så er muligheten til stede for at gullet glipper for PES i år.

 

Spillpreferanser er uansett personlige, så også for min del.

Lenke til kommentar

For ikke lenge siden skumleste jeg en artikkel om karakterinflasjon blant spillanmeldere, der gamer.no valgte å ta et oppgjør med spill som ufortjent får toppkarakterer grunnet hype.

 

Når overskriften til bloggen er "Pro Evolution på sølvplass?", tar gamer.no del i å hype FIFA 2006 foran Pro Evolution Soccer 5. Hvorfor? Fordi Pro Evolution Soccer 5 ikke er utprøvd, så spekulasjonen blir fullstendig meningsløs.

 

Jeg har prøvd demoversjonen av spillet, og ser endringer fra FIFA 2005 som jeg ikke går nærmere inn på her.

 

For å rettferdiggjøre en så voldsom og uforbeholdent tabloid overskrift, burde forskjellen på FIFA 2005 og 2006 være radikal. La meg illustrere med et eksempel: Andreas Thorkildsen har ennå ikke, så vidt jeg vet, kastet over 90 meter i konkurransesammenheng. Dersom han i neste OL kaster 91 meter, vil det da være riktig å spekulere i at den beste konkurrenten får sølvplass - attpåtil uten å ha sett vedkommendes bidrag til mesterskapet?

 

Jeg stiller spørsmålstegn ved hvorfor gamer.no velger å sterkt fortsette en bevegelse i tabloid retning, og kommer til å følge skribentens videre uttalelser om fotballspill med argusøyne.

Lenke til kommentar
Noen andre enn meg som har testet demo'n?

 

Første inntrykket mitt er ikke bra.

Kommer ikke lenger i spillet enn til der du skal velge lag.

Får ikke velgt lag, menyen spinner igennom alle lagene uten at jeg får stoppen den. :no:

(som om en av piltastene mine var trykket ned)

Samme skjer med meg, har prøvd på to forskjellige pc`er, men akkurat det samme. Sykt irriterende :cry:

Lenke til kommentar
For ikke lenge siden skumleste jeg en artikkel om karakterinflasjon blant spillanmeldere, der gamer.no valgte å ta et oppgjør med spill som ufortjent får toppkarakterer grunnet hype.

 

Når overskriften til bloggen er "Pro Evolution på sølvplass?", tar gamer.no del i å hype FIFA 2006 foran Pro Evolution Soccer 5. Hvorfor? Fordi Pro Evolution Soccer 5 ikke er utprøvd, så spekulasjonen blir fullstendig meningsløs.

 

Jeg har prøvd demoversjonen av spillet, og ser endringer fra FIFA 2005 som jeg ikke går nærmere inn på her.

 

For å rettferdiggjøre en så voldsom og uforbeholdent tabloid overskrift, burde forskjellen på FIFA 2005 og 2006 være radikal. La meg illustrere med et eksempel: Andreas Thorkildsen har ennå ikke, så vidt jeg vet, kastet over 90 meter i konkurransesammenheng. Dersom han i neste OL kaster 91 meter, vil det da være riktig å spekulere i at den beste konkurrenten får sølvplass - attpåtil uten å ha sett vedkommendes bidrag til mesterskapet?

 

Jeg stiller spørsmålstegn ved hvorfor gamer.no velger å sterkt fortsette en bevegelse i tabloid retning, og kommer til å følge skribentens videre uttalelser om fotballspill med argusøyne.

 

Vil bare understreke at dette er et uformelt blogginnlegg som er skrevet for å skape debatt og engasjement. Overskriften er i spørrende form og ikke bastant.

 

Vi vil teste begge spillene både hver for seg og opp mot hverandre når den tid kommer. Derfor er det ingen grunn til å være bekymret for at omtalene ikke skal bli rettferdige.

 

Fint at du vil følge mine meningsytring om fotballspill med argusøyne i fremtiden, ingenting gleder meg mer enn interesserte lesere. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dette har vi jo aldri hørt før....

 

Nå må det også nevnes at fifa 06 her blir sammenlignet med PES4 og det er PES5 som skal konkurrere med fifa06.

 

Setter uansett mine penger på PES5. Har fulgt serien helt siden det første "iss pro evolution soccer" spillet på ps1. Regner med det kommer til å fortsette slik, men dersom fifa06 blir bedre enn PES5 kommer jeg selvsagt til å velge fifa. Selv om jeg som sagt tviler sterkt. Vi får vente og se...

ISS og ISS Deluxe til supernintendo, ja :-)

 

Interessant at det er et nytt team som har utviklet '06-versjonen av FIFA-serien.

Personlig kan jeg ikke fordra FIFA-spillene over noe som helst og har alltid ment og syntes at ISS simpelten er best.

 

Jeg får vel prøve FIFA '06! :-)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...